Ik wil graag meer ontlasting kwijt, maar hoe?

Ik wil graag weten hoe ik meer kan poepen. Ik eet 3 maaltijden op een dag, snoep niet, eet groente en fruit. Ik poep eigenlijk mijn hele leven al 3 x in de wk, maar wat ik poep is zo weinig. Sorry voor de details, maar het is geen goeie drol, maar hooguit 5 keuteltjes. Ik ben nu bezig met afvallen, dus bewust bezig met voedsel. Maar ik vraag mij toch echt af waar al mijn voeding blijft. Want eruit komt het er blijkbaar niet. Mijn man bijv poept 3 tot 4x per dag. Ik heb verder geen buikpijn, steken oid.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het is vrij simpel: Wat je eet wordt deels opgenomen in de darmen en wordt gebruikt als bron van energie of bouwstoffen. Wat niet door de darmwand heen kan (zoals vezels en onverteerbare zaken) blijft in je darmen en poep je uit. Onderweg wordt zoveel mogelijk water teruggewonnen. Als je veel eet, dan gaat je lichaam minder efficiënt om met het voedsel en gaat ook kort door de bocht minder zijn best doen om de voedingstoffen op te nemen. De rest wordt er uitgepoept. Daarom poepen mensen die veel te veel eten meer dan mensen die weinig eten). 3 keer in de week poepen kan best, zeker als dit regelmatig is en je geen last van je buik hebt. 3-4 keer per dag poepen is helemaal geen gezond en geen goede referentie. Verder kan je zelf controleren of je BMI goed is en zodoende of je geen ondergewicht hebt. Je geeft aan dat je aan het afvallen bent. Ik vraag me af of dat wel zo gezond is. Ben je echt te zwaar? Ik vraag me af ook waarom je meer ontlasting wilt. Als je er geen last van hebt is er weinig aan de hand. Natuurlijk kan je dingen eten die je niet goed kunt verteren zoals vezels. Maar als je elke dag groente, fruit en volkoren bruin brood eet en weinig of niet snoept dan krijg je zeker voldoende binnen.

Vezels schijnen te helpen, dus goed donker brod eten met pitjes. Noten en peulvruchten schijnen ook goed te zijn voor je darmen en zorgen dat deze beter hun werk doen. Ik weet niet wat het verschil tussen mannen en vrouwen in deze is maar 3 of 4 x per dag poepen lijkt me ook niet erg gezond.

Eet je voldoende vezels? Volkorenbrood, zilvervliesrijst, appel mét schil. Aan yoghurt kan je zemelen toevoegen. Alle witmeelproducten laten staan. Het eten van een paar pruimen op de nuchtere maag helpt. Bij mij is het 's morgens drinken van koffie al genoeg. En verder moet je zorgen voor voldoende beweging.

Het is een misverstand te veronderstellen dat iedereen dagelijks ontlasting moet hebben. Ieder mens heeft een eigen ritme. Sommige mensen hebben dagelijks ontlasting, anderen een paar keer per week. Eet vezelrijke voeding, dit werkt prikkelend op de darmen en bevordert daardoor de stoelgang. Vezelrijke producten zijn volkoren-, rogge-, bruin-, krenten- en rozijnenbrood. Ook grove graanproducten zoals gort, havermout, boekweit, muesli, tarwekiemen en zemelen zijn rijk aan vezels. Dit geldt ook voor zilvervliesrijst, dadels, vijgen, noten, pinda's, sesam- en maanzaad en peulvruchten (witte en bruine bonen, kapucijners en linzen). Gedroogde en geweekte zuidvruchten als abrikozen, krenten, pruimen, rozijnen en tutti frutti zijn eveneens vezelrijk. Sommige voedingsmiddelen kunnen een laxerende werking hebben. Voorbeelden hiervan zijn karnemelk, yoghurt, stroop, ontbijtkoek, vocht van geweekte zuidvruchten, rozenbottelsiroop of sinaasappelsap. Als u te zwaar bent, kunt u beter geen noten, pinda's, dadels, vijgen, stroop en ontbijtkoek eten. Deze voedingsmiddelen bevatten namelijk veel calorieën. Toegevoegd na 3 minuten: http://www.kring-apotheek.nl/zz/zz42.html

Koop magnesium hydroxide tabletten twee tabletten en veel water, dan gaat het echt goed, maar eigenlijk moet je zeer tevreden zijn. 3 x dag is echt niet fijn.

Na een buikoperatie had ik hier ook last van. Ik drink nu s'avonds een kopje venkel- thee. Werkt heel goed bij mij. Ik heb het gekocht bij Etos, maar misschien dat kruidvat het ook heeft.

Een hele natuurlijke manier om je stoelgang te bevorderen; brinta eten. Gewoon de normale brinta, melk in een schaaltje, even opwarmen, de brinta erbij en eten maar. Je kan eventueel wat suiker toevoegen. Je hoeft het niet persé 's ochtends te eten, maar het kan bijvoorbeeld ook 's middags. Brinta is heel goed voor je stoelgang en het is ook nog eens erg gezond. Vooral de eerste dagen dat je het (dagelijks) gebruikt zul je merken dat je meer naar de wc moet. Maar als je het al je hele leven hebt en geen last hebt van buikpijn of krampen, zou ik me er niet te druk om maken. Het hoort blijkbaar bij je. Ontlasting bestaat voornamelijk uit voedselresten die niet verteerd kunnen worden en afvalstoffen, dus als jij weinig ontlasting hebt heb je weinig afvalstoffen. Je kan eventueel ook je huisarts bellen om te vragen of het vaker voorkomt. Toegevoegd na 4 minuten: En ik sla ook zo vaak een dagje over hoor, daar is echt niks mis mee. je moet ook niet te erg willen. En je moet ook pas gaan als je echt móet, niet als je het maar een beetje voelt aankomen.

Je zou psylliumvezels of kokosvezels kunnen nemen. Dit heeft dezelfde voordelen als andere vezels, zonder de nadelen van de aanwezigheid van fytinezuur wat de opname van mineralen vermindert. En natuurlijk genoeg water erbij drinken.

Bronnen:
http://www.chi.nl/health-supplements/geadv...
http://www.psylliumvezels.com/

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100