Als je urine heel licht van kleur is (bijna waterig) zit er dan te veel of juist te weinig suiker in je urine ?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
10.1K

Antwoorden (6)

Hoe donkerder de kleur hoe meer afvalstoffen erin zitten.
Als je lichtere urine hebt, betekend dat dat je in ieder geval genoeg drinkt om alle afvalstoffen af te voeren.
lichte kleur is dus beter...

Suiker kun je volgens mij alleen meten door middel van een daarvoor bestemde strip. De kleur heeft er niet mee te maken
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De kleur geeft alleen aan of je genoeg vocht binnen krijgt. Als je wil weten of er teveel suiker in je urine zit kan je ook proeven of je urine zoet smaakt. Dat deden huisartsen vroeger ook altijd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ben het met bovenstaande mensen eens. Suikers in je urine worden afgescheiden door je nieren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je suiker plast ga je meestal ook heel vaak.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Onder normale omstandigheden zit er nooit suiker in de urine, onafhankelijk van de kleur. Dit is te testen met een eenvoudig glucose teststrookje voor urine. Pas als de suikerspiegel in het bloed heel hoog is (bv. bij suikerziekte) kan er suiker in de urine verschijnen; als regel gaat dit gepaard met veel urineproductie, dus lichte urine, maar als mensen al vocht tekort hebben, wordt de urine ook met suiker erin alsnog donker van kleur.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De kleur van de urine wordt bepaald door wat je gegeten hebt (bietjes!) en de concentratie van afvalstoffen. De eerste plas 's morgens is daardoor meestal donkerder. Als je last hebt van diabetes heb je heel veel dorst, omdat de nieren veel water nodig hebben om het teveel aan suiker te kunnen afvoeren, dan is de urine dus ook heel licht omdat je dan heel veel plast. Dat is het enige verband. als je bang bent voor diabetes ga dan met een ochtendplas naar de huisarts, die kan zo testen of er suiker in zit! Is wel belangrijk hoor! Hoog bloedsuiker is erg schadelijk voor je lijf.