wanneer is deo schadelijk?

Hallo, je hoort altijd veel verhalen over deodorant, door het bestanddeel aluminium chlohohydrate zouden je oksel verstopr raken en kan het kankerverwekkend zijn. Mijn vraag is, even er van uit gaande dat dit waar is, wanneer deo (met aluminium) schadelijk is, kan dit al na één keer? of moet je het maandenlang gebruiken voordat dit kankerverwekkend/ schadelijk kan zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Jarenlang, vermoedelijk, en in enorme hoeveelheden. Hoewel 'idiote hoeveelheden' tegenwoordig dankzij de relame (?) vrij gebruikelijk zijn.

Schadelijker is het voortdurend inademen van die troep (ook voor je omgeving !) en de milieuschade uiteraard. Maar voor je er kanker van KUNT krijgen, ben je vaak wel tientallen jaren verder.

Onderzoeken die proberen deodorantgebruik in verband te brengen met bijvoorbeeld de sterke toename van het aantal borstkankergevallen geven nog niet echt duidelijk uitsluitsel (hoewel vel uitslagen een duidelijker verband lijken aan te tonen dan tussen roken en diverse vormen van kanker, waar dan ineens WEL sprake is van ' signifikante gegevens' , maar dat is een kwestie van politiek, niet van wetenschap.).

Je kunt et dus gerust gebruiken, met mate, maar probeer de spray te vervangen door een roller of stick, en denk ook aan je omgeving. Die ruiken je nog WEL, uren nadat je eigen geurreceptoren al zijn verdoofd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als je daar vanuit gaat, zul je heel veel bussen op 1 dag onder je oksel moeten spuiten. Buiten het feit dat het een koude bedoeling is, kan het geen kwaad. Je portemonnee zal er in dat geval meer onder lijden dan jij zelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat verhaal is niet waar, het gaat al jaren als mail over het internet (zolang als internet bestaat al, zo ongeveer) Laat je niet gek maken
anneliez
11 jaar geleden
Die verhalen zijn niet waar, het is een broodje aap (zie de bron).

Er dus van uit gaan dat het waar is en je afvragen hoe snel het schadelijk is is dus vrij onzinnig maar om toch een antwoord te geven: als iets kankerverwekkend is zul je het over het algemeen langer moeten gebruiken dan 1x. Er zijn maar weinig stoffen die in 1x kanker kunnen veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar zijn meerdere theorieën over.

Eentje die je niet vaak leest, is dat het niet om de soort deo gaat, maar dat het stoppen van het zweten het probleem is.
Je lichaam kan zijn afvalstoffen minder goed kwijt en de lymfeklieren in de borst zijn met die in de oksel verbonden.
Zweten in dus zeer gezond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je reactie.
Mij is nu "aluin" aangeraden, dit zou ervoor zorgen dat afvalstoffen het lichaam wel kunnen verlaten, maar dat het de poriën niet verstopt. Het zou het zweten ook iets kunnen verminderen. Het zou ook geurtjes stoppen. Ik weet dat zweten gezond is, maar het is vervelend als je de hele dag je armen niet omhoog durft te doen. Zou aluin wel elke dag gebruikt kunnen worden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk wel dat het beter is, maar eerlijk gezegd weet ik het ook niet zeker. Zelf ben ik een paar jaren geleden gestopt met deo, ook gebruik ik een meer natuurlijke douchegel.
Ik zweet nu minder dan met deo en stink ook niet of nauwelijks.
Wel heb ik een natuurlijkere variant op deo in een spuitflesje, maar dat gebruik ik alleen bij uitgaan en belangrijke afspraken.
Ik ben daar niet zo gerust over. Ik had veel last van transpiratie via mijn oksels, regelmatig natte oksels in shirtjes. Na een keer of drie Odorex Extra Dry gebruikt te hebben, heb ik nooit meer last gehad van natte oksels. Sindsdien zweet ik echter veel meer via mijn gezicht (m.n. voorhoofd). Zelfs bij zeer heet weer blijven mijn oksels droog. Ik vertrouw dit niet. Als ik het overnieuw had mogen doen, zou ik dat product nooit meer gebruiken. Ik zweet liever overmatig uit mijn oksels dan uit mijn hoofd.