Wat kan ik doen tegen pavor nocturnus (nachtangst)?

Ik lijd aan pavor nocturnus, ook wel nachtangst genoemd. Bij mij gaat het meestal als volgt.

Ik lig te slapen en hoor plots iemand onmenselijk hard schreeuwen. In eerste instantie denk ik altijd: "Wat is dat voor lawaai, het is midden in de nacht!" Pas een paar minuten later - nadat mijn vader helemaal in paniek mijn kamer is binnen gestormd - besef ik dat ikzelf diegene ben die zo hard aan het schreeuwen is. Ik zit dan helemaal bezweet in bed met enorme hartkloppingen en een zeer angstig gevoel.

Normaal gezien komt dit enkel bij kleuters voor, maar ik ben al 19 jaar. Het gekke is dat ik dit als kind helemaal niet had. Ik had soms wel eens een nachtmerrie, maar dat hebben alle kinderen.

Ik vraag me dus af of iemand ook nachtangst heeft (als volwassene) en wat je er aan kan doen. Het is namelijk heel eng en vaak nogal gevaarlijk (zo probeerde ik ooit eens in mijn slaap door het raam te kruipen).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Een vriendin van mij die had hier ook last van toen ze al volwassen was.
Ze was wel altijd al een slechte slaper geweest.

Heel belangrijk is dat je veel rust creeert als je gaat slapen. Dat je geen stress hebt.
Niet zwaar tafelen voor je gaat slapen,
geen caffeine,
zorgen dat je niet te moe bent (dan slaap je heel diep)

Mijn vriendin is in therapie gegaan, en heeft er nu minder last van.

Kijk eens op de volgende site:
http://www.slaapklachten.nl/nachtangst
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de link, het is een zeer interessante site.
Heb je ook andere ziektes of gebruik je medicijnen? Misschien ligt het daar mogelijk aan. Lijkt me erg eng wat je meemaakt.