Waarom gaat een alcoholist stiekem drinken?

Ik weet hoeveel ze drinkt, uiteindelijk doe ik de boodschappen dus stiekem drinken is toch onzin.
Al 12 jaar drinkt ze erg veel op dit moment ongeveer 2 liter rose per dag.
Ik zie het elke keer als ik de koelkast open doe dat er weer wat uit de fles is en als ik vraag of ze iets wil drinken zegt ze sparood.
Waarom doet iemand zo raar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.7K

Het beste antwoord

Omdat de hoeveelheid (en het tempo van drinken!!) van 'normale' mensen véél te laag is.
Mensen die drinken om van de smaak van een glaasje wijn te genieten, drinken véél te weinig : voor haar is een flesje waarschijnlijk net zo 'genoeg' als een glaasje voor een niet-drinker.

En omdat ze dit weet, maar niet toe kan geven voor zichzelf, vraagt ze om een glaasje Spa - dan denken anderen misschien, dat het allemaal wel los loopt met haar drankgebruik.

Toen ik nog dronk, dronk ik altijd pas 's avonds : als alle gesprekken en telefoontjes gepleegd waren, en niemand dus zag (of hoorde aan mijn praten) hoeveel ik wegwerkte.
"Mijn' avondje, noemde ik het liefkozend, als ik met een zucht van verlichting de 2e fles opentrok.
Als alle maskers afkonden, en de rollenspelen mét de 'dagkleren' werden afgelegd.

Zo hield ik ook precies bij, waar ik mijn voorraad insloeg : nooit twee dagen achter elkaar bij dezelfde winkel.

Door voor haar drankvoorraad te zorgen, maak jij het voor haar mogelijk en gemakkelijk om aan voldoende drank te komen. En kan ze het probleem lekker voor zich uitschuiven, en hoeft nog niet met haar kop door de muur : de zelfconfrontatie aangaan.

Misschien wordt het langzamerhand tijd, (als jij het een probleem vindt, tenminste!!) om eens open kaart te spelen tegen elkaar.
En als jij het geen probleem vindt, dan maar oogluikend het zakkende niveau in de rosé-fles als kennisgeving aannemen...., en een Spaatje voor haar inschenken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ze willen/durven/kunnen dit niet toegeven en gaan liever in het geniep drinken om zo elke commentaar te vermijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Simpelweg gezegd, omdat het een verslaving is. Dat is niet zomaar te stoppen, en ze wil ook niet toegeven omdat ze weet dat ze dan gedonder krijgt. Het alcohol drinken is een verslaving, geestelijk en lichamelijk dwangmatig. Ik snap eigenlijk niet waarom er alcohol in huis is, en waarom er geen therapie gezocht wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat een alcoholist wel degelijk weet dat het slecht is wat ze doet, maar wel de schijn wilt ophouden dat ze heel verstandig bezig is. Overigens weet ze ook wel dat jij het weet, maar het is meer verschuilen voor de werkelijkheid/confrontatie. Schaamte speelt hierbij ook een rol. En als je het zelf ontkent is het misschien ook niet zo (?).

Een alcoholist wordt niet erg gewaardeerd in het algemeen door de samenleving, en we willen allemaal gewaardeerd worden. Dat Spa-rood is een mislukte afleiding.

2 liter rosé is wel veel. De Fransen zeggen altijd: mais pas plus un litre (wijn), maar dat is vin de pays (lichte wijn).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is overduidelijk dat het niet meer zal lukken om het probleem thuis op te lossen.
Zoeken van externe hulp is nu écht noodzakelijk. Heel veel sterkte en succes toegewenst!
Er komt vaak veel schaamte kijken bij een verslaving. Soms is het dan makkelijker om een confrontatie te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een alcoholist is een verslaafde, als je dat weet, weet je eigenlijk alles al.
wordt vervolgd.

Toegevoegd na 17 minuten:
voor een alcoholist is drinken:
dwangmatig
geheim
genant
noodzakelijk
duur
niet te stoppen.

als je geleefd hebt met een alcoholist, weet je de "ins and outs" van alle trucs !
dan weet je dat het kratje bier in de hal eerst gecheckt moet worden, ook al lijkt het alsof alle flesjes nieuw/vol zijn.
dan vallen bepaalde dingen bij andere mensen thuis ook op omdat je daar nu eenmaal op gespitst bent.

als je in een huis woont met een alcoholist, weet je dat er op de vreemdste plekken flessen met alcohol gevonden kunnen worden.
de melkboer aan de deur (de SRV-man) is een fijn gegeven voor de verslaafde! alles op rekening! prima.
als je je vader of moeder een keer heel erg dronken meegemaakt hebt als kind, weet je iets te vroeg van weer iets nieuws van de boze buitenwereld en blijkt het niet alleen buiten te gebeuren.

waarom doet iemand zoiets: stiekem drinken ?

een verslaafde doet alles om aan zijn/haar gerief te komen.
een verslaafde weet waar dan ook geld vandaan te halen om te kopen, lenen, stelen, hypotheek verhogen (ja!).
een verslaafde (drugs-, medicijn-, gok- of alcohol-) zal alles doen om te krijgen/kopen wat nodig is.

waarom stiekem drinken ? omdat een verslaafde niet anders kan !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ En voor de vraagsteller: zo snel mogelijk externe, deskundige hulp inschakelen. Veel succes en sterkte!