Hoe kan het dat er vocht onder je vel ontstaat tijdens een brandwond?

Ik heb een brandwond gehad, en toen ik hem openprikte kwam er vocht uit (water), hoe kan het dat er vocht ontstaat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als u ze toch opengeprikt heeft of opengegaan is door stoten MOET u zeker ontsmetten !
Het is net dit vocht onder de blaar , tss opperhuid en lederhuid welke u beschermt tegen infecties.
Dit vocht bestaat uit bloedvloeistof (plasma) en wordt onttrokken aan het circulerende vocht uit uw ader.

Antwoorden (3)

Dat is zogenaamd lymfe-vocht. Naast je bloedsomloop heb je in je lichaam ook een heel systeem met lymfevocht, dat -onder andere - nodig is voor je weerstand / het bestrijden van infecties en verwondingen.

Bij een brandwond (of andere blaar) loopt dit vocht onder de beschadigde huid om een infetie te voorkomen. Het is helder en kleurloos, tenzij je al een flinke infetie te pakken hebt : dan wordt het pus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij brandwonden is dit niet het juiste verhaal. Er is wel infectiegevaar maar lymfe en pus hoort bij een later stadium van brandwonden. De blaar is gevuld met plasma, lichaamsvocht.
Dit vocht komt niet uit het lymfestelsel maar uit het plasma in het bloed, zie mijn reactie op uw vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat je antwoord niet volledig is heb ik het dunnetjes over gedaan maar daarom is jouw antwoord niet fout. In dit geval scoort Marleen onterecht plusjes en jij min of meer onterecht een min. Compensatieplus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thanks Keesvi, ik heb willen reageren omdat het niet uit het lymfecircuit komt maar ik zelden een min geef. De volledige tekst staat inmijn reactie op de vraag.
Ik zal die hier nog eens herhalen :
"Als u ze toch opengeprikt heeft of opengegaan is door stoten MOET u zeker ontsmetten !
Het is net dit vocht onder de blaar , tss opperhuid en lederhuid welke u beschermt tegen infecties.
Dit vocht bestaat uit bloedvloeistof (plasma) en wordt onttrokken aan het circulerende vocht uit uw ader."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik min ook hoogstzelden. Zoals je kunt zien staat de teller bij Marleen nog op 0. Met je eens dat onderbouwd commentaar van veel meer waarde is.
Door de tweedegraads brandwond wordt de doorlaatbaarheid van de bloedvaten en de weefsels groter, waardoor er zich plasma (geen lymfe) onder de huid ophoopt. Bij uitgebreide brandwonden kan daardoor het vochtverlies van het lichaam oplopen tot tientallen procenten. Het risico op infecties is groot als die blaren opengaan. Beoordelen of zo'n blaar open moet kun je beter aan een deskundige overlaten maar afsluiting van verbrand weefsel door de natuurlijke huid geeft de beste bescherming.