Hoezo krijg je geen 'afwasvoetjes' wanneer je langdurig in de zee loopt?

Zeewater is hypertoon, hierdoor zou enorm veel vocht onttrokken moeten worden aan je voeten. Toch zie je dit niet. Is het misschien zo dat de zouten zeer snel door je huid worden opgenomen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Je krijgt ze wel hoor!
Maar je krijgt ze vooral als je langdurig in de zee (of een zwembad) zwemt, en dat is iets anders dan lopen.

Eerst een misverstand uit de wereld helpen: je krijgt niet de gerimpelde vinger- en teentoppen doordat er water aan de huid onttrokken wordt, maar juist omdat de huid zich volzuigt met water! Met name de buitenste laag van de huid van je vingers en tenen kan tot 6 keer zijn eigen gewicht in water opnemen. Door de grotere volume vormen zich die rimpels. Vergelijk het met een chow-chow hond die "te ruim" in zijn vel zit.

Als je loopt dan heb je sowieso iets minder last hiervan, want tijdens het lopen oefen je druk op de huid van je tenen, en dat zorgt voor iets minder water opname.
Overigens, het effect is precies hetzelfde in zout en zoet water. Sterker nog: na het drogen van je huid na een zeebad wordt je huid minder droog dan na zwemmen in zoet water, omdat je huid wat weer zout bevat, en die helpt om iets meer water vast te houden.

En dan nog een laatste: waarom gaat dan niet de huid van je hele lichaam rimpelen? Omdat de huid van je tenen en vingers anders is dan in de rest van lichaam, speciaal aangepast om meer gevoel te hebben. De hornlaag van je huid zit namelijk een beetje "los" van de dermis, en kan dus heel makkelijk rimpelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
duidelijk!