Ik zie hier twee verschillende dingen in je vraag. Blijkbaar is het grootste probleem voor jou dat je niet in een groep durft te praten. Groepen liggen bij mensen die zichzelf wat onzeker voelen altijd moeilijker dan individuele contacten. Dat komt omdat het veel moeilijker is om je gedrag aan andere mensen aan te passen als het over een groep gaat. Bij individuele contacten lukt dat veel beter.
Het tweede, wat eigenlijk nog veel belangrijker is, is de zin "ik doe mijn best". Mijn advies is : stop nu meteen met je best te doen, want het resultaat is dat je je steeds meer onzeker zal gaan voelen. Wat gebeurt er bij het "je best doen"?
- je bent bang om fouten te maken dus je let verschrikkelijk op alles wat je zegt en doet
- je denkt dat iedereen rondom je veel beter/zelfverzekerder is dan jij en tracht dat te evenaren.
- je blokkeert als iemand je benadert want je denkt dat alles wat je zegt splendid moet zijn
- je probeert je koste wat kost af te stemmen op hetgeen rondom je gebeurt, op de verwachtingen waaraan je denkt te moeten voldoen. maar doordat je zo op jezelf gericht bent (uit angst fouten te maken etc...) lukt dat niet
-....
Al die dingen maken dat je steeds meer geblokkeerd geraakt, steeds minder zelf-verzekerd.
Het geheim? Zelf- verzekerd zijn begint met je"zelf" helemaal te accepteren zoals je bent. Niets aan jou is beter of slechter dan bij "de anderen"; net als iedereen ben jij het unieke product van jouw eigen geschiedenis (genen, opvoeding, ervaringen, opgedane kennis...). Als je je "onzeker" voelt, ontspan je dan gewoon en doe niks om het te maskeren.
Laat je niet verblinden door de zg. zelfverzekerdheid van anderen. Vaak is dat een masker... plus is het niet zomààr dat middelen zoals Prozac zo vlot over de toonbank gaan. Politici e.d. worden vaak getraind om vlot over te komen voor een groep. Dat zijn ook niet allemaal van nature uit zo een boeiende en vlotten praters.
buiten alle goede tips die je al kreeg wil ik er ééntje toevoegen die bij mij gewerkt heeft. Zoek een (kleine) groep op die nauw aansluit bij wat je het liefst doet, (sport, muziek, theater, taalcursus, gestalttherapie... het is om het even), zodat je met mensen bent die op je lijken en je interesses delen. Zo leer je in alle veiligheid vaardigheden die je ook in andere groepen van pas zullen komen.
En dan zal je ook zien dat je onzekerheid verschilt naargelang de context waar je je in bevindt.