wat te doen tegen rijexamen angst?

ik heb 3 weken geleden mijn eerste rijexamen gedaan, en ben keihard gezakt, alles wat normaal prima gaat ging totaal fout. een half uur voor dat ik op moest begonnen die klote zenuwen weer, net als bij het theorie examen, alleen dit keer erger, toen ik daadwerkelijk tegenover mijn examinator zat werd ik gewoon misselijk van de zenuwen. dit ging ook niet meer weg tot dat ik de auto weer uitstapte een uur later...

nu las ik op internet over rijexamenangst, alleen staat nergens wat je er tegen kan doen, behalve ademhalingsoefeningen, maar dat gaat toch echt niet werken.

iemand weet of je iets als kalmeringsmiddelen kan krijgen die niet op de rijvaardigheid werken omdat ik al opium gebruik normaal gesproken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

Had je geen tussentijdse toets gedaan? Vaak vermindert dat de stress al enorm, omdat je dan al een keer een examensituatie hebt meegemaakt. Helaas heeft twee keer examen doen niet datzelfde effect, want voor een TTT kun je niet zakken, wat positief werkt bij faalangst.

Maar waarom zouden ademhalingsoefeningen niet kunnen helpen? Als je jezelf een manier aanleert van ademhalen waardoor je kalmeert, kun je dit altijd en overal toepassen.

Als je het hebt over middelen tegen de stress, kun je valeriaan proberen. Dat is een natuurlijk middel, te koop bij de drogist. Ook daar kun je wat suf van worden, maar pas bij hele hoge doseringen. De aanbevolen doseringen van drogisterijen blijven daar ruim onder. Probeer het gewoon eens vantevoren uit tijdens een rijles, dan merk je of het effect heeft op je rijvaardigheid. Als dat niet werkt, zou je nog met je huisarts kunnen overleggen of een bètablokker een optie is. Dat verlaagt je hartslag en bloeddruk, waardoor je in elk geval geen trillende handen hebt, en vaak door die indirecte feedback je ook rustiger vóelt.

Tenslotte: het CBR heeft zelfs speciale faalangst-examens. Kijk hier maar: http://www.cbr.nl/faalangst.pp. Je ziet: er zijn veel meer mensen met dit probleem. Die mensen slagen allemaal eens voor hun examen, dus ook voor jou moet er een manier zijn. Overleg eerst eens rustig met je rij-instructeur, die heeft ongetwijfeld ook nog adviezen voor je: ook daar ben je echt niet de eerste die zakt voor een examen door pure stress. Er zijn ook instructeurs die gespecialiseerd zijn in faalangstige leerlingen, dus als je eigen instructeur je écht niet kan helpen hiermee (wat ik eigenlijk bijna niet kan geloven) dan zijn er wel anderen. Misschien is zo'n speciaal examen wel een hele goede optie voor je. Overleg ook nog eens met je huisarts, die heeft waarschijnlijk nog wel aanvullingen of adviezen.

Tenslotte: wat bedoel je met opium? Een opiaat neem ik aan, maar welk? Een aantal opiaten maakt rijongeschikt. Met morfine bijvoorbeeld mag je niet rijden, met oxycontin (eigenlijk dezelfde werking) weer wel. Ik neem aan dat je je eigen verklaring netjes hebt ingevuld en dat dit toen ook al speelde, maar als dat niet zo is, controleer dan of je wel mag rijden met het middel dat je slikt. Is ook heel belangrijk voor de verzekering. Rijden met een middel wat ongeschikt maakt, betekent eigenlijk dat je bij een ongeval altijd de schuld zult krijgen, ook al was het niet jouw schuld. Belangrijk om op te letten dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritalin is geen opium, gelukkig. Het kan wel invloed hebben op de rijgeschiktheid, en je dient het dan ook als zodanig te melden (net als het feit dát je AD(H)D hebt), maar het zal eerder een positief dan een negatief effect hebben op de rijgeschiktheid. Zeker als je ADD hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, rijvaardigheid, bedoelde ik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, het valt wel onder de opiumwet, maar het is geen opium, en ook geen opiaat. Aangezien opiaten vaak suf maken en je lang niet met alle opiaten mág rijden, is dat en belangrijk verschil. Ritalin maakt juist alerter, dus zal eerder positief dan negatief werken op de rijvaardigheid. Je moet het wel melden omdat het wel een geneesmiddel is dat de rijvaardigheid kán beïnvloeden, maar behalve eventuele kwesties met de verzekering (als je het niet zou melden bijvoorbeeld) mag je er gewoon mee rijden.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
NIET melden dat je ADHD hebt, nooit bij het CBR!
Dan heb je kans dat je een beperkt rijbewijs krijgt en moet je iedere 5 jaar naar de zielenknijper op eigen kosten. En je mag niet meer voor een groot rijbewijs (als je dat zou willen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alleen moet je dan, Heel Voldemort, wel twee keer liegen op je eigen verklaring: één keer bij de vraag of je onder behandeling bent of bent geweest voor een psychiatrische stoornis, en nog eens bij de vraag of je geneesmiddelen gebruikt die de rijvaardigheid kunnen beïnvloeden. En dat is gewoon strafbaar (artikel 114 wegenverkeerswet). Bovendien: die verplichte keuring voor ADHD-ers is onlangs afgeschaft hé? (zie: http://www.nu.nl/politiek/2846030/rijbewijs-adhder-zonder-keuring.html) Maar het gaat ook niet om het gemak of om het feit dat het je geld zou kosten: ik krijg straks (hopelijk) een rijbewijs dat zelfs maar één jaar geldig is, om medische redenen. Maar zou ik die reden niet gemeld hebben, dan ben ik én strafbaar, én zou ik een groot probleem hebben als ik ooit bij een ongeval betrokken raak en men komt erachter dat ik narcolepsie heb. Geen verzekering die dan wil betalen, en er komt direct een onderzoek naar de rijgeschiktheid. Nu is alles over mij gewoon bekend bij het CBR, is er uitgebreid medisch onderzoek gedaan, en heeft het CBR mij rijgeschikt verklaard. Ik kan dus met een gerust hart de weg op, en weet dat mijn verzekering nooit problemen kan gaan hebben met m'n narcolepsie, met m'n andere medische problemen, of met de medicatie die ik gebruik. Ik maak geen grapje als ik zeg dat je per definitie de schuld krijgt van een ongeval als je medicatie gebruikt of een aandoening hebt waarvan dit niet bekend is bij CBR en verzekering: ik heb dit van dichtbij meegemaakt, en dat is een ongelooflijk groot drama.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik snap je punt Lies12. Maar het is zo makkelijk om iemand met een afwijking de schuld te geven. Terwijl er genoeg mensen zijn die ze per direct het rijbewijs moeten afpakken, op grond van: "Arrogantie en Aso". Mijn broer is hier een goed voorbeeld van, heeft ruim 10 jaar zijn rijbewijs, en is autistisch. Hij moet gekeurd worden eens in de 5 jaar omdat, hij paniek aanvallen heeft??? Die heeft hij helemaal niet! Nooit gehad ook! Maar de psyg zegt dat dit bij autisten hoort, dus heeft hij er last van, en dus is het gevaarlijk hem een gewoon rijbewijs te geven. Hij gebruikt geen medicijnen. In die ruim 10 jaar heeft hij 1 bekeuring gehad voor te hard rijden (werkzaamheden bord gemist in het donker). En NOG NOOIT schade gereden. Maar zijn liefste wens is vrachtwage chauffeur worden, en dat kan niet meer nu :-( Maar wat heeft hij wel gehaald? Zijn taxipas, en die is 10??? jaar geldig? Dat gaat dan toch ook nergens over? Ik vind het echt schandalig! Ik heb zelf ook ADHD, maar gelukkig werd die vraag toen ik rijlessen had niet gevraagd, en ik zou gelogen hebben. Schijt aan het CBR.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik maak de regels niet, Heer Voldemort. Ik zeg ook niet dat ik het er mee eens ben, ik wijs er alleen maar op. Overigens is de vraag bij bijvoorbeeld autisme niet of één of andere psycholoog beweert dat paniekaanvallen standaard bij autisme horen (wat onzin is) maar is de vraag op de eigen verklaring, letterlijk: "3. Bent u onder behandeling of onder behandeling geweest voor een psychiatrische stoornis, een hersenziekte –zoals een beroerte– of een ziekte van het zenuwstelsel?"
Dus: als er bij jou een psychiatrische stoornis is vastgesteld en je daarvoor ooit onder behandeling bent geweest van een psychiater, dan moet je dat melden. Het CBR heeft vervolgens een protocol voor risicoanalyse, en voor bijvoorbeeld autisme kan het heel goed dat er besloten wordt om geen verder onderzoek te doen, omdat iemand niet beantwoordt aan een risicoprofiel. Wat er met jouw broer is gebeurd weet ik niet, want volgens de regeling rijgeschiktheid 2000 kan iemand met ASS gewoon ook rijbewijzen van categorie 2 halen, en is de geldigheidsduur van het rijbewijs de enige beperkende bepaling. Ik vraag mij dus af op welke grond het CBR dit heeft besloten, en of hij bezwaar heeft aangetekend tegen die beslissing destijds. Dat zou hij volgens mij - eventueel met een tegenexpertise - gewoon kunnen winnen. Die vraag zal jou ook gesteld zijn trouwens, want iedereen in Nederland moet verplicht een eigen verklaring invullen voor hij z'n rijbewijs kan aanvragen: http://www.cbr.nl/ev.pp#4417 En het IS makkelijk om iemand met een afwijking de schuld te geven, maar het punt is dat dit elke dag GEBEURT. Als iemand met een niet bij het CBR bekende afwijking of ziekte betrokken raakt bij een ernstig auto-ongeval waarbij mensen ernstig gewond raken, zal al heel snel worden aangenomen dat het ongeval veroorzaakt is door oorzaken die samenhangen met de aandoening. Dat kan zelfs leiden tot een veroordeling vanwege nalatigheid. Geloof mij, als je kunt kiezen heb je liever een beperkt rijbewijs en ben je geld kwijt aan herkeuringen (die je overigens wel weer kunt opvoeren als bijzondere ziektekosten bij de inkomstenbelasting).
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ja maar er stond toen de tijd iets bij die stoornissen. Van alles behalve ADHD, dus heb ik toen nee gezegd. Nu hebben ze dat anders staan er staan geen "stoornissen" meer bij, maar gewoon een algemene regel die alles omvat :-D dus ik kon met een gerust hart nee zeggen.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Overigens, het was geen kritiek op jou hoor Lies12. En ik snap best dat die regels er zijn, maar ik vind ze niet allemaal even eerlijk, en ik zie niet in waarom bepaalde afwijkingen altijd in verband staan met autorijden. ADHD bijvoorbeeld, ik kan minder goed stil zitten, maar in de auto let ik altijd op. Men zegt, je hebt ADHD, dus je kan je slecht concentreren. Dat is weer zo'n etiketje plakken. Ieder mens is verschillend, en iedere afwijking ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, als er één plaats is waar ik nooit in slaap zal vallen - ondanks m'n narcolepsie -, dan is het wel in de auto. Zelfs als bijrijder val ik nooit in slaap, dat komt omdat ik vanwege andere medische problemen heel goed moet opletten op hobbels e.d. in de weg. Zelfs zonder narcolepsie-medicatie zou ik nog altijd veilig kunnen rijden. Maar dat men daar eerst bewijs van wil, dat vind ik volkomen logisch. Ik moest dus een paar aanvullende onderzoeken ondergaan om aan te tonen dat ik - met gebruik van m'n medicatie - niet in slaap val als ik overdag een tijdje weinig prikkels krijg. Ik ben 'geslaagd' voor dat onderzoek, en behalve de beperkte geldigheidsduur is er niemand die beweert dat ik minder goed zou kunnen rijden. Hetzelfde geldt voor m'n andere medicatie (o.a. opiaten) en voor andere beperkingen waardoor ik alleen met de nodige aanpassingen kan autorijden (de codes op mijn toekomstige rijbewijs passen niet op één A4-tje ;-)). Ik ben gewoon rijgeschikt verklaard, alleen met dus de nodige beperkende bepalingen, en vanwege de narcolepsie ook met een beperkte geldigheid. Wetend hoe levensgevaarlijk het zou zijn als iemand met narcolepsie wél achter het stuur in slaap zou vallen, een kataplexie-aanval zou krijgen of in automatisch gedrag zou vervallen, vind ik het zeer begrijpelijk dat men bij deze diagnose een aanvullend onderzoek wenst. Bij ADHD is dat niet anders: uit letterlijk honderden onderzoeken is bekend dat mensen met ADHD, en dan vooral jongvolwassenen, gemiddeld gezien vaker auto-ongevallen veroorzaken. Bij de ongevallen waarbij ADHD'ers betrokken waren, was er ook groter en ernstiger persoonlijk letsel. Mensen met ADHD worden vaker bekeurd, rijden vaker te hard, rijden vaker onder invloed van alcohol, hebben de neiging hun eigen rijvaardigheid te overschatten (méér dan 'gezonde' leeftijdsgenoten), en bovendien is het negatieve effect van alcohol of vermoeidheid op het rijgedrag bij ADHD'ers significant groter dan bij anderen. En natúúrlijk zijn er genoeg chauffeurs met ADHD die prima rijden. Daarbij lijkt het er ook op (die effecten zijn wat minder goed onderzocht) dat medicatie voor ADHD ook het rijgedrag verbetert, hoewel dat ook betekent dat een ADHD'er tijdens een rebound-periode duidelijk meer fouten maakt, én blijkt uit onderzoek ook dat de proefpersonen met ADHD het idee hebben dat hun rijgedrag door de behandeling met stimulantia méér verbetert dan het in werkelijkheid doet. Toch weer die zelfoverschatting dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
-vervolg-
Ik vind het dus lógisch dat mensen met ADHD aanvullend beoordeeld worden als zij een rijbewijs aan willen vragen. Net zoals ik het logisch vindt dat mensen met narcolepsie aanvullend worden gekeurd, net zoals mensen met epilepsie, mensen die een herseninfarct hebben gehad, of mensen die een arm missen. Met een auto heb je gewoon een potentieel moordwapen onder je kont, en veiligheid komt dan voor alles. Als dan blijkt dat iemand ondanks die aandoening of stoornis net zo goed rijdt als anderen, is er ook niets aan de hand. Dan krijg je gewoon je rijbewijs, en is er ook NIEMAND die beweert dat jij door je aandoening minder goed rijdt dan wie dan ook. Maar als vantevoren bekend is dat je tot een risicogroep behoort, dan móet dat gewoon - voor ieders veiligheid, dus ook die van jezelf - goed worden uitgezocht. Dan kun je wel vinden dat er te snel naar iemands 'etiket' wordt gekeken, of te snel wordt geoordeeld, maar er zijn hele goede en wetenschappelijk onderlegde rédenen om aan te nemen dat iemand met ADHD wel eens minder goed zou kunnen rijden vanwege die ADHD. Er zijn niet zomaar 10 of 20 onderzoeken die dat aantonen, maar echt een paar honderd. Dat zegt niets over JOUW rijgedrag, maar vind ik echt wel voldoende reden om mensen met ADHD vantevoren een keer extra te beoordelen. En nogmaals: ik ben ook uitgebreid door de molen geweest, en dat kost een hoop tijd en een hoop geld, en de regels zijn niet altijd even zinnig, maar ik ben wél blij dat het CBR niet zomaar aan iedereen een rijbewijs geeft en dat er goede en gedegen controles zijn voor mensen die een aandoening hebben waarbij je niet zomaar uit kunt gaan van iemands eigen inschatting of diens blauwe ogen dat hij net zo goed kan rijden als ieder ander. Het zijn ook jouw en mijn geliefden die elke dag over straat gaan en dat soort mensen tegen zouden kunnen komen.

Andere antwoorden (5)

Je zou valeriaan kunnen nemen, dat is niet verslavend en werkt echt kalmerend .. Wel een paar weken voor dat je examen gaat doen inemen zodat t middel optmaal werkt.. Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal van je zenuwen afkomen zal je waarschijnlijk niet lukken, maar je kunt het wel verminderen. Ik had precies hetzelfde tijdens mijn rijexamen. Na de eerste keer gezakt te zijn, ben ik het voor mezelf gaan relativeren. Waar gaat het nou eigenlijk over? Gewoon een stukje rijden meer is het niet, en als ik zak, is dit dan het eind van de wereld? Nee, dan haal je het wel een andere keer, en die 200 euro, daar kom je ook wel weer overheen. Daarnaast heb ik ook een spray gebruikt die kalmerend schijnt te werken, gaf mij in ieder geval voor mijn gevoel meer rust. Dit is bach rescue spray. Drink vooraf ook geen koffie en zoete dranken. Gewoon bruine boterham eten en een glas melk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neem een goed ontbijt.
En eet daarna een banaan (helpt tegen zenuwen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sommige middelen maken je rustig, andere heel attent. Maar de meeste middelen zorgen ook voor een vervelende bijwerking: je wordt er ofwel behoorlijk suf ofwel overmoedig van. Als je het echt nodig hebt, neem dan een homeopatisch middel zoals Valdispert en Plantival.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hier staan enkele nuttige tips voor rijexamen angst:

http://www.autorijschoolotten.nl/faalangst.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is nog een andere methode: tijdens een gewone rijles zet je een direct familielid op de achterbank. De aanwezigheid van zo iemand maakt de les veel spannender. Dat kan je leren om op die angst te oefenen (waarbij je de adviezen van andere reageerders kunt toepassen). Leuk is anders, maar het werkt.