Pijn in rug bij spier-oefeningen?

Ik wil graag mijn buikspieren oefenen. Maar met sit-ups krijg ik na een stuk of 15 pijn in mijn onderrug? Zonder mijn voeten ergens onder te doen, mét. Voeten ergens op, het werkt allemaal niet. "plankje" of "boomstam" wil ook niet werken, want daar voel ik ze niet, en krijg ik geen adem.

Graag tips! Tips! Tips!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Sit-ups zijn erg belastend voor de onderste wervels. Als je met je schouders hoger dan 15cm van de grond komen, beginnen er ook heel wat rugspieren mee te werken. Vandaar dat je er na wat trainen zo veel kan doen. Er is een andere oefening die de rug uitschakeld en focust op de buik en bovenste beenspieren. Ga (op een dunne harde mat of tapijt) op je rug liggen met je hoofd een 10tal centimeter van een verwarmingselement of de onderkant van een kast. Breng je handen achter je hooft en grijpt de rand stevig vast. Trek nu de benen op tot je hielen zo dicht mogelijk bij je achterste staan. Hef nu je benen in deze dichtgevouwen stand en draai ze naar je toe. Geef weerstand met je armen en breng je benen tegen je borstkas waarbij je achterste van de grond komt. Hou deze houding even aan. Laat dan je benen zakken tot je achterste net niet de grond raakt. Daarna terug je knieën tot tegen je borst brengen. Best langzaam opbouwen, beginnen met drie reeksjes van 6 of zo. Langzaam bewegen en op je ademhaling letten. In begin kan je kramp krijgen in je buikspieren, dan stop je best en probeer de volgende dag pas opnieuw. Deze oefeningen zijn minstens 3 x zo zwaar voor je buikspieren dan sit-ups en bovendien zeer goed voor je onderste wervels. Als je staartbeentje pijn doet, leg je daar een tweede plat kussen onder. Succes!

Had ik ook eerst last van: Je hoeft maar een klein stukje omhoog te komen, zo klein dat je je buikspieren wel voelt, maar je rug nauwelijks van de grond komt. Op die manier train je ook nog beter ;)

je kan ook languit op de grond liggen dan je handen onder je bibs en dan je knieeen optrekken en dan weer je benen languit zonder ze op de grond te doen. Dat doe je zo lang als je kan en elke keer een beetje meer. Datzelfde kun je ook doen maar dan je benen languit naar boven en dan weer naar beneden. Misschien dat je dan geen last van je rug krijgt. Ik zelf in ieder geval niet en met sommige oefeningen weer wel. Maar als ik b.v. ga scharen dan krijg ik weer wel last van mn rug ook als ik mn handen onder de bibs doe. Dus je moet ff uitzoeken wat best voor jou is. Op internet kun je geel veel oefeningen opzoeken. Ik hoop dat het een beetje te begrijpen is hoe ik t uitleg.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100