Kun je rugpijn krijgen door het dragen van platte schoenen?

Ik draag nu met de sneeuw platte schoenen en heb ook al die tijd al rugpijn;-(

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9K

Het beste antwoord

Als je eerder altijd op hoge hakschoenen liep, lijkt me dit een herstelproces van je rug (en dat voel je) - want juist hoge hakschoenen zijn slecht voor 't lichaam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt. Toen ik met zware rugklachten zat raadde de arts me juist aan om platte schoenen aan te trekken.

Andere antwoorden (13)

als je normaal op hakken loopt, dan kan dat ja.
je houding is anders, dat vertaalt zich in rugpijn.
Rieneke1
14 jaar geleden
Platte schoenen geven minder steun, dat kan rugpijn veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker kan dat.. zeker als de stand van je voeten normaal gesproken wordt gecorrigeerd door een hak.. kan onbewust zijn maar werkt wel door.. misschien heb je platvoeten en dat werkt ook nog eens tegen..
Ik heb het probleem destijds opgelost door en extra (gel) zooltjes in de schoenen te leggen..dat hielp al veel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat klopt ,spieren maken een andere beweging dan normaal het wordt een beetje uitgerekt door de platte stand van je voeten .Probeer eens buikspieroefeningen te doen ,al doe je er maar 10 per dag ,dan span je je andere spieren weer aan en wordt het weer in evenwicht gebracht . Je maakt de spieren steviger . Het is even lastig maar je zal zien dat je rugpijn zal verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan...

en dat geef je ook al aan in de vraag, als dat niet kon, waar komt die pijn dan vandaan?

Je loopt ook anders, doordat je angst hebt om te vallen, loop je al anders... Wikkel je de voet niet af maar olifant je verder...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat vermoeden was er inderdaad.. maar het kan ook andere oorzaken hebben...
Ja zeker kan dat.
Ik had ook altijd rugpijn van normale schoenen ivm mijn holle rug. Nu heb ik speciale steunzolen van de podoloog gekregen en mijn probleem is geheel verdwenen!!! Je kunt via je huisarts (of rechtsstreeks) contact opnemen met een podoloog voor een controle van je houding veroorzaakt door je voeten en daar eventuele steunzolen krijgen. Deze worden meestal geheel of gedeeltelijk vergoed door je zorgverzekering.

Heel veel mensen hebben slechte voeten, maar laten hier niks aan doen. Het kan in ieder geval geen kwaad zo'n controle :p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Platte schoenen veroorzaken rugklachten.
Niet alleen hoge hakken blijken rugproblemen te veroorzaken, ook platte schoenen zoals comfortabele ballerina's en slippers lijken ernstige klachten te creëeren.

Het lijkt vreemd, maar steeds meer vrouwen krijgen lichamelijke klachten door het dragen van platte schoenen zoals de modieuze ballerina's en zomerse slippers. De klachten variëren van voet-, scheen- en rugpijn, over likdoorns tot zelfs artritis. Voor gezonde voeten is de ideale hakhoogte 2,5 centimeter.

Platte schoenen zijn slecht voor je voeten omdat ze je de neiging geven om te slenteren in plaats van te wandelen, wat op zich dan weer slecht is voor je houding. Maar ook je voeten zelf lijden er onder. Ze draaien naar binnen, waardoor je ligamenten en pezen uitrekken. Hierdoor gaan dan weer je tenen verkeerd staan, wat ernstige pijn veroorzaakt en tot likdoorns kan lijden. Daarnaast zijn platte schoenen ook slecht voor de knieën, omdat ze door een verkeerde houding kunnen ontsteken en wat de kans op artritis vergroot.

Niet enkel oudere vrouwen klagen over rugpijn, ook jonge mensen die de hele zomer op slippers lopen, klagen over pijn.

Wil je zonder problemen je ballerina's en slippers blijven dragen? Dat kan, maar wissel af. Draag je platte schoenen niet voor verschillende dagen na elkaar. Wissel vaak van schoen, maar vooral, variëer in hoogte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Steeds meer vrouwen lopen voetblessures op door ballerina's en slippers. Hoewel ze comfortabel zitten, kunnen platte schoenen ernstige voet-, scheen-, rugpijn, likdoorns en zelfs artritis veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan er ook mee te maken hebben,dat je in de sneeuw anders/voorzichtiger loopt en dat daardoor die rugpijn ontstaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoge hakken strekken je rug , je moet leren rechtop te lopen.
Bij platte zolen is rechtop lopen niet nodig.
Als je dan een ongunstige houding aanneemt, neemt je rug daar geen genoegen meer mee.
Dus gaat hij in protest.
Sterkte en denk om je houding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb precies het omgekeerde: instant rugpijn als ik schoenen draag met een hak hoger dan 2 cm.

Het lijkt me trouwens sterk dat platte schoenen opeens een 'bron van alle kwaad' zouden zijn; dan zullen onze blootvoetende voorouders wel heel veel pijn aan hun rug gehad hebben. Of, wacht eens even, al die kerels die altijd klagen over pijn aan hun rug, die moeten natuurlijk gewoon hakken gaan dragen ;-)

Het lijkt mij logischer dat je rugpijn krijgt omdat je een bepaalde loophouding gewend bent en nu door de andere schoenen opeens je spieren en wervels anders gaat belasten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hoeft niet van je schoenen te komen.
Het baggeren door de sneeuw is een totaal andere manier van lopen waardoor rugspieren anders gaan reageren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja omdat je een andere houding met lopen hebt ,of je nu met hakken of platte schoenen loopt,dat is nogal een verschil