Kan slapen op mijn rug kwaad, als daarbij mijn onderrug het matras niet raakt?

Weet jij het antwoord?

/2500

Of het kwaad kan hangt af van de vraag hoe je rug verder in elkaar zit, maar je zou er in elk geval wel last van kunnen krijgen. Je onderrug krijgt dan namelijk geen steun van je matras, en dat is niet prettig. Ik neem aan dat je een hele holle rug hebt, en misschien slaap je ook op een vrij stevig matras? Ik zou dan een wat zachter matras kopen, liefst een matras dat zich meer vormt naar je lichaam, zoals een traagschuimmatras. Wel even uitproberen of je rug dan wél gesteund wordt door je matras. Een andere optie is om een kussen onder je knieën te leggen of een bedbodem met knieknik te nemen: door je knieën hoger te leggen, kantelt je bekken met je benen mee, en komt je rug wat minder hol te staan. Als je een holle rug hebt, geeft dit vaak direct ontspanning in je rug. Wat je ook nog kunt uitproberen, is om je rug juist te ondersteunen in de holling, bijvoorbeeld door een kussen in de juiste vorm (rol) of een opgerolde handdoek (is wel vrij hard) in je rug te leggen als je slaapt. Bij sommige mensen geeft dit juist nog meer klachten, dus probeer het voorzichtig uit. Bij anderen werkt het juist goed, en geeft het extra steun aan de onderrug. Je kunt ook proberen om wat meer te wisselen van houding, dus ook wat vaker op je zij te slapen. Als dat allemaal niet werkt, en je rug blijft op elk matras 'zweven' ga dan naar je huisarts of zoek een goede fysiotherapeut, als je daar tenminste niet al bekend bent. Als je rug ook 'zweeft' op bijvoorbeeld een traagschuimmatras, heb je wel een erg holle rug, en dan moet er wellicht meer gedaan worden (bijvoorbeeld met oefeningen) dan alleen de aanpassing van een matras of slaaphouding.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100