Ik heb een ontstoken teen wat kan ik het best doen?

Ik heb een ingegroeide teennagel al een tijdje. Het deed heel zeer en uiteindelijk ging het ontsteken. Ik stoot me vaak precies met die teen, dat is echt heel pijnlijk! Ik kan er ook amper aan zitten. Ik weet dat je bij de dokter een stukje teennagel kan laten weghalen, maar ik durf eerlijk gezegd niet echt naar de dokter te gaan, omdat ik het zelf amper kan aanraken. Soda badjes helpen ook niet echt alleen gaat het er wat beter uitzien. Ik heb er erg veel last van al een tijdje, heeft iemand tips wat ik het beste kan doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Gewoon naar je huisarts gaan, dat is de enige manier om er echt vanaf te komen. Die kan direct de teen bij de basis van het gewricht verdoven, zodat hij/zij rustig eraan kan werken zonder dat jij er last van hebt. Die prikken zijn niet fijn trouwens, maar heel snel voorbij en daarna voel je er als het goed is niets meer van. De arts kan dan de teen schoonmaken zonder dat je er iets van voelt, en kan inderdaad een stukje vanaf de basis van de nagel eraf halen zodat je nagel niet opnieuw in kan groeien. Is zo gebeurd. Veel huisartsen doen het zelf, soms word je doorverwezen naar de poli chirurgie in het ziekenhuis.

Als je er al zo lang last van hebt, kan ik je verzekeren dat je achteraf blij zult zijn dat je die stap hebt genomen. Zodra je behandeld bent kan de ontsteking eindelijk geen genezen, en daarna heb je er geen last meer van. Als je er niets aan doet zal het alleen erger worden of steeds terugkomen, want dat is nu eenmaal het probleem dat je hebt met een nagel die ingroeit, dat wordt vaak en langdurig verhaal bij het probleem steeds opnieuw terugkomt. Dus gewoon naar de huisarts gaan, die weet precies wat hieraan gedaan moet worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als sodabadjes ook nie genoegt helpen, heb je weinig keus en dat is naar de huisarts gaan. Het is mischien niet eens nodig om een stukje nagel weg te halen. Je hebt ook antibiotica cremes, die kunnen helpen. Ga je zelf aanrommelen kan het allemaal veel erger worden en heb je spijt dat je niet eerder naar de huisarts bent gegaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is het echt ontstoken? Probeer een pedicure ( die mag alleen behandelen als het niet ontstoken is) of een podotherapeut (die mag dat wel) ik als pedicure heb vaak de ervaring dat huisartsen rigoureus gaan knippen wat het vaker nog slechter maakt. Recht knippen van nagels en niet te kort voorkomt ingroeiende teennagels. Mocht het vaker gebeuren dan kan er door een pedicure of podotherapeut een nagelbeugel plaatsen. MAAR GA ER NIET ZELF HOEKEN AF KNIPPEN!!! Asjeblieft doe het niet, je bent misschien van de pij af maar dat is maar tijdelijk. Probeer voor je zelf te achterhalen waarom je nagel ingroeit. Te kort of te rond geknipt? Of te krappe sokken en/of schoenen. Met een pedicure of podotherapeut is de oorzaak vaak snel achterhaalt. Je kan beter in de biotex gaan zitten dan in de soda. Succes er mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bel maar gewoon een pedicure die wipt de nagel om hoog en stopt er een soort van watje onder zodat de nagel weer netjes over de teen groeit. Als huisartsen gaan snijden dan is het vaak heel lelijk gedaan en ben verder van huis. Waarschijnlijk zijn je schoenen te klein. Koop 's middags schoenen dan zijn je voeten het dikst en voorkom je dit soort problemen dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan inderdaad het beste naar een podotherapeut gaan. Mijn ervaring is dat het stukje nagel weghalen in het beging helpt, maar vaak komt de nagel gewoon weer terug. En als er niets aan de oorzaak gedaan wordt (te krappe schoenen, slecht knippen of de nagel trekt uit zichzelf krom) komt het weer terug. (Ben in opleiding voor podotherpeut). Ik zou het niet overlaten aan de huisarts.. Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh, en om de ontsteking wat te verminderen kun je gerust een druppeltje sterilon of betadine erop doen. (niet teveel)
lisaax, kun je een weegbree blad vinden, die kneuzen en op de ontstoken plek leggen. Ik ken mensen die hier succes mee hebben.

Beterschap gewenst.