Kan slapen op mijn rug kwaad, als daarbij mijn onderrug het matras niet raakt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K
Amadea
11 jaar geleden
Je kunt Halli de hand schudden, die heeft hetzelfde probleem! Zie http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/gezondheid/lichamelijke-klachten/slaap-last-rugklachten-mogelijk-leren.362774
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb geen holle rug.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom raakt je onderrug je matras dan niet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wacht, ik lees nu pas dat je géén holle rug hebt. Dan vraag ik me ook af hoe het dan kan dat je rug het matras niet raakt. Heeft je matras dan een grote kuil? Hoe zit het da precies?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat m'n curves in de weg zitten. Ik heb natuurlijk geen perfect rechte rug, maar ik heb gezien wat ze "een holle rug" noemen, en dat is mijn rug zeker niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je billen, bedoel je? Dan denk ik dat je matras gewoon niet geschikt is voor jou. Een goed matras moet je overal kunnen steunen als je ligt, en als je wat rondere billen hebt, dan zou een matras wat meer in moeten zakken bij je billen, zodat je onderrug ook gesteund wordt. Wat voor matras heb je, en wat voor bedbodem?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet watvoor matras en watvoor bedbodem ik heb, maar dat doet er ook niet toe aangezien het niet aan mijn matras ligt. Een matras waar "mijn billen wat meer inzakken" lijkt me helemaal niet prettig..

Antwoorden (1)

Of het kwaad kan hangt af van de vraag hoe je rug verder in elkaar zit, maar je zou er in elk geval wel last van kunnen krijgen. Je onderrug krijgt dan namelijk geen steun van je matras, en dat is niet prettig. Ik neem aan dat je een hele holle rug hebt, en misschien slaap je ook op een vrij stevig matras? Ik zou dan een wat zachter matras kopen, liefst een matras dat zich meer vormt naar je lichaam, zoals een traagschuimmatras. Wel even uitproberen of je rug dan wél gesteund wordt door je matras. Een andere optie is om een kussen onder je knieën te leggen of een bedbodem met knieknik te nemen: door je knieën hoger te leggen, kantelt je bekken met je benen mee, en komt je rug wat minder hol te staan. Als je een holle rug hebt, geeft dit vaak direct ontspanning in je rug.

Wat je ook nog kunt uitproberen, is om je rug juist te ondersteunen in de holling, bijvoorbeeld door een kussen in de juiste vorm (rol) of een opgerolde handdoek (is wel vrij hard) in je rug te leggen als je slaapt. Bij sommige mensen geeft dit juist nog meer klachten, dus probeer het voorzichtig uit. Bij anderen werkt het juist goed, en geeft het extra steun aan de onderrug.

Je kunt ook proberen om wat meer te wisselen van houding, dus ook wat vaker op je zij te slapen. Als dat allemaal niet werkt, en je rug blijft op elk matras 'zweven' ga dan naar je huisarts of zoek een goede fysiotherapeut, als je daar tenminste niet al bekend bent. Als je rug ook 'zweeft' op bijvoorbeeld een traagschuimmatras, heb je wel een erg holle rug, en dan moet er wellicht meer gedaan worden (bijvoorbeeld met oefeningen) dan alleen de aanpassing van een matras of slaaphouding.