Ik heb al een hele tijd last van "gierende " zenuwen in mijn lijf en dit zonder enige aanleiding. Kan er alsjeblief iemand helpen?

Dit gaat gepaard met zeer dunne en vaak onverteerde ontlasting. Ik word hier echt knettergek van, vooral dan van die gierende zenuwen natuurlijk, en zou zo graag weten wat dit zou kunnen zijn. De meeste artsen nemen mij toch niet ernstig, dus weet iemand van jullie soms raad?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
27.8K
bamibal
11 jaar geleden
Is je schildklier al eens gecontroleerd?
Ritsuka
11 jaar geleden
misschien een allergische reactie op iets?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is het niet omgekeerd, dat je gruwelijk de stress krijgt omdat je diarree hebt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit laatste zeker niet, want het is begonnen met die gierende zenuwen en pas later kwam die diarree erbij.
Amadea
11 jaar geleden
Dat kan onmogelijk "zonder enige aanleiding". Er móet iets aan de hand zijn. Ben jij een hypochonder, dat je denkt dat artsen jou niet serieus nemen? Dan zal hypochondrie de oorzaak zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben beslist geen hypochonder- dat is immers iemand die voortdurend bang is voor ernstige of levensbedreigende ziekten en dat is bij mij echt niet het geval. En ik dénk niet dat artsen mij niet serieus nemen, ik ondervind al jaren haast niets anders dan dat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gierende zenuwen? Gaat het gepaard met een verhoogde hartslag? Is het ijzergehalte van je bloed ook gecontroleerd? Ik kreeg nl. bij een erg laag hb-gehalte contstant hartkloppingen en een opgejaagd gevoel -geen diarree overingens, maar elk lichaam reageert nu eenmaal anders.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb precies hetzelfde gevoel al een paar maanden. Het komt met vlagen, en ebt dan weer weg. Heftige nervositeit in de ochtend. Soms de hele dag durend. Weinig eetlust en neerslachtigheid.
Ben je al eens getest op de overgang?
Ik denk nl. Dat dit bij mij ook het geval is.
Laat binnenkort ook bloedprikken.
Dat gevoel maakt me ook moedeloos, en zie het dan even niet meer zitten.
Hopelijk heb ik je nu een beetje geholpen met je vraag.

Antwoorden (10)

Ik heb ook wel eens spanning in mijn lijf (onderbuikgevoel) waar ik zo 1-2-3 geen oorzaak van weet. Dan ga ik aan bepaalde (spelende) zaken denken die de oorzaak zouden kunnen zijn. Vaak als ik bij de oorzaak (van mijn onderbuikgevoel) kom, krijg ik het nog erger. Dan weet ik dat dat dus de oorzaak is. Misschien werkt deze aanpak bij jou ook wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En wat doe je daar vervolgens mee dan? Gaat het dan ook weer over na verloop van tijd?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan probeer ik het probleem op te lossen of een tijdelijke oplossing te vinden zodat ik daarna van mijn onderbuik gevoel af kom. Denk aan ergens achteraan bellen, ruzie uitpraten, informatie zoeken enz.
iedere dag heeft de mens een bepaalde hoeveelheid energie, waarmee hij/zij de dag mee door moet komen.
Aan het einde van de dag worden we moe en raakt deze energie op.
Na een goede nachtrust zijn we weer opgeladen voor de nieuwe dag.
Echter er kunnen situaties zijn, waardoor de mens veel meer energie gebruikt, dan er eigenlijk wel is.
Vooral door te grote werkdruk, ergenis, ruzie, niet worden gewaardeerd, gekleineerd , het altijd op de tenen moeten lopen enz.
Of regelmatig slecht slaapt.
Hierdoor raakt onze energieballans verstoort en ontstaan er lichamelijke en geestelijke klachten.
Zoals hoofdpijn, buikpijn, rugpijn, concentratie problemen, haaruitval, vroegtijdig grijs worden, trillerig, vooral in de benen, druk op de borst, hartkloppingen enz.
Dit kan zulke ernstige vormen aannemen, dan men zelfs flauw kan vallen of duizelig is.
Veel artsen kunnen er eigenlijk niets mee, omdat wat ze testen gewoon in orde lijkt te zijn.
Het zit tussen je oren, hoor je dan en eigenlijk is dat ook wel zo, want we veroorzaken het zelf, maar daardoor is het probleem niet minder groot, erger nog, als de dokter je klachten niet serieus neemt, is je frustratie en ergenis nog groter, dus een nog groter probleem, dus nog meer klachten.
Zoek voor je zelf uit, wat er nu zoveel energie kost en probeer dat te veranderen.
Mogelijk helpt het slikken van calcium, magnesium, zink ( in een tabletje) je er weer bovenop.
Zorg voor een zeer regelmatig en gezond leven, ga zoveel mogelijk naar buiten en wandel veel.
Zoek een vertrouwenspersoon op, om over je problemen te praten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
conqie dit zijn juist de mensen die ik voor een sessie krijg.
dank voor je +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ bij iets met zenuwen altijd magnesium, wel de goeie, magnesiumoxide wordt niet goed opgenomen.
Veel mensen proberen magnesium, maar dat werkt nauwelijks als je niet een goed opneembare vorm neemt. http://realisatietrainingen.nl/pb/artikelen/magnesium.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
men zegt dat het tabletje met calcium- magnesium- zink de calcium is bedoeld voor een beter opnamen van de magnesium zink.
resultaat laat vaak een poos op zich wachten, meestal een week of 2 a 3.
Mensen met haast ,die dit niet weten, gaan dan klagen en stoppen er mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zal vast kloppen, maar calcium krijgen we toch wel genoeg (teveel) binnen en een teveel aan calcium zorgt weer voor een verminderde opname van magnesium. Deze link in die andere link: http://www.newtreatments.org/depressie.php heeft het erover dat een hoge dosis magnesium in dagen een flink effect heeft. (bij depressie) Maar dat zijn hoge dosissen van best dure magnesium.
Bij een normalere dosis inderdaad even volhouden.
Iets dat je in jaren opbouwt is normaal gesproken niet in dagen weg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Jackd, prima site, heb het even gelezen.
bedankt.
'Gierende zenuwen' en 'zonder enige aanleiding' in één zin kan natuurlijk niet. Misschien ben je je niet bewust van jouw stressfactor, maar hij is er zeker. (Tussen je oren)
Probeer eerlijk met jezelf in conclaaf te gaan om de oorzaak te vinden; dan ben je ook in sneltreinvaart van je ontlastingproblemen af!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leer eerst je zenuwen onder controle te houden,inplaats dat je zenuwen jou gek maken.Eenmaal dat je dit onder controle hebt,zal de afloop of ontlasting gewoon minder worden.Want dan zul jij controle hebben over jou lichaam, en dit is het voornaamste.Er is ook zoiets van;als je alles beter weet dan de artsen?ja,hoe wil je dan dat artsen jou au serieux nemen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat je lijdt aan een vorm van stress lijkt me duidelijk. Stress kan zich zowel psychisch als lichamelijk manifesteren. Je verhaal doet me denken aan die keer dat ik heel boos en in snel tempo een maaltijd wegwerkte. Ik ben er het etmaal daarop flink ziek van geweest, inderdaad met onverteerd voedsel in mijn ontlasting. Verbaasd over maar zeker ook geboeid door de impact van emoties op de spijsvertering besloot ik dit nooit meer te doen en alleen maar te eten in een rustige sfeer, zowel qua omgeving als mezelf.

Misschien heb je daar al iets aan maar jouw voortdurende stress kan heel goed in stand worden gehouden door een gestoorde spijsvertering. Op die manier zit je in een vicieuze cirkel die je op de een of andere manier moet doorbreken. Wat je als eerste aanpakt is niet zo belangrijk maar over het algemeen is het overzichtelijker om eerst naar de lichamelijke symptomen te kijken. Probeer in ieder geval alleen op die momenten te eten als je rust hebt en neem de tijd voor je maaltijden. Eet gezond en evenwichtig en kies vooral die voedingsmiddelen die je goed verdraagt. Overweeg het gebruik van een multivitamine omdat de kans op tekorten groter is bij spijsverteringsstoornissen.

Kijk vervolgens, maar het een hoeft het ander niet uit te sluiten, naar de oorzaken van je stress. Zoals gezegd hoeft dat niet eens een psychische of een sociale oorzaak te zijn want ook een slecht functionerend lichaam of gebrek aan noodzakelijke vitamines en dergelijke kunnen heel goed stress veroorzaken.

Ga er niet te snel vanuit dat artsen je niet serieus nemen. Je hebt een complex probleem dat tijd kost. Een huisarts zal een bepaalde hiërarchie bewandelen om je probleem aan te pakken. Dat kan wat al te zakelijk overkomen omdat je aanvankelijk na tien minuten met een labformulier weer buiten staat of iets dergelijks. Daarom kan het al een stuk schelen als je zelf zo goed mogelijk hebt geïnventariseerd wat je klachten zijn en wat de mogelijke oorzaken. Enerzijds dingen zelf doen en professionele hulp inschakelen waar dat nodig is werkt het beste.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou samen met je huisarts samen stap voor stap uit te zoeken wat er nu aan de hand is. M.i. zou dat moeten beginnen met een gesprek over wat er precies aan de hand is en of er misschien iets vooraf is gegaan aan het ontstaan van je klachten. Daarna zou er verder onderzoek gedaan moeten worden, maar ik vermoed dat dit al gedaan is. Een te snel werkende schildklier bijvoorbeeld zou dit soort klachten kunnen veroorzaken, maar ook een te snelle hartslag of hoge bloeddruk kan bij mensen soms zo'n gejaagd gevoel geven. Omdat je aangeeft dat het voor jou idee zonder enige aanleiding is begonnen, zou ik hopen dat artsen eerst dat soort dingen hebben uitgesloten.

Als er geen duidelijke medische oorzaak is, zou je kunnen kijken naar de aparte symptomen en van daaruit proberen om terug te werken naar de oorzaak of oplossing. Er zijn veel dingen die een gehaast gevoel kunnen veroorzaken, en iets als een te snelle ademhaling kan dit veroorzaken maar ook versterken. Je zou dus kunnen denken aan ademhalings- of ontspanningstherapie, en daarnaast zou er psychologisch onderzoek gedaan kunnen worden om te kijken of er nog specifieke factoren op dat gebied zijn die meespelen. Ook zou je dan apart onderzoek kunnen laten doen naar je ontlastingsprobleem. Ben je al bij een MDL-arts geweest? Bepaalde voedselintoleranties kunnen ook vergaande gevolgen hebben voor het functioneren van je hele lijf, en het terugvinden van onverteerd eten in de toiletpot kan duiden op zo'n intolerantie of een vorm van malabsorptie.

Als die onrust blijft, zijn er andere interventies die je kunnen helpen om wat kalmte te hervinden. Dan kun je denken aan psychologische interventies, eventueel tijdelijk ondersteund met rustgevende medicatie, maar ook aan bètablokkers die je hartslag omlaag brengen en daarmee ook helpen tegen nervositeit en dat 'hyper' gevoel. Verder kan een therapie als haptonomie soms ook helpen om in dit soort klachten, waarbij je "niet lekker in je lijf zit", wat rust te geven. En mochten alle andere interventies falen, dan zijn er ook nog bepaalde psychofarmaca die zenuwen kunnen kalmeren.

Er zijn dus wel stappen die je zou kunnen zetten volgens mij, en ik denk dat het vooral belangrijk is dat je eens goed bespreekt met je huisarts wat er mogelijk is en wat je wilt. Natuurlijk moet er eerst naar oorzaken gezocht worden, maar als die niet gevonden kunnen worden, kan het soms een optie zijn om aan de kant van de symptomen te beginnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeker de schildklier is vaak schuldig aan dit soort problemen.
+
Ik denk dat het hyperventilatie is. Door verkeerd adem te halen, kan je last krijgen van onrust, angst en paniek.
Lees maar:
http://www.hyperventilatie.org/site/hyperventilatie/1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik sluit me aan bij wat anderen hieroner zeggen maar vooral dat van Ed.

Wat ik in het kort doe bij deze klachten is dit: ga NIETS doen. Ga op bed liggen, van de mensen vandaan, zoek de stilte op en kom, al is het maar vijf minuten tot rust.

Dit gevoel in je maag krijg je o.a. bij de volgende situaties. Iemand die jou triggert door dingen uit je verlden geeft jou dat gevoel in je maag, puur door in jouw aanwezigheid te zijn.
Je bent bij iemand waar je liever weg zou gaan.
Je hebt slecht geslapen en bent aan het eind van je energie
Je hebt veel last van stress.
Je hebt wat vervelende dingen meegemaakt en niet goed verwerkt.
Kan allemaal de oorzaak zijn.

Zaak is: Trek op tijd aan de bel, vooral bij jezelf! Trek je zodra je het lichstse gevoel in je maag krijgt of liever nog eerderr, terug in jezelf, en neem rust, ontspanning.

Waar word jij happy van? Ga dat dan even doen, zolang dat nodig is. Let hierbij vooral niet op de tijd en ga vooral geen dingen van jezelf MOETEN. Jij MAG van jezelf nu ontspannen, zie het als een cadeautje en geniet ervan.

Denk eens aan meditaie of Yoga oid, Tai Chi. en google eens op één minuut meditatie. je kunt in korte tijd de scherpe kantjes van dat vervelende maag gevoel afhalen.

Als je je zo voelt als dit, ga dan niet ook nog roken, koffie drinken en/of vlees eten, ook daar kun je aardig onrustig van worden dan extra. Das mijn ervaring, maar dat zou bij jou zomaar ook zo kunnen zijn.

Succes...

Toegevoegd na 11 uur:
Oh ja, wat ik nog toe wil voegen: Als je dan iets leuks en ontspannends gaat doen, focus je er dan op dat je alleen dat blijft doen, alleen dat ene. en probeer daar ook met je gedachten bij te blijven. Je hersenen hebben nogal eens te neiging om als een stel jonge honden alle kanten op te vliegen met je gedachten waardoor wat je nu meemaakt verloren gaat en waardoor de onrust blijft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
roken, koffie drinken en/of vlees eten, is al olie op het vuur!
Prachtig en goed antwoord.+
Allemaal wijze antwoorden, lange lappen tekst en mooie conclusies die ik ook zou kunnen geven, maar ik hou het kort.

Wellicht ben je gewoon een beetje overspannen, oververmoeid, een combinatie van beide...of zit je daar dicht tegen aan...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraag een doorverwijzing aan je arts naar het ziekenhuis om een adem-test te laten doen. Hieruit blijkt of je een lactose intolerantie hebt. Dat zal kunnen verklaren waarom je ontlasting niet is zoals het hoort te zijn. Onverwerkt eten ontlasten zorgt voor een gebrek aan allesnin je lichaam waardoor jij je psychisch slechter kan gaan voelen.

Mij heeft het onderzoek enorm geholpen.