Hoe lang na het stoppen met roken verdwijnt het risico van gewichtstoename?

Stoppen met roken leidt vaak tot gewichtstoename. Na welke periode is dit voorbij? Gewichtstoename omdat de stofwisseling vertraagd?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K
Ritsuka
8 jaar geleden
veel mensen gaan in plaats van sigaret roken koekjes of snoep eten.
Ivana
8 jaar geleden
Duurt ongeveer anderhalf jaar. Volgens mijn huisarts. Klopte bij mij precies, maar ik was een stugge roker 30 jaar lang. Na anderhalf jaar stabiliseerde dat en nu heb ik weer een keurig BMI.
ronron1212
8 jaar geleden
@Ritsuka al snoepje niet en eet je geen koekjes je komt aan als je stopt met roken.
Ivana
8 jaar geleden
@ronron1212 Juist, ook zonder snoep en extra eten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank jullie. Ik heb 4 jaar 10 sigaretten per dag gerookt, en nu 3 weken gestopt maar niets aangekomen. Kon nergens vinden hoe lang het ongeveer duurde tot je stofwisseling "normaal" was!
Ivana
8 jaar geleden
In ieder geval gefeliciteerd met het stoppen. Houd vol, over een tijdje ben je er erg blij mee. :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
10 sigaretten per dag kun je natuurlijk ook nauwelijks roken noemen ; dan is het risico dat je in plaats daarvan iets anders gaat doen (eten, drinken) ook vele, vele malen kleiner dan wanneer je je dag indeelt van sigaret naar sigaret.

Antwoorden (1)

Gewichtstoename van roken is vrijwel volledig toe te schrijven aan het vervangen van de ene gewoonte voor de andere ; wie geen sigaret meer in zijn mond steekt, steekt calorieën in zijn mond. Gelukkig niet in de zelfde mate, maar met een paar kilo gewichtstoename (dus niet van het minder roken maar van het meer eten en snoepen) moet je zeker rekening houden. De kunst is een alternatief te vinden dat niet oraal is. Of niet verder gaat dan water drinken, tanden poetsen of een suikervrij pepermuntje nemen. Als je 25 sigaretten per dag rookt en die allemaal vervangt door een dropje (ca. 20 caloriën) zit je al op 500 (!)calorieën extra; dat is een hele maaltijd. Niet doen dus.

Ook een valkuil is het niet meer roken tijdens het alcohol) drinken ; dat resulteert al snel in een veel snellere inname van de alcohol, en dus al gauw een glaasje extra. Of twee. Ook een hele boel calorieën.

Het "risico" verdwijnt dus op het moment dat je echt iets beters met je mond en handen weet te vinden dan roken. Maar het heeft vrijwel niets te maken met je stofwisseling. Een roker gebruikt per dag maar iets van 15 (!) calorieën meer dan een niet-roker, dus daar zit het hem niet in.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
@Marleen ik ben zelf gestopt met roken en ben vreselijk aangekomen en dat kwam niet door dat ik anders ben gaan eten of snoepen. Gewoon het zelfde heb daar juist opgelet.