veel mensen in mijn familie hebben kanker gehad is de kans dan ook groter dat ik het krijg of me vader, moeder, zus?

veel mensen in mijn familie hebben kanker gehad. en sommige hebben het niet overleefd, is de kans nu ook groter dat ik mn vader, moeder, zus het krijgt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (4)

Ik vind van wel dat de kans wel groter is dat het kan gebeuren, omdat het vaak in je familie voor komt.
Dan zit die gen in jullie familie.

Maar de kans is er ook dat jullie het niet krijgen omdat niet iedereen ziek wordt.

Het is aan de personen zelf of je je hier op laat controleren om het risico dat het zich kan ontwikkelen te voorkomen.
Als je bij de huisarts aangeeft dat het veel in de familie voor komt dan kan je extra gecontroleerd worden.

Niet te vergelijken met wat jouw familie moet doormaken
maar als voorbeeld: in mijn familie komen veel hernia,s en gewrichtsklachten, slechte heupen voor. (5 van de 8 kinderen aan mijn moeders kant)
Ik heb hernia gehad. En nu gewricht klachten en versleten heup. Mijn zusje weer niet. Dus bij onze familie hebben we dus een gen met dit soort klachten.

Veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt NOOIT met zekerheid zeggen dat de kans nu groter is dat het kan gebeuren en al helemaal niet dat het gen in de familie zit. Zolang je niet weet om wat voor soort kanker het gaat mag je dat niet beweren! Er zijn kankers met een gen (borstkanker idd) maar ook kankersoorten die niets met erfelijkheid te maken hebben of zo weinig dat je daar niets over kan zeggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan ik wel met zekerheid zeggen dat als bepaalde ziektes in de familie voorkomen dat het risico er is dat je het kan krijgen.
Ongeacht of het kanker is of ms, of hernia's enz.
Hier mag je nooit te luchtig over denken.
Als het een levensbedreigende aandoening is of een erge beperking voor de toekomst heeft, is het aan de persoon om hier uit voorzorg al onderzoek naar te doen.
En als dan blijkt dat dit of dat soort kanker geen gevaar is voor de persoon dan heb je het wel uitgezocht en heb je geen onrust meer in je leven daarover.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee Jodel, dat kun je niet. Je kunt bij het volgende antwoord zien dat er heel veel kankersoorten niets met erfelijkheid te maken hebben. De vraagsteller is te summier om hier zo duidelijk over te zijn als jij. Daar moet je echt meer over weten. Let wel: het KAN maar die conclusie mag je niet trekken uit de vraag zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verder: met uitzoeken enzo is niets mis, het gaat mij echt alleen om jouw: "Ik vind van wel dat de kans wel groter is dat het kan gebeuren, omdat het vaak in je familie voor komt.Dan zit die gen in jullie familie."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja er is dus een kanker-gen in die familie aanwezig. De dokter zal uitzoeken welke kanker-gen dat is. In de mate van ongerustheid voor toekomstige gezondheid, kan het in iemands eigenbelang zijn of men dit wil laten controleren.
En dat is een heel angstige situatie voor die persoon.
Terwijl achteraf juist dat gemoedsrust geeft.
Vooraf blijft diegene piekeren en zich dus zorgen maken.
En dat kan weer tot stress en ongelukkig voelen, leiden. En zo kan iedere familie een zwakke gen hebben.
Al of niet levensbedreigend voor de toekomst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoezo? Voor longkanker HOEFT er echt geen kankergen te zijn hoor, kan gewoon ontstaan door invloeden van buitenaf. Je loopt te hard van stapel met je eerste zin, het zou beter zijn als je iets meer in 'het zou mogelijk zijn maar het ligt aan het soort kanker' zou praten ivm er IS een kanker-gen aanwezig. Hoe kom je daar nu bij? Kom eens met een bewijs!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'Slechts bij ongeveer 5% van een aantal veel voorkomende soorten kanker speelt erfelijkheid een rol.' Vraagsteller zegt niet eens WELKE soort kanker en jij blijft maar conclusies trekken? Helemaal fout!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind van wel dat de kans wel groter is dat het KAN gebeuren, Is heel wat anders dan zeggen dat ze het op zeker krijgen. Het is aan de arts te bepalen wat voor soort kanker het is. Maar ik laat het hier bij pelle want wie trekt hier nu conclusies? Met vriendelijke groet Jofel
Bij het ontstaan van kanker kunnen diverse factoren een rol spelen, waaronder ook een erfelijke aanleg. Als verschillende familieleden kanker hebben (gehad), rijst nogal eens de vraag of de ziekte misschien erfelijk is. Meestal is dit niet het geval. Bij ongeveer 5% van alle mensen met kanker is een erfelijke aanleg wél de belangrijkste oorzaak van de ziekte.
Het hangt er inderdaad van af welk soort kanker. Deze zijn erfelijk.
-borstkanker
-eierstokkanker
-baarmoederkanker
-dikke darm kanker
bij longkanker is het zeldzaam dat het ergelijk is.
Als het een geruststelling kan zijn, erfelijke kanker wordt vaak op jonge leeftijd vastgesteld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een van de vragen bij verzekeringspappieren is altijd: of er bepaalde ziektes in je familie eerder geweest zijn.
een daarvan is kanker en ja de kans is dan groter dat jij of je familieleden dit ook krijgen.
maar niet voor elke ziekte geldt dit.

uit onderstaande bron:

Kanker in de familie

Erfelijke vorm
Kanker kan in elke familie voorkomen. In de meeste gevallen is kanker niet erfelijk. Slechts bij ongeveer 5% van een aantal veel voorkomende soorten kanker speelt erfelijkheid een rol. Als in een familie een bepaalde vorm van kanker vaak voorkomt, en bij een aantal personen vóór het 50ste levensjaar, kan het om een erfelijke vorm gaan.

DNA-onderzoek
Het NKI-AVL kent een jarenlange traditie van herkennen, adviseren en behandelen van families waarin een erfelijke vorm van kanker voorkomt. De ontwikkelingen op het gebied van DNA-onderzoek hebben de mogelijkheden verbeterd om het risico op kanker te bepalen.

Polikliniek Familiaire Tumoren
In de Polikliniek Familiaire Tumoren (PFT) kunt u laten onderzoeken of kanker in uw familie erfelijk bepaald is. Aan de PFT zijn klinisch genetici, oncologen, genetische consulenten, maatschappelijk werkenden en biologen verbonden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Goede info
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankjewel jodel!
Tegen de stroom in, een antwoord van mij op 'kinderniveau':

Het is heel moeilijk het onderscheid te maken tussen wat erfelijk is, ook voor wetenschappers als wij. Dit omdat we te vaak in de valstrik lopen dat 'families dit/dat krijgen', maar we daarmee nog niet weten of het komt doordat je dezelfde leefstijl hebt overgenomen van je ascendenten/opvoeders, dan wel het echt uit dat zaad/eicel-combinatiegen komt.

Kanker heeft twee kanten en is een heel grote naam, die angst inboezemt omdat het ons doet denken aan dood gaan, maar dan sneller dan je verwacht (ik hoorde het laatst nog heel mooi gezegd van een van de knapste apothekers die ik ken: "kankerdiagnose is te horen krijgen dat je een chronische aandoening hebt die je leven verkort, maar je weet niet hoeveel en hoe erg je levenskwaliteit aangetast wordt.")

Iedereen heeft kanker en het gaat over woekering van cellen.

Alle cellen kunnen zoveel keren herproduceren, plots krijg je grijs haar en dat is zoals een fotokopiemachine of een LED-scherm of een fototoestel dat puntjes begint te vertonen van ouderdom.

Kanker is dus ook een (zij het al met al toch natuurlijk) onevenwicht tussen groei en ouderdom. Je kunt gaan zoeken naar voedingredenen (alcohol), gedragredenen (roken) en gevoeligheden, en dan kun je dit veranderen, maar veranderingen van leefgewoonten na je 21ste zijn op zich soms ook voldoende om de kanker plots te zien bovenkomen (mensen die plots niet meer drinken, volledig vegetarisch worden krijgen kapotte levers of het lichaam is het 'gewend' en ontwent fout).

Naar mijn ervaringen toe, is het uitermate weinig erfelijk qua genen, maar des te meer qua leefgewoonten en overgenomen opvoeding. Na kankervaststelling, verandert men soms even, maar doet men eigenlijk gewoon lui verder en zegt men zelfs 'het heeft toch geen nut'. Als je kanker krijgt, is het dikwijls te laat.

De simpelste oplossing is dikwijls héél sportief gaan leven met bijv. een triathlon-training met een jaar tot twee jaar lang opbouw en je lichaam één dag de rust te geven om de spieren echt te herstellen. Ik garandeer je geen oplossing, maar je zult in elk geval overal je lichaam voelen reclameren zodat je misschien wel vaststelt, wat er in het verleden allemaal fout liep, en of je het dan wel op jezelf moet steken, dan wel op... je omgeving of 'het' milieu.

Mensen behoren hun angsten te beheersen, te analyseren, en er dan naar te handelen. Denken en doen!