Hoe klinkt een kik?

Volgens het woordenboek is een "kik" een stil keelgeluid. Wellicht alleen bekend van het gezegde: geen kik geven. Maar ik kan me wel een tiental stille keelgeluiden voorstellen. Zijn dat allemaal kiks? Of hoe klinkt de enige echte kik?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Een kik is een zwak keelgeluid, het kleinst mogelijk geluid dat iemand voort kan brengen. Het zal bij elk persoon anders klinken, maar je produceert het door in te ademen en op die luchtstroom zo zwak mogelijk je stembanden te laten trillen. Dat wordt iets van 'hhhhhhh' met een klank die richting uh gaat met een heel ietsjes doorklinkende rollende r.
Amadea