Waarom zitten mensen meestal voorover gebogen ?

Als mijn man en ik s'morgens aan de koffie zitten ........net uit bed dan zitten we eigelijk altijd voorover leunend met de armen op onze benen ...........terwijl wij graag achterover hangen .........waarom doen we dit ???
Wij hebben geen idee !

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Als je zo gaat zitten, dan vertel je, je lichaam: even bijkomen!
Je geeft hiermee je lichaam even een kans te herstellen waar nodig.
Je ziet het zelfde gebeuren, als men na zwaar werk even gaat zitten, deze houding voelt prettig en onspannen.
We luisteren hiermee, naar de vraag van ons lichaam, waarschijnlijk krijgen we hierdoor ook de meeste zuurstof binnen.
Luisteren naar je lichaam is iets dat veel mensen nog moeten leren, al lang voordat we ziek worden ,zijn de signalen er al dat we ziek gaan worden.
Er zullen best anders uitleggen zijn van voorover gebogen zitten, maar mijn gevoel gaf dit antwoord.
Goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Hete koffie drink je makkelijker en voorzichtiger als je een beetje voorover gebogen zit. Je balans is dan beter, dan als je achterover leunt. Je brengt het kopje naar je mond, maar tegelijk ook je mond naar het kopje, dit is een natuurlijke beweging bij eten en drinken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is puur aangeleerd.
Het heeft echter ook vaak te maken met onze ogen, die worden dikwijls op den duur wat minder.
Voor de rug is het funest.
Ik denk dat ook het kleine formaat van het beeldscherm/ de kleine letters ermee te maken hebben, wat met de krant en bladen hetzelfde probleem is.
Als de evolutieleer zou kloppen, worden in de toekomst mensen met een USB poort oid. geboren, je eigen denkraam,zou dan, zoals Heer Oliver B.Bommel (Marten Toonder)
het noemt, rechtstreeks als display kunnen fungeren.
Je hoeft dan niet meer voorover gebogen de laptop/ krant/
weekblad enz. hoeven lezen, een dongel in je input stoppen en internetten maar.

De oplossing: consequent op je houding letten en op die van elkaar.
Mijn kids druk ik dan zachtjes op de rug, op de plaats waar de scherpste hoek zit.
Dat werkt.
Zo dom is die commercial van die ziektekostenverzekering dus niet.
Een goede , voor jezelf ontworpen ergonomische stoel doet ook wonderen.
Die zit immers alleen echt prettig wanneer je lekker met je rug tegen de achterleuning zit.....
Daar betaal je je echter SCHEEL voor.
Wat voor auto's kan moet toch ook voor dagelijks gebruik kunnen?
Op hoge hakken lopen schijnt ook goed te werken, die lange Friese mannen zullen dan hun hoofd wel vaak aan de bovenste deurpost stoten.
Vraag is ook hoe elegant een bouwvakker op hoge hakken er uit ziet.
Nu zijn er in de handel schoenen voor korte mannen te koop die gecamoufleerde hoge hakken bevatten, die mannen lopen dus wat meer op hun tenen, die bij kleine mannen soms toch al wel eens wat langer zijn, als ik voor mezelf spreek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door de zwaartekracht buigt een mens makkelijker voorover dan achterover.

Een manuele therapeut geeft het volgende advies: ga een paar keer per dag met je benen tegen elkaar staan en je voeten zo ver mogelijk naar rechts en links steken, dus alleen met je neus van de voeten.Doe je armen naar achter en vouw je handen samen. Probeer nu met een rechte rug je handen zo ver mogelijk naar beneden te duwen.

Wat gebeurt is dat de wervels iets teruggeduwd worden naar beneden. Dit is een erg goede oefening en makkelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk naar de chimpansees, onze voorouders: zij zitten ook zo.

Het is in ons ingebakken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat het fijn zit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ieder persoon heeft een voorkeur houding. Voorover gebogen zitten neigt naar een foetushouding wat we ooit (onbewust) als prettig hebben ervaren. Het kan ook zo zijn dat er dan minder spanning op de buik ontstaat, wat voor sommige mensen prettiger kan zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien zijn de matrassen aan vervanging toe.