Is de pil nog betrouwbaar als je laxeermiddelen neemt?

Ik neem laxeermiddel in tegelijk met de pil. (voor het slapen gaan). De volgende ochtend, werkt het. Alleen mijn vraag: is de pil dan nog wel betrouwbaar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.6K

Antwoorden (3)

De pil heeft een verminderde werking als je waterige diarree hebt. Niet elk laxeermiddel geeft (waterige) diarree, dus dat is maar de vraag. Als het is om je darmen soepeler te maken lijkt het mij geen probleem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom de - ? Volgens mij is het antwoord gewoon goed..
De pil kan verminderd betrouwbaar zijn als je flink aan de diarree bent. Als je echt meerdere keren per dag (bijna) waterdunne diarree hebt, dan kan het zijn dat je darmen zo van slag zijn dat de pil niet goed wordt opgenomen en dat alles zo snel door je darmen wordt getransporteerd, dat er geen tijd is voor de pil om haar werk te doen.

Maar normaal gesproken moet een laxeermiddel dit effect niet hebben. Als je gewoon een redelijk mild laxeermiddel gebruikt om je ontlasting wat zachter te maken, dan hoef je hier niet bang voor te zijn. Als je zeer ernstig verstopt zit en je moet daardoor een sterk laxeermiddel gebruiken, of een laxeermiddel gebruiken in een dosering die ook gebruikt wordt voor het ledigen van de darm bij een kijkonderzoek van de dikke darm (coloscopie) dán kun je beter voor de zekerheid een tijdje condooms gebruiken als je seks wilt hebben. Maar dan gaat het dus echt over bijvoorbeeld movicolon in doseringen als 8 zakjes in 4 uur tijd, of prunacolon of andere middelen in doseringen zoals bij fecale impactie of colonlavage voor dus zo'n darmonderzoek. Bij gewone obstipatie waarvoor je een laxeermiddel gebruikt, hoef je daar niet bang voor te zijn. Tenzij de bijsluiter een specifieke interactie aangeeft met de pil natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet van mijn eigen medicijnen dat bij wetenschappelijk onderzoek was bewezen dat de dosis die in het lichaam kwam minder was.

Ofwel de opname van mijn medicijn was verminderd door laxeermiddelen.

Ik kan niet met zekerheid zeggen dat dit ook voor de pil het geval is. Logischerwijs zou dat dus best kunnen. Dan kan de pil misschien door lagere dosering wel minder betrouwbaar zijn.

Stel je vraag eens bij onderstaande site van de vereniging voor apothekers.

Toegevoegd na 1 uur:
Toevoeging: misschien is het mogelijk om de pillen op verschillende tijdstippen in te nemen, waardoor het mogelijke effect van verminderde opname kan worden voorkomen bij een mild laxantia?