Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komt het dat ik steeds kramp in mijn been blijf krijgen?

Ik heb een goede conditie en eergisteren moesten we bij gym op school gaan hardlopen. Ik had van tevoren genoeg gedronken (ik probeer de laatste tijd erg veel water te drinken) en ik had alvast opgewarmd en mijn benen gestrekt voor dat we gingen rennen. We gingen 4 minuten hardlopen. Ik rende erg hard, maar ik kon het wel makkelijk volhouden. Toen we waren gestopt stond ik even stil en daarna kreeg ik een paar keer kramp in mijn linker en rechter been (die spier die aan de achterkant van mijn bovenbeen loopt) en lopen voelte erg zwaar omdat mijn spieren steeds "op slot waren" nu is het 2 dagen later en ik heb nog steeds even snel kramp als toen. Toen net trekte ik mijn schoenen uit en het schoot er weer in. Ik heb de laatste tijd erg vaak dat ik steeds voel dat ik kramp krijg, maar hoe komt het dat het steeds blijft? Ik heb het ook vaak ookal heb ik niet gesport en soms blijft het weken raar voelen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ritsuka
13 jaar geleden
Eet je gezond? Genoeg vitamines en mineralen?
Cryofiel
13 jaar geleden
Precies. Magnesium doet vaak wonderen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Kramp is een pijnlijke samentrekking van een spier, die wordt veroorzaakt door een ongewone beweging of door te lang in een bepaalde houding te zitten, staan of liggen. Spierkramp kan ook ontstaan door spanning, verrekking of overbelasting van de spieren.

Als je probeert de spier te bewegen, trekt deze zich heftig samen. Dit veroorzaakt een scherpe pijn, die moeilijk onder controle te krijgen is. Meestal wordt spierkramp na enkele minuten vanzelf minder. Door masseren, warmte of rekoefeningen kun je de ontspanning bevorderen.

Overbelasting zal het bij jou niet zijn omdat je een goede conditie hebt en gewend bent te sporten.
Te weinig drinken is bij jou ook niet de oorzaak want je zegt dat je dat voldoende hebt gedaan. Wat wel kan is dat je overmatig hebt getranspireert en daarom veel zout hebt verloren. Heb je veel getranspireert?
Een tekort aan vitaminen kan ook een oorzaak zijn, zorg dat je goed en gevarieerd eet, en elke dag voldoende vitamine C binnenkrijgt.

Bij herhaaldelijke spierpijn in de kuiten gedurende het lopen adviseer ik je om even langs de huisarts te gaan. Het is mogelijk dat de bloedvaten die de spieren van bloed voorzien zijn vernauwd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zweet wel aardig veel, maar de laatste tijd moet ik echt heel snel naar de wc, vandaag ben ik tijdens school 6 keer naar de wc gegaan, kan dat ook de oorzaak zijn? Zo ja, hoe zorg ik dan dat ik zout binnenkrijg? Mij lijkt het niet dat het weggaat als ik even een theelepel met zout met water opdrink.
Cryofiel
13 jaar geleden
Naar de WC... voor de grote of voor de kleine boodschap? Als je vaak moet plassen, overdreven vaak dus, zou je aan diabetes kunnen denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan inderdaad een oorzaak zijn. Dan verlies je teveel vocht, wat je dus wel zou moeten aanvullen.
Hoe komt dat? Blaasontsteking? Als dat langer aanhoudt zou ik toch even naar de huisarts gaan.
En nee, geen theelepel, maar gewoon een paar zoute koekjes ofzo.
Vooral vitamine B,D en Calcium kunnen helpen dit soort krampen tegen te gaan.
Spierpijn is eigenlijk een teken dat je lichaam zich aan de nieuwe belasting aan gaat passen. Dus zijn er bouwstoffen nodig.
Tijdens de bouw kun je klachten ondervinden als kramp, de spier ontspant dan niet meer uit zichzelf.
Daarbij spelen oa de Na en K ionen een rol op neurologisch niveau.
Die krijg je echter haast altijd wel voldoende binnen.
De bovengenoemde vitaminen en Ca helpen versneld de opbouw te voltooien en verminderen krampen.

Door zonnig weer maak je veel vit D aan en blijven Ca, vit uit de B groep en ijzer nodig om de spieren op te bouwen (naast de aminozuren , eiwitten etc.)
Begin met B zou ik zeggen en houd wat beweging, dat verbetert de doorbloeding van de aangedane spiergroepen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing