Kun je in de MRI (scanner) voelen wanneer deze (magneet) aangaat en afslaat?

Er zit nl ook ijzer in ons bloed, en dat trekt de magneet dan toch ook aan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toen mijn dochter erin ging en ik erbij mocht blijven had ik wel een soort van " statisch" gevoel om me heen, op mijn huid zeg maar...maar mijn dochter voelde dat niet terwijl zij erin lag. Maar wat je dan ook voelt of ervaart, ik ga ervan uit dat het niet pijnlijk zal voelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, het is inderdaad niet pijnlijk.

Antwoorden (6)

Nou.... ik had het gevoel dat ik het wel voelde, maar zeker weten doe ik dat niet. Het kan ook gewoon tussen de oren zitten. Je hoort vanalles tikken en ratelen, en je ligt daar niet echt ontspannen te wezen, dus het kan best zijn dat ik me het heb verbeeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, daar voel je niets van.
natuurlijk zit er ijzer in je bloed. Sterker nog, MRI maakt gebruik van (minime) magnetische eigenschappen van je hele lichaam om zo een beeld te vormen.
Ik heb in zo'n ding gelegen met een plaatje en schroeven in mijn hand (jaar ervoor gebroken); zelfs daar voelde ik niets van terwijl DAT eigelijk verwacht werd.

Wat je wel voelt is de vibraties van de machine zelf. Daardoor kan het lijken dat het in je lichaam zit.
11 jaar geleden
Nee hoor, daar voel je niets van en als je, zoals bij ons in het ziekenhuis, een koptelefoon op krijgt met (keuze)muziek, hoor je van geratel ook niets.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je krijgt idd een koptelefoon met muziek op, maar met die herrie hoor je weinig van die muziek. Het lijkt net een bouwplaats waar ze met heipalen bezig zijn (het geluid) als je in de MRI gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, dat is ook mijn ervaring...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Kathyln, sorry, ik heb een andere ervaring (vorig jaar, 20 minuten in de scan) en alleen mijn keuze muziek gehoord
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Kathlyn:haha juist heipalen op een bouwplaats +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, maar ik lig 4 keer per jaar onder dat ding, met mijn lievelingsmuziek en ook ik hoor mijn muziek bijna niet, ik kan het niet beter beschrijven dan Kathlyn.
Van mij dus de min.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Crea, wat kinderachtig zeg van jou om te minnen, hoe kun je iemands beleving nu minnen? Voor mij is het waarheid en waarschijnlijk ook voor sommige anderen. Dat weer anderen een andere beleving hebben, betekent toch niet dat ik een fout antwoord geef.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet in welke scan jij gelegen hebt hjmch maar een MRI scan maakt gewoon ontzettend veel herrie, dus of je muziek stond op een niveau dat je na de scan direct door kon naar de KNO-arts of ze waren vergeten het apparaat aan te zetten.
Nee, je hoort alleen de pokkeherrie van dat ding.

Maar het ijzer in ons bloed is niet ferromagnetisch hoor, dus zou niet aangetrokken worden door een magneet. Het ijzer in ons bloed is gebonden aan het eiwit hemoglobine, wat als het verbonden is met zuurstof heel licht afstoot van een magneet, en zonder zuurstofbinding heel licht erdoor wordt aangetrokken. Paramagnetisch noemen we dat, net als water paramagnetisch is. En als je wel eens een sterke magneet boven een glas water hebt gehouden, zie je hoe klein dat effect is. En hoewel de magneet in een MRI natuurlijk vele malen sterker is dan die magneet die jij vasthoudt boven een glaasje water, is het nog steeds zo dat het al zeer zwak op magneten reagerende hemoglobine in ons lichaam veel meer bindingen kent en in weefsels ingesloten zit én dat er een temperatuurverschil is tussen de MRI en ons lichaam waardoor magnetische velden sowieso al een andere werking hebben, en .. nou ja, het komt erop neer dat het ijzer in ons bloed NIET wordt aangetrokken door een magneet. Zelfs niet de sterke magneet waar de MRI gebruik van maakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Neen, je hoort enkel het zachtjes tikken,dan weer niks en plots het geluid van een betonboorklopper (zo noem ik het) dan het geluid van een luide toeter. Wat ik wel eens voelde was dat het topje van mijn neus wat warmer werd maar dat komt denk ik omdat de contrastvloeistof door mn aders gaat.Ik lig er altijd een 20a30min in. Het enige vervelende vind ik toch is dat je je adem soms moet inhouden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat mensen wel of niet in staat zijn te voelen is heel verschillend. We gebruiken maar een paar procent van ons brein, en de rest kan nog allerlei functies ontwikkelen. ER zijn mensen die blind zijn en toch kunnen zien omdat zij ander soort zien hebben ontwikkeld dan met hun ogen.. Wat de een voelt voelt de ander niet en andersom... De meeste mensen voelen het niet, maar sommigen wel.