Wat betekenen de rode cirkels op de taststokken van blinde mensen?

Wanneer je een blind persoon met witte stok tegen komt
zijn er soms rode stroken op zijn witte stok. Hebben die een speciale
betekenis?

Toegevoegd na 26 minuten:
Soms is dit 1 strook soms meerdere waar zit juist het verschil

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
24.9K

Het beste antwoord

Nederland is het enige land ter wereld waar de stokken voor visueel gehandicapten rode bandjes hebben. Het is een fabel dat het aantal rode bandjes aan zou geven hoeveel de gebruiker ervan nog kan zien. Het aantal heeft geen specifieke betekenis.
Toen de witte stok er als eerste kwam was niet bekend bij het grote publiek dat deze aangaf dat de gebruiker ervan blind of slechtziend was. Met als gevolg dat de eerste gebruiker twee weken nadat hij de stok in gebruik nam is doodgereden...
Daarom zijn voor de herkenbaarheid de rode bandjes aangebracht. De witte stok is in het donker reflecterend, zodat deze ook dan goed te zien is.

In het reglement verkeersregels staat: "Overigens zijn bestuurders altijd verplicht om blinden of slechtzienden met een witte stok met één of meer rode ringen, en andere personen die zich moeilijk voortbewegen, voor te laten gaan. Ook als deze personen niet bij een zebra oversteken". Het is gebleken dat veel automobilisten niet van die regel op de hoogte zijn. Wie weet helpt deze vraag om daar meer bekendheid aan te geven.
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is om aan te geven dat de stok wordt gebruikt door een blinde /slechtziende. Iedereen mag een gewone witte stok gebruiken, maar door die strepen weet je dat de gebruiker blind is
anneliez
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarom.is.het antwoord nog wel goed. Compensatie plus.
Dat is zodat men er niet over heen valt. Enkel een witte stok kun je niet goed zien, en als daar rode cirkels omheen zitten is hij herkenbaar.

Vroeger vielen er wel eens mensen over dat soort stokken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De blindenstok is in 1930 bedacht door een mevrouw uit Parijs, die zich ergerde aan het gevaar dat blinden (veel slachtoffers van gifgas uit de Eerste Wereldoorlog) liepen in het Parijse verkeer.

Zij schreef een ingezonden brief aan de krant 'Echo de Paris', waarin ze voorstelde blinden een witte stok te geven, waarmee ze voorrang in het verkeer zouden krijgen. Dit voorstel werd overgenomen door de Franse regering.

Dit gebruik is vrij snel overgenomen door andere landen. De rode (of oranje) baan of banen zijn later toegevoegd voor een betere herkenbaarheid en zichtbaarheid. Afbeelding: opvouwbare blindenstok met enkele rode baan.