Hoeveel hersencellen verlies je bij een sigaretje?

Dit vraag ik me af ook voor de volgende onderwerpen: een glas bier & een (vriendelijke) klap op je hoofd
En hoe snel maak je weer nieuwe hersencellen aan? Persoon van 20 - 30 jaar oud.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (2)

Ik denk dat het roken van sigaretten veel minder effect hebben op de levensduur van hersencellen dan op die van de longen, maar het feit dat mensen blijven doorroken ondanks de behoorlijk grote waarschuwing op het pakje doet inderdaad vermoeden dat roken blijvende schade aanrichten in de hersenen. In ieder geval in het deel dat de visuele informatie op het pakje verwerkt.

In ons lichaam worden cellen regelmatig vernieuwd en vervangen. Alleen hersencellen niet. Althans, niet allemaal. Het is in de biologie lang een dogma geweest dat hersencellen zich nooit vernieuwen.

Hoe dan ook er zijn wel onderzoeken waarbij is aangetoond dat sommige delen van de hersenen zich wel vernieuwen. Bij hagedissen en sommige andere lagere dieren schijnt dit al een bekend gegeven te zijn dat de hersentjes zelf reparaties kunnen uitvoeren. Het zoogdierbrein schijnt die mogelijkheid een beetje verloren te hebben.

Maar in 1998 werd aangetoond dat neuronen in de hippocampus (een specifiek gebiedje dat betrokken is bij geheugen) zich konden vernieuwen. En ook later studies toonden aan dat neuronen zich konden vernieuwen. Dit proces wordt neurogenese genoemd.

Maar tot zover het goede nieuws. Neuronen in onze hersenen worden in principe niet vervangen zoals dat wel met cellen in andere weefsels van ons lichaam gebeurt. Dus hersencellen verouderen en als ze afsterven komt er niet in die plaats vanzelf een kopie. Bij zowel jonge als ouder dieren treed neurogenese op, maar hoe ouder je wordt hoe minder snel.

Ontdekkingen als in 1998 (en ook later) openen wel de deur voor meer onderzoek naar de mechanismen achter de celvernieuwing en specifiek m.b.t. neurogenese. Wie dat proces beheerst kan zoeken naar oplossingen voor ziekten als dementie, of schade in de hersenen na trauma. Maar zo lang is het nog lang niet.

Bij het roken van sigaretten krijgen je hersenen teveel nicotine binnen. Dat is niet goed voor de nicotinereceptoren. Die worden lui en afhankelijk. Maar dat effect is snel over door te stoppen.

Alcohol is sowieso niet goed voor de cellen en je lichaam zal voorkomen dat er teveel alcohol bij komt. Maar bij flink doordrinken merk je zelf ook al dat dit op een gegeven moment niet meer lukt. En als braken niet meer helpt wordt het nog gevaarlijk ook. De meeste mensen die deze door zich zelf toegebrachte vergiftiging overleven leren toch maar bar weinig van de kater die erop volgt. Maar dat is niet te wijten aan het verlies van hersencellen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Een leuk boek in de bron!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb even voor je geGoogled. De "wetenschap" is hierin niet erg duidelijk. Dat het erg slecht is voor je lichaam en zeker voor je hersenen is wel duidelijk. Maar er wordt nergens genoemd hoeveel cellen er afsterven. Lijkt me ook moeilijk vaststellen trouwens.
En het tweede deel van de vraag: Nee er worden geen nieuwe hersencellen aangemaakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is een beetje een mythe dat hersencellen afsterven door alcohol. In het boek Geheim van het Brein wordt er wel op ingegaan. Dat er geen nieuwe hersencellen worden aangemaakt is niet waar. Maar het proces werkt bij mensen niet of niet zo om het hersenweefsel te vervangen of continue te repareren.