Bij hoeveel decibel is geluid schadelijk voor je gehoor en hoeveel is dat ongeveer?

Toegevoegd na 30 minuten:
Kan een mp3 ook schadelijk zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.6K

Het beste antwoord

Gehoorschade ontstaat als iemand langere tijd wordt blootgesteld aan geluidsniveaus boven 80 dB(A), met lawaaidoofheid als uiteindelijke gevolg. Vanaf geluidniveaus van 100 dB(A) kan acute gehoorschade optreden. In bijvoorbeeld een discotheek kan het geluid makkelijk boven de 100 dB(A) uitkomen. Door gebruik van gehoorbeschermers kan gehoorschade worden voorkomen. Schade door blootstelling aan lawaai is niet omkeerbaar of te genezen. Ook kan door hoge geluidsniveaus oorsuizen of -fluiten ontstaan, de zogenaamde piepstress, die zeer hinderlijk is en niet zelden leidt tot psychische klachten.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gehoorschade
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt!

Andere antwoorden (2)

# Aanvaardbaar: 0 dB : gehoordrempel
# 10 dB : stilte op de hei
# 20 dB : zacht gefluister
# 30 dB : rustige tuin
# 40 dB : zachte conversatie/rustige kamer
# 50 dB : stofzuiger
# 60 dB : normale conversatie
# 70 dB : luide conversatie
# 80 dB : zware vrachtauto

Schadelijk:
# 90 dB : passerende motor
# 100 dB : pneumatische hamer
# 110 dB disco/popconcert

Zeer schadelijk
# 120 dB : sterke luidspreker
# 130 dB : straalmotor
# 140 dB : geweerschot

Toegevoegd na 2 minuten:
120 dB is vergelijkbaar met een ambulance met sirene aan die vlak naast je staat.

Toegevoegd na 28 minuten:
wanneer de MP3 speler te lang te hard staat kan dit schadelijk zijn...

pas was er ergens (tweede kamer of what else..) een discussie over het maximaal instellen van decibel van hoe hard een MP3 mag...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De invloed van lawaai op het gehoor hangt af van de frequentie (hogere tonen zijn in het algemeen schadelijker dan lage), de duur van de blootstelling en de intensiteit, de sterkte van het lawaai.

in de bron staat de rest, dus over de aantal decibel. en in wat voor mate je gehoor word beschadigt.

Toegevoegd na 40 minuten:
ja, mp3 ook, zolang het maar te hard is, is alles slecht.