Ik las over die mijnwerkers in Chili die op 700 meter onder de grond zitten, dat die bij het zien van het daglicht een zonnebril op moeten, waarom??

Zou het kwaad kunnen als ze die niet op zouden hebben (vast wel), en wat zou er dan gebeuren? Blijvend letsel, of tijdelijk? En hoelang moeten ze die brillen dragen? Duurt het lang om weer aan het zonlicht te wennen als je 2 maanden geen daglicht gezien hebt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Normaal is het zo dat als je het felle licht ingaat , je pupillen zich heel snel verkleinen zodat je ogen beschermd worden. Maar omdat de mijnwerkers al zo lang onder de grond zitten is het te verwachten dat de ogen nu meer tijd nodig hebben.
Dus om problemen te voorkomen een zonnebril op.

Toegevoegd na 1 minuut:
Door het opzetten van een zonnebril worden je pupillen juist groter. Het licht wordt over het netvlies verspreid alsof het donker is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De pupillen zijn nu al een hele tijd helemaal open en zijn gewend aan het donker, dus als ze boven de grond komen krijgen ze een enorme hoeveelheid licht en de pupillen hebben, na zo'n lange tijd, een lange periode nodig om zich weer in te stellen aan het dag licht. Moet je eens nagaan bij je zelf als je een uurtje in het donker hebt gezeten en je krijgt in eens daglicht te verwerken dan knijp je ook de ogen dicht en zie je even niets. Moet je voorstellen dat je weken in het donker hebt gezeten en je pupillen staan wijd open en kunnen zich niet snel aan passen aan het licht omdat ze dat niet gewend meer zijn en veel trager reageren dus gaat er schade optreden en zullen er blinde vlekken ontstaan die blijvend zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zullen die mensen langzaam aan het licht laten wennen. Ze zullen anders verblind zijn door het licht.