Ik ben ben gevallen. Nu zat er net een vlieg op de wond, kan dat kwaad.

Ik heb wel eens van die enge verhalen gehoord dat ze dan eitjes leggen. Is dat waar. Of eten ze bloed ofzo.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De kans is minimaal als je verder bv geen zwerver bent en al chronische zweren elders had ;) Ook in Nederland komt het voor dat er maden in een wond komen. Bij warm weer, en bij slecht verzorgde, vooral slecht of niet ingepakte wonden en chronische ulcera. Bij zwervers bijvoorbeeld. Deze maden van Nederlandse vliegen zijn echter NIET gevaarlijk, ze leven van het dode weefsel en beschadigen geen gezond weefsel. Voor vooral ook de fraaie illustraties en "ter geruststelling" zou je ook hier eens kunnen lezen: http://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/mtxt/Myiasis.htm Verder kan je bedenken dat die vlieg op je wond nu zeer tevreden zal zijn en je immuunsysteem zorgt voor een spoedig herstel! ;)

Nee, een vlieg eet alleen bloed van mensen, ze leggen alleen eiren op stille water of een natte plek.

Ik zou me er geen zorgen over maken. ik weet niet hoe lang de vlieg er zat, maar denk niet dat je hem lang hebt laten zitten ;). Er is alleen een kleine kans dat ze een infectie veroorzaken, omdat vliegen overal opzitten. Van hondenpoep tot jouw wond, maar als jij een normaal immuunsysteem hebt, kan dat geen kwaad. Nog beter, dat soort dingen versterken je immuunsysteem alleen maar. Als je je echt zorgen maakt kun je het altijd nog ontsmetten met jodium of dettol bv.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100