Hoe blijf ik rustig in het vliegtuig? (Hyperventilatie)

Ik ga binnenkort voor het eerst met een vliegtuig (2,5 uur reizen). Ik heb vaak erg veel last van hyperventilatie in nieuwe situaties. Ik ben erg bang dat ik een aanval ga krijgen in het vliegtuig. Deze zijn bij mij vaak erg intens en ik denk altijd dat ik doodga ofso en niets kan me gerust stellen. In een bus zitten voor een half uur maakt mij al onrustig laat staan een vliegtuig... Ook heb ik alle keren dat ik in het buitenland ben geweest een slechte tijd gehad (ivm hyperventilatie).

Heeft iemand tips om mij hier op voor te bereiden en rustig te blijven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.6K

Antwoorden (7)

Ik zou in elk geval de stewardessen aan het begin van de vlucht vertellen dat je er erg tegenop ziet, zij hebben hier
echt wel ervaring mee,.. lijkt mij.
Desnoods neem je een flinke slaappil mee
of een flinke neut, (stap niet dronken in het vliegtuig)
11 jaar geleden
capthavoc
11 jaar geleden
ik zou zeggen probeer het gewoon thuis eens, een slaappil te nemen.
Vraag je huisarts, om advies, welke je moet nemen want ik denk niet dat een gewoon middeltje van de drogist hier niet voldoende zal zijn.
Ik kan nu met allemaal cijfers gaan smijten over hoe veilig vliegen is maar dat helpt je waarschijnlijk niets. Mijn tip: Kijk altijd naar de bemanning, zolang zij nog normaal hun werk doen en neutraal/vriendelijk kijken, kun jij ook rustig adem halen. En inderdaad zoals hierboven aangegeven meldt het voor de vlucht even aan de steward(es) die jouw stoel onder zijn/haar beheer heeft zij hebben dagelijks met bange passagiers te maken.

Turbulentie kun vergelijken met het rijden over een hobbelig klinkerweggetje niets aan de hand maar wel vervelend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moeilijk een oplossing voor te verzinnen... weet je zelf wat je het beste kunt doen als je last krijgt van een aanval? misschien in dat geval ook aan de steward(es) vertellen wat hij/zij in dat geval voor jou kan doen.
Ik begrijp dat je het met name lastig vindt dat er geen hulp is als je aan boord een aanval krijgt. Eigenlijk zit iedereen in hetzelfde schuitje wat dat betreft. Jezelf druk maken over de situatie maakt de situatie enkel erger. Probeer reeel te denken. De angst voor de angst is het ergste. Denk aan je doel, de bestemming, denk aan de veiligheid van vliegen. Veel erger is een busrit langs een bergpas. Dat kan sneller misgaan, ook daarbij leg je je lot in handen van de chauffeur. De controle afgeven is moeilijk, maar noodzakelijk voor plezierig en rustig reizen. Zorg ook voor afleiding, bijvoorbeeld door goed gezelschap, of een tijdschrift wat je graag wil gaan lezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zingen of hardop voorlezen helpt tegen hyperventilatie.

Nou kan ik me voorstellen, dat je dat niet zo makkelijk doet in een vliegtuig (tenzij je een schootkindje bij je hebt...), maar je kunt het natuurlijk toonloos doen.
Je voorkomt daarmee, dat je te snel en te oppervlakkig gaat ademen : de reden, dat je hyperventileert.

Wat je ook kunt doen : neem een opgevouwen plastic zakje mee in je tas. Als je denkt, dat je toch een beetje hyperventileert, en begint te zweten, of tintelende vingertopjes krijgt, zet je dat over je neus en mond, en ademt in en uit in het zakje.

En wat al gezegd is : geef het vantevoren door aan het cabinepersoneel.
Zodat ze weten, dat als je klam en bleek wordt, dat ze niet met een zuurstoffles aan komen, want dat werkt averechts! Ze kunnen samen met jou langzaam, diep en regelmatig ademen, en je door een evt. moeilijk moment heenhelpen.

Want hyperventilatie komt bijna ieder vlucht voor, dus ze zullen er absoluut niet van opkijken. En ze kunnen je een beetje in de gaten houden, als ze weten, dat jij je daar zorgen over maakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je al eens Plantival geprobeerd? Helpt bij mij wel, nét om de scherpe randjes er af te halen. Plantaardig middel, verkrijgbaar bij Apotheek (natuurlijk niet zomaar nemen .als je al andere medicatie voor je angsten krijgt!)
Verder genoeg afleiding meenemen, bijvoorbeeld boek of muziek.
Heel veel succes! Heb zelf ook paniekaanvallen, en ZAL ooit ook met een vliegtuig gaan! Weet alleen nog niet wanneer (ik zo ver ben dat ik durf) :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga naar je huisarts, leg uit hoe het zit en vraag 2 stuks oxazepam of een dergelijk kalmeringsmiddel. Een voor de heenweg, een voor de terugweg. Goed de gebruiksaanwijzing lezen en op tijd slikken. Als je niet kunt slapen van de angst vraag je er 4: een voor de nacht voor de heenreis en een voor de nacht voor de terugeis, plus die twee voor tijdens de vlucht. Werkt bij mij heel goed.
Het maakt je angst niet minder groot, want die blijft, maar de paniek en de andere uiterlijke verschijningsvormen van de angst zijn wat getemperd. Dus is de kans dat je gaat hyperventileren minder groot en blijf je all in all wat rustiger.
En ga de volgende keer naar de Veluwe op vakantie. Want als je weet dat je berserk gaat in een bus, waarom boek je dan een vliegreis?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je het gevoel hebt dat je dood gaat, gaat zo'n aanval volgens mij meer in de richting van een paniekaanval. Vaak gaat dat samen met hyperventilatie, maar het is meer dan "alleen" hyperventilatie.

Allereerst: jij weet dat je regelmatig last hebt van hyperventilatie, en dat is al je eerste voorsprong. Dat betekent dat je vantevoren maatregelen kunt nemen. Overleg eens met je huisarts. Is het al bijna, of heb je nog een paar weken? Als je nog wat tijd hebt, zou ik je aanraden om een paar sessies te nemen bij een ademhalingstherapeut, of bij een fysio- of oefentherapeut. Die kunnen je uitleggen hoe je je hyperventilatie zoveel mogelijk onder controle kunt krijgen. Reis je samen met iemand? Neem die dan mee naar de therapie, en zorg dat die persoon weet wat hij/zij moet doen om jou kalm te krijgen bij een (dreigende) aanval, bijvoorbeeld door jou door je oefeningen heen te praten. Een dreigende hyperventilatieaanval kun je ook heel goed onderdrukken door te ademen in een (schone!) papieren zak (plastic is minder geschikt) en daar in te blijven ademen totdat je voelt dat je zelf ook weer rustig wordt, en je geen hyperventilatiesymptomen zoals tintelingen, duizeligheid of zweten meer hebt.

Je tweede maatregel kan medicatie zijn, dat is ook op korte termijn goed toe te passen. Je kunt valeriaan eens proberen, dat is een goede natuurlijke angstdemper. Gewoon te koop bij de drogist. Waarschijnlijk heb jij wat meer nodig dan dat, en daar kan je huisarts je bij helpen. Die kan - afhankelijk van je klachten - kiezen tussen een bètablokker of een angstdemper. Bètablokkers zorgen ervoor dat je hartslag rustig blijft, en kunnen bij kortdurend gebruik goed werken voor hyperventilatie en angst. Je wordt er niet suf van. Benzodiazepinen (angstdempers) maken wél wat suf, maar dat hoeft tijdens zo'n vlucht niet eens erg te zijn: misschien kun je wel slapen! Probeer medicatie altijd vantevoren een (paar) keer uit. Als je het voor het eerst neemt in een angstige situatie, dan kun je alleen al doordat je je 'anders' voelt door het middel, die angst verergeren.

Zorg verder voor genoeg afleiding, praat bijvoorbeeld met je medepassagiers, neem spelletjes mee, etc. En waarschuw vantevoren het cabinepersoneel, zodat zij weten dat je geen hartaanval hebt als je bijvoorbeeld ineens pijn op de borst krijgt en benauwd wordt. En - heel belangrijk en ook al genoemd door iemand - dat ze niet met zuurstof aankomen als jij benauwd wordt door je hyperventilatie.