waar komen mijn kaakklachten vandaan?

Sinds een tijdje heb ik last van mijn kaken, als ik mijn onderkaak naar voren doe dan doet het pijn, ook heb ik de laatste tijd veel last van hoofdpijn. Ik weet niet of dit van mijn kaak afkomt, ik drink de laatste tijd ong 2 kopjes koffie per dag. De tandarts dacht dat ik knars in mijn slaap dat is niet het geval, en kreeg fysio voor myn kaak, wat niet geholpen heeft. Ik heb wel een trekje en dat is dat ik wel eens aan de binnenkant van mijn lippen en wang bijt. Wat kan mijn kaakklachten en hoofdpijn veroorzaken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lijkt me toch dat de tandarts dat hoort te weten, als die het al niet weet ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee ik heb geen kunstgebit :S

Het beste antwoord

Het kan zijn dat je je kaken klemt of gespannen houdt in je slaap, dat kan pijn veroorzaken. Hoe weet je dat je niet knarst trouwens? Geen slijtage te zien? Voor kaakklemmers en tandenknassers is wel een hulpmiddel op de markt: een splint (ook wel knarsplaatje genoemd). Die helpt je kaken 's nachts (dan heb je hem in je mond) in een bepaalde stand te houden waardoor je ze niet klemt en als je knarst, zorgt het ervoor dat je tanden niet slijten.

Toegevoegd na 16 uur:
Dat trekje dat je hebt, kan er wel toe bijdragen, omdat je daarmee in zekere zin je kaakgewrichten wel 'belast'. Veel kauwgom kauwen en appels eten zonder ze eerst in kleine stukjes te snijden, kun je beter ook niet doen als je kaakklachten hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
Meestal wordt het een ANTI-knarsplaatje genoemd ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
uh nou...het stopt het knarsen niet - het voorkomt dat je slijtage krijgt door het knarsen.
Pieter2011
12 jaar geleden
Klopt niet helemaal, want zo'n plaatje voorkomt wel degelijk dat je gaat knarsetanden (of tandenknarsen; mag beide). Het wordt niet voor niets anti-knarsplaat genoemd: tegen het knarsen.

Andere antwoorden (1)

Ik had dezelfde klachten als jij...veel hoofdpijn die soms ook uitstraalde naar mijn kaken en nek en het kaakgewricht deed zeer.
De fysiotherapeut waar ik voor rugklachten behandeld werd zag dat ik veel kauwgom kauwde. Ik was net gestopt met roken en kauwde de hele dag door (gewone) kauwgom.
Natuurlijk netjes met mijn mond dicht waardoor je nog meer kracht schijnt te zetten....
Hij raadde aan om eens een poosje geen kauwgom te gebruiken en de klachten verdwenen heel snel.