Mag je een wrat lostrekken?

Als je een wrat hebt op je hand, en die zit voor een deel los, mag je hem dan helemaal weg proberen te trekken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
100.9K

Antwoorden (15)

Ik zou hem eraf knippen met een schaar!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het beste is om hem te behandelen met een speciaal middel voor wratten. Te koop bij de drogist. Je kunt hem ook door je huisarts laten verwijderen.

Een wrat lostrekken kan een ontsteking veroorzaken. Dus het is niet echt verstandig... het kan flink gaan bloeden en je kunt een lelijk littekentje krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of het 'mag' maar ik ben zo wel ooit eens van een vervelende wrat op een van mijn knokkels afgekomen en ik heb nooit verder ergens last van gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mag natuurlijk wel maar is niet handig. Beter even zo'n wratten middeltje kopen bij de drogist. Als je hem eraf trekt gaat het bloeden en dan komt er hoogstwaarschijnlijk weer een nieuwe. Of langs het wratten spreekuur bij je huisarts, meeste hebben dit wel, vaak op woensdag middag, dan ben je er meestal in 1 keer vanaf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je hem er af trekt, gaat het flink bloeden en wordt hij vanzelf weer geheeld, dus hij komt gewoon weer terug. je moet dus of naar de drogist gaan of een afspraak maken mert de huisarts-praktijk-assistente. Die zal de wrat 'bevriezen.' Vanzelf gaat hij niet weg!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een wrat ia en uiting van een virus..als je die lostrekt en er komt bloed vrij dan besmet je jezelf opnieuw met dat virus.. Enkel lostrekken als de wrat dus helemaal "droog" staat er er als ware zo van af geplukt kan worden....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, dat mag, er is tenminste geen wet die zegt dat dat niet mag. Wratten worden echter veroorzaakt door een virus, dat zich bijzonder snel verspreid wanneer de wrat kapot gaat. Daarmee kun je dus met een beetje pech je hele lichaam besmetten.
Beter is het als je er last van hebt de huisarts deze weg te laten branden. Zelfzorgmiddeltjes om wratten mee aan te stippen doen in de regel niet zo veel.
Vooral waterwratjes kunnen aantrekkelijk zijn om zelf 'uit te pulken' maar ook daar zul je meer voor verspreiding dan voor genezing zorgen. Afblijven dus, wachten tot-ie er vanzelf afvalt of weg laten halen door de huisarts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, nooit doen!
Ik wil je niet bang maken maar soms is het kwaadaardig. Laat het door een huisarts of dermatoloog eruit halen.
Die halen ook het naar binnengegroeide deel van je wrat eruit en sturen het op naar het lab. Het lab onderzoekt of het goedaardig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan dat het best met je mond doen, gewoon tussen je tanden en dan trekken, daarna iedere 5 minuten speeksel op het wondje doen omdat de bacteriëen in je speeksel zorgen voor een snellere genezing, is het zelfde als je een wondje in je mond hebt, dat heelt daarmee ook sneller en mooier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
BAH!~
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jakkes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wratten zijn besmettelijk net als steenpuisten. Zelfbesmetting komt vaak voor bij mensen die doen zoals jij dat voorstelt. Viezerd!.
Nee, een wrat moet je niet lostrekken. Een wrat een een virus, dat zich gemakkelijk kan verpreiden wanneer het bloedt. De kans dat er alleen maar meer wratten van komen is groot. Daar komt bij dat het mogelijk is dat een wrat een soort huid kanker kan zijn.
Advies; naar de huisarts.
Deze kan je de wrat aanstippen waardoor het bevriest, de wrat zal afsterven en na een tijdje eraf gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen, nooit doen.
In het gedeelte wat nog vast zit zal nog het virus zitten wat de wratten veroorzaakt. Het risico bestaat dat je je opnieuw infecteert en nieuwe wratten komen. Laten uitdrogen en de wrat verdwijnt vanzelf.
Lukt dit niet ga laat de wrat aanstippen bij je huisarts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou heel voorzichtig er af snijen met een jilet of zo...!
Doe rustig aan he,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een wrat kan nogal besmettelijk zijn met het gevaar er meerdere te krijgen , zou er dus nooit aan zitten maar netjes aan laten stippen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb eens een wrat afgebeten na een uur te hebben gedoucht! met succes, ik was nog klein en nu zou ik toch echt naar het wrattenspreekuur gaan, maar je kan het proberen, niet doorslikken, want dan krijg je wratten in je maag :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als kind had ik er een op mijn vinger, aan de zijkant v.d. top. Ik vond het zo vies, dat ik een nagelschaartje genomen heb en hem er zo heb afgeknipt. het bloedde geweldig, (misschien ook in mijn herinnering als kind van een jaar of 10) Toen leek het alsof er "worteltjes" aan zaten en heb toen met een pincetje die er stuk voor stuk uitgetrokken. Daarna het ik goed gespoeld onder de kraan en er sterilon op gedaan en toen een pleister. Als ik nu kijk, zie ik niets meer,sterker nog, ik weet niet eens meer welke vinger het was.
amc