Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik wil graag mijn moeder toestemming geven om mijn, al dan niet medische, gegevens in te zien. Hoe doe ik dat?

Mijn moeder regelt bepaalde dingen voor mij, of heeft er meer verstand van. Bijv. met DUO of de verzekering. Alleen zij verstrekken geen gegevens zonder dat ik ze aan de lijn heb of erbij sta en toestemming geef. Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn moeder deze toestemming toch krijgt? Want ik heb geen geheimen voor haar en zou het prettig vinden dat er tenminste iemand in geval van nood in mijn gegevens e.d. kan komen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
573

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Medische gegevens zijn onderhevig aan de privacy wetgeving. Verzekeraars en zorginstellingen zijn hier dan ook zeer voorzichtig mee.

Je moeder kan formeel alleen gegevens opvragen per post/mail, wanneer ze een machtiging meestuurt. In de machtiging dienen jullie beider gegevens te staan, en dient door jou ondertekend te worden.

Misschien kun je diverse instellingen/verzekeraar treffen waar je mee af kunt spreken dat je zo'n machtiging eenmalig verschaft, en dat men vervolgens "niet meer zo moeilijk doet".
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding