Pijnlijke Tinteling in vingers maar geen carpaal tunnel syndroom. Wat is het dan?

Mijn moeder heeft pijnlijke tintelingen, alsof er naalden in haar vingertoppen worden geprikt, aan haar vingers (middel,ringvinger en pink). We zijn naar de neuroloog geweest en daar heeft ze een elektrische schokken bij haar zenuwen gekregen. Wij dachten aan carpaal tunnel syndroom maar we zijn vandaag terug gegaan om de uitslag te bekijken… Jammer genoeg hebben ze helemaal niks gevonden.. Ze zeiden om weer naar de huisarts te gaan maar Tsjaa daar wordt je ook weer moe van want ik wil gewoon weten als mijn moeder iets ergs heeft.. Weet iemand een andere ziekte ofzo want ik kan niets vinden op het
Alvast bedankt,
XxpandagirlxX

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.1K
Ritsuka
9 jaar geleden
Beknelde zenuw of spier?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
kan goed. Het hangt er vanaf welke vingers tintelen; is het bij de pink en ringvinger dan kan er bij de elleboog iets klem zitten, bij duim, wijs- en middelvinger is het waarschijnlijk meer bij de schouder
(hangt dus af van de verbinding van de pezen/spieren en waar die naartoe lopen)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Laat je moeder eens bij een fysiotherapie praktijk gaan praten.
Ik heb dit jaren geleden gehad, stond al ingepland bij de chirurg en ben tussentijds bij een fysiotherapeut gaan praten. Daar werd ik behandeld en zonder operatie, wel met oefeningen is het prima gegaan. Je kunt bij de fysiotherapeut zo binnenstappen of eerst bellen voor een afspraak natuurlijk.

Antwoorden (3)

verkeerde houding. heb ik vooral als ik met mijn telefoon spelletjes aan het spelen ben.

Houding veranderen. en na 2 weken heb je er geen last meer van
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik mag toch hopen dat de neuroloog niet enkel heeft laten testen voor het carpaal tunnelsyndroom, want daarvoor zitten haar klachten precies aan de verkeerde kant van haar hand. Bij CTS verwacht je tintelingen in duim, wijsvinger, middelvinger en een deel van de ringvinger. Bij tintelingen aan de andere kant van de hand (dus pink, ringvinger en andere zijde van de middelvinger - hoewel het meestal niet exact die grens aanhoudt) verwacht je een beknelde zenuw óf vanuit de elleboog, óf eventueel de nek.

Het zou dus alsnog een beknelde of geïrriteerde zenuw kunnen zijn, maar dan niet de nervus medianus, maar de nervus ulnaris. Als het vanuit de elleboog komt, kan het helpen om in elk geval niet op haar elleboog te steunen (bijvoorbeeld tijdens het zitten) en er 's nachts op te letten dat haar arm niet al te sterk gebogen ligt.

Het advies om terug te gaan naar de huisarts zou ik wel opvolgen als ik haar was. Je doet het hier overkomen alsof dat advies zomaar gegeven wordt om van haar af te zijn, maar de huisarts is degene die het overzicht houdt over haar zorg en haar klachten. Die heeft haar misschien naar de neuroloog verwezen met één specifieke vraag (bijvoorbeeld: 'kan dit CTS zijn', of: 'is dit een neurologisch probleem') en wanneer het antwoord op de vraag dan 'nee' is, zal de neuroloog terugverwijzen naar de huisarts. Vervolgens is het aan de huisarts om verder te zoeken of haar eventueel te verwijzen naar een andere specialist. Het lijkt me trouwens sterk dat de vraagstelling van de huisarts CTS was, want zoals gezegd geeft dat precies aan de andere zijde van de hand klachten.

De vraag of je moeder iets ernstigs heeft, is dan ook alleen te beantwoorden door haar (huis)arts. Meestal is er geen onderliggende oorzaak voor dit soort klachten behalve misschien een verkeerde houding, overbelasting of - bij vrouwen - zwangerschap, maar het is natuurlijk niet onmogelijk dat er toch iets anders meespeelt. Maar als dit haar enige klacht is, zou ik me geen zorgen maken. Als ze krachtsverlies krijgt in haar hand is het trouwens wel zaak om bij de huisarts aan de bel te trekken. Die zal haar dan waarschijnlijk doorverwijzen naar een neuroloog, orthopeed of neurochirurg en wanneer er inderdaad een zenuw bekneld is, kan deze eventueel operatief vrijgelegd worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
hallo,
De neuroloog heeft gezegd dat het niks met haar elleboog of nek te maken heeft. En dat het ook geen beknelde zenuw is. Ik heb net gevraagd aan mijn moeder als ze krachtverlies heeft en dat heeft ze als de pijnlijke tinteling komt dus niet altijd. Ze heeft toevallig een paar jaar geleden heel veel krachtverlies (dat ze zelfs voorwerpen niet kon pakken) gehad alleen dat was haar linkerhand en die tintelingen nu zijn in haar rechterhand. Ik zou niet weten of de linkerhand van vroeger er nu wat te maken heeft maar we gaan denk ik nog wel naar de huisarts... Dat is het beste voor haar
Bedankt voor de uitgebreide uitleg nog!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ze alleen krachtsverlies aangeeft op het moment dat ze veel pijn heeft, zou het kunnen dat het geen werkelijk krachtsverlies is maar meer een reactie op de pijn. Krachtverlies krijg je namelijk als ze zenuw beschadigd is of dreigt te raken, dus is een graad ernstiger dan pijn of tintelingen. Tenzij er af en toe een zenuw of bloedvat (want dat kan natuurlijk ook nog, alleen is dan de plaats ervan minder logisch) heel ernstig klem zit, verwacht je eigenlijk niet snel dat krachtverlies alleen incidenteel voorkomt. Zeker niet als de tintelingen en/of verminderd gevoel niet continu is, wat ik nu begrijp uit je reactie. Dat is trouwens een goed teken: als haar vingers continu doof zouden zijn, is dat ernstiger. Ik weet niet hoe lang ze deze klacht al heeft, maar als er geen teken is van echte zenuwschade (geen duidelijk krachtverlies, geen continue doofheid, blijkbaar niets te zien op het EMG) dan zou het goed kunnen dat het iets is wat vanzelf weer over gaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo,
Ik heb nog even gekeken naar RSI en dat kan het ook zijn maar daar heeft ze niet veel symptomen van. Ze vertelde me net dat wanneer de tintelingen in haar vingers er zijn haar hand gewoon letterlijk gevoelloos is. Iedereen hier thuis merkt het als ze pijn heeft want dan slaat ze met haar hand echt overal en hard maar ze voelt het niet. Ze vertelde ook dat wanneer haar tintelingen even weg zijn dat haar hele rechterarm, dus tot haar schouder, heel koud aanvoelt. Maar wij voelen niks raars aan haar arm... Dus haar arm is ijskoud volgens haar en tegelijkertijd ook heel zwaar... Mijn vader dacht dat het ook misschien aan de bloedsomloop lag... Maar zoveel weet ik er niet echt van...ben pas 14..
In mijn ervaring (als chiropractor) zijn dergelijke klachten vaak het gevolg van Thoracic Outlet Syndroom (TOS). De klachten zijn vergelijkbaar met Carpaal Tunnel Syndroom maar wanneer dat uitgesloten is, is TOS voor mij de meest waarschijnlijke diagnose.

Het is een moeilijk vast te stellen probleem en de diagnose vindt dan ook vaak plaats op basis van uitsluiting. Een goede aanwijzing dat het TOS is, is wanneer je moeder haar arm omhoog doet en dan meer last krijgt.

Dit is conservatief goed te behandelen met Cesar, Mensendieck, Fysiotherapie en natuurlijk... Chiropractie.