Waarom geeft een gehoorapparaat vaak een fluittoon?

Vooral als men zijn hand naar het oor brengt, maar ook als de sterkte van het omringende geluid verandert.

14 jaar geleden
12.7K

Het beste antwoord

Dat heet 'rondzingen'. Het probleem in het ontwikkelen van een gehoorapparaat is dat er niet teveel geluid van de luidspreker terug naar de microfoon mag gaan. Want door die terugkoppeling ontstaat er een sneeuwbal-effect. Dit gebeurt soms ook bij elektrisch versterkte concerten. Het beste kun je zorgen dat het gehoorapparaat goed in het oor zit, zodat er weinig geluid naar buiten komt. Verder helpt het ook als je hem iets zachter zet. Ook dan komt er minder geluid terug in de microfoon. Verder is er helaas weinig aan te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik weet niet precies waarom dit is, het gebeurt ook wel eens met microfoons die te dicht bij boxen staan... Ik vind het zelf altijd erg vervelend, helemaal als ik mijn gehoorapparaatje (in mijn geval een baha) uit moet zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zit het vaak niet goed in het oor, het apparaatje is vuil door oorsmeer of de gehoorgang zit verstopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het fluiten (rondzingen) van een hoortoestel wordt veroorzaakt doordat de door het hoortoestel geproduceerde geluiden opnieuw opgevangen worden door de microfoon en wederom versterkt worden. Een prop oorsmeer of een niet goed passend oorstukje kan een mogelijke oorzaak zijn van een fluittoon bij het dragen van een hoortoestel. Normaal gesproken fluit een hoortoestel alleen tijdens het in-en uitdoen en niet tijdens het dragen.