Hoe komt het dat je na een middagdutje je nog meer moe voelt? En niet minder moe.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Vaak ben je overdag 'niet echt moe' (niet de soort moe die je kunt oplossen door slapen/rusten), maar voel je moeheid door iets anders. Bijvoorbeeld doordat je te weinig of juist teveel 'brandstof' in je lichaam hebt. Als je te weinig 'brandstof' hebt kun je dit ws. verhelpen door op een rustig tempo wat zoet fruit te eten. Als je te veel 'brandstof' hebt kun je hier iets aan doen door even te gaan bewegen, bv. een stukje wandelen of fietsen of touwtje springen. Je kunt je namelijk ook moe gaan voelen doordat je wel veel bloedsuiker in je bloed hebt (de koolhydraten in suiker en (veel) snoep worden heel snel omgezet in bloedsuiker, daardoor krijg je snel een bloedsuikerpiek - de koolhydraten in o.a. brood en zwarte chocolade worden veel langzamer omgezet in bloedsuiker en gaan dus a.h.w. langer mee - de koolhydraten in fruit krijgen vanuit ditzelfde fruit ook veel vezels mee waardoor ze minder snel in bloedsuiker worden omgezet). Hieruit kun je afleiden dat als je snoept en je gaat stil zitten (bv. een boek lezen), dan heb je bloedsuiker 'over' en kun je slaperig of moe worden. Als je iets snoept en je gaat een stukje wandelen of fietsen, dan gebruik je de bloedsuiker ook sneller op. Tijdens bv. huiswerk maken en leren kun je dan ook beter niet snoepen, maar wel gerust wat fruit tussendoor nemen.

Hoe lang slaap je? Als je 40 min. of langer slaapt dan wordt je juist suf. Probeer een dutje te doen van ongeveer 20-30 min. Als geen goede nachtrust hebt s'nachts is het beter om een middagdutje over te slaan, omdat je lichaam dan een volledige slaapcyclus nodig heeft. En slaap zozo nooit na 15.00 uur, want dan komt de nachtrust in gevaar.

Bronnen:
http://twetenwaard.blogspot.nl/2012/05/mid...
http://users.telenet.be/huisarts-dokter-na...

wanneer je moe bent en even een middagdutje wilt doen, prima. de valkuil is dat we gauw geneigd zijn te lang te blijven liggen. sommige mensen hebben genoeg aan een "power-nap" van maximaal 30 minuten. de meeste mensen zijn gauw geneigd om 1,5 à 2 uur te slapen of zelfs langer. de truc is, dat je voor je zelf moet uitvissen hoe lang jouw middagdut 'mag' duren om optimaal te zijn. dat wordt dus dutten met de wekker, de eerste keer probeer je drie kwartier, dan een uur, dan 1,5 uur. sommige mensen worden uit zichzelf wakker voor de wekker, heerlijk, en soms zelfs ver voor de wekker ! maar dat moet jij nog uitvogelen, wij kunnen niet voor jou bepalen wat precies lang genoeg is... Toegevoegd na 2 minuten: als je op bed gaat liggen met de bedoeling even te slapen en je blijft wakker, ook dat is rusten, zonder muziek, mobiel, tv, alleen maar liggen en ontspannen, want daar gaat het om.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100