Kan je zomaar opeens nachtblind worden?

Want ik kan sinds een paar nachten geen hand voor oog zien.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K

Antwoorden (2)

ik kan je alleen maar zeggen; ga naar je huisarts, en wacht niet te lang.
ik weet niet hoe oud je bent, maar bij mij was dat op 15 jarige leeftijd het eerste teken van de eerste opstoot van toxoplasmose.
gelukkig ben ik toendertijd rap naar de huisarts gegaan.

niet om je bang te maken, maar om je duidelijk te maken dat je echt even langs moet.
wellicht valt het enorm mee, succes!
Rieneke1
11 jaar geleden
Dat is inderdaad mogelijk. Maar vaak wordt nachtblindheid niet direct herkend, en sluimert dit al jaren zonder dat men zich ervan bewust is. Dit komt omdat iemand met nachtblindheid zich aanpast aan het nieuwe zicht. Er wordt beter op de omgeving gelet en men kijkt vooral heel goed naar de grond om te zien waar men loopt.
Nachtblindheid kan plotseling ontstaan door bijvoorbeeld een netvliesloslating. De symptomen zijn dan veel duidelijker te herkennen. Maar in de meeste gevallen zal het heel langzaam verlopen met periodes van stilstand, afgewisseld met periodes dat het sneller achteruit gaat.

Als de oorzaak ervan een gebrek aan vitamine A is, dan kan de aandoening herstellen door die vitamine te gaan slikken. Alle andere vormen van nachtblindheid zijn helaas niet te genezen.

Laat je ogen voor de zekerheid maar wel door een arts controleren.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ vooral voor vit A .....
Vroeger was advies voor baby's vit AD i.v.m.nachtblindheid .
Tegenwoordig wordt alleen D gegeven .....
Daarmee is risico erop op latere leeftijd altijd aanwezig .