Ik heb autisme en CVS en leef sociaal zeer geisoleerd. Ik zou zo graag vrienden willen maken maar weet niet hoe. Heeft er iemand tips voor me?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Chronisch Vermoeidheids Syndroom
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet dat er een vereniging bestaat voor verlegen mensen.
Nu is verlegenheid niet helemaal hetzelfde als autisme, maar mogelijk is het toch iets voor je. Maar misschien bestaat zoiets ook wel specifiek voor autisme; daar valt vast wel naar te googelen. De vereniging die ik ken (VVM), organiseert uitstapjes voor verlegen mensen en sociale-vaardigheids-cursussen en ze hebben ook een forum op internet.
Meestal in Nederland, maar soms ook in Belgie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien helpt deze iets met je vraag, goeie vraag, dit betekent dat je al hierover nadenkt! Heel positief!
http://www.autismecentraal.com/public/index.asp
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
CVS = ME - vroeger heette het me, weet niet of het inmiddels erkend is, kende iemand die destijds (20 jaar geleden?) heel veel problemen heeft gehad met werkgever/ overheid in verband met niet erkennen van deze ziekte.

Het beste antwoord

Deze combinatie is lastig, dat kan ik me heel goed voorstellen.
Je zou kunnen proberen om via een forum van lotgenoten kennis te leren maken met mensen. Betreffende autisme bijvoorbeeld AutSider.
http://www.autsider.net
"AutSider is een grote online community met informatie over Autisme en aanverwante stoornissen. Door steun van mensen uit het spectrum en direct betrokkenen is AutSider de plek om antwoorden te vinden en om met lotgenoten in contact te komen."

Door cursussen te doen, die voor mensen met autisme helpend zijn, kan je ook veel leren over jezelf en hoe je beter met anderen kunt leren omgaan. Als voorbeeld: een TOM-training of een Sova-training. Of dat met je CVS haalbaar is kan alleen jij beoordelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ben je al bekend met stichting MEE? Zij zijn er speciaal voor om jou (en je ouders / verzorgers / overige gezinsleden) bij te staan in het omgaan met je beperkingen en wat daar zoal bij komt kijken. Ze organiseren ook vaak themacafé's / bijeenkomsten waar je andere mensen met een beperking kunt ontmoeten. Mij persoonlijk lag dit niet zo, maar een goede vriendin van me heeft er een vaste relatie aan overgehouden die inmiddels al bijna 2 jaar duurt. Op onderstaande link kun je je woonplaats invullen en krijg je automatisch de dichtstbijzijnde vestiging te zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelfs een bezoekje aan de supermarkt kan ervoor zorgen dat je iemand ontmoet. Maak af en toe een praatje. Je kunt ook via internet mensen leren kennen. Wees dan wel voorzichtig, mensen op internet zeggen niet altijd wie ze echt zijn!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je een bepaalde hobby waar je je ei in kwijt kunt? Kijk eens of er verenigingen zijn van mensen die ook die hobby hebben en of je contact kunt leggen met mensen binnen zo'n vereniging.

Ik kan me helemaal voorstellen dat je niet vaak naar bijeenkomsten kunt gaan (te groot, te vermoeiend), maar ook contact met mensen via sociale media, via fora, of heel af en toe een bijeenkomst kan al heel prettig voelen.

En verder kun je inderdaad proberen om via MEE begeleiding te krijgen (ze kunnen je in elk geval helpen met zoeken), of via het Autsider forum.

Toegevoegd na 27 minuten:
Ik lees net in je reactie dat je in Vlaanderen woont. In Belgie bestaat de VVA: de Vlaamse Vereniging Autisme. http://www.autismevlaanderen.be/

Vanuit die vereniging wordt ook van alles georganiseerd en er zijn vrijwilligers waarmee je kunt praten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben een aantal jaar geleden naar een speciaal autsiten logeerweekend geweest. dit werd georganiseerd vanuit autismebegeleiding.nl

Misschien word er ook wel iets dergelijks bij jou in de buurt georganiseerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt een heleboel van die clubs die logeerweekends organiseren, maar die richten zich echt op kinderen en jongeren. Als je als volwassene zoiets zou willen, wordt het een stuk moeilijker.
Misschien is het goed om eens te kijken tussen de activiteiten met mensen zonder aandoening. www.nmlk.nl is bijvoorbeeld best leuk. Dan kun je allerlei activiteiten meedoen, en kiezen wat voor jou geschikt is. Lichamelijk zijn sommige dingen misschien niet haalbaar. Leg vooral niet de nadruk op het ziek zijn en alles wat je niet kunt, maar op wat je wel kan en ga niet bij uitje 1 al vertellen wat je allemaal mankeert. Dan zit je weer in een slachtoffer hoekje waar je niet wil. Later kun je het altijd nog aan iemand vertellen als je wat meer met elkaar op trekt. succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb ook een periode gehad van heel veel alleen zijn. Ik kwam mensen tegen die ook heel veel alleen waren en soms zie je dat niet omdat ze in een groep zijn, gezin of anders. Geisoleerd ben je dan omdat je niet meteen geen aansluiting kunt vinden met een vriendschap en een partner is al helemaal ver weg. Je kunt gewoon eens proberen om mensen niet om de mensen zelf bij elkaar te krijgen maar vanwege een bepaald doel. bv een stedentrip naar London of een weekendje parijs met de musea te bezichtigen. Het samen dingen doen , bv een tuin om de kerk bijhouden in een groepje, is een ander uitgangspunt dan betrekkingen om de betrekkingen zelf. Je kunt als je dat aangeeft ook rust nemen wanneer jij dat wilt, je zit niet aan elkaar vast
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt eens gaan kijken op de website van de stichting PAS, een vereniging voor autisten.