ik ben niet meer ongesteld geweest na mijn bevalling. hoe kan dit?

Ik ben 3,5 maand geleden bevallen van mijn dochtertje maar nu ben ik na mijn bevalling nog geen een keer ongesteld geworden. Is dit normaal?
Wel heb ik 1x onveilige sex gehad met mijn man alleen is hij niet in mij gekomen die keer. Zwangerschapstest heb ik ook al gedaan en kwam ook niks uit.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.7K

Antwoorden (2)

Of dat normaal is ligt er aan of je borstvoeding geeft. Bij borstvoeding kan het wel 6 mnd uitblijven.

Als je flesvoeding geeft ben je meestal toch wel weer na een week of 8 ongesteld.

Ik las ergens dat als het langer dan 3 mnd is bij flesvoeding je wel een bezoekje aan de huisarts kan brengen dus als je je echt zorgen maakt zou ik dat even doen, of bel even op een telefonisch spreekuur als dat er is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je lichaam is nog helemaal aan het ontwennen van het zwanger-zijn. De zwangerschapshormonen verdwijnen uit je lijf, en je normale menstruele cyclus moet weer op gang komen. Dat kan best even duren. Als je borstvoeding geeft, kan het zelfs zijn dat je menstruatie pas een paar maanden ná het stoppen daarmee weer op gang komt. En zelfs als je geen borstvoeding geeft, komt 2-5 maanden na de bevalling vaak je menstruatie pas weer een beetje op gang. Het kan zelfs nog langer onregelmatig blijven.

Dus ja: dit is normaal. Je lichaam gaat eigenlijk door een soort overgang heen, en de symptomen die je dan krijgt, verschillen niet eens zo gek veel van dé overgang. Ook tijdens het 'ontzwangeren' kun je bijvoorbeeld last hebben van prikkelbaarheid, opvliegers, stemmingswisselingen, huidklachten, vaginale droogheid, en dus ook onregelmatige of uitblijvende menstruaties. Dat is allemaal vrij normaal, het duurt even voordat alles weer echt op gang komt.

Ik zou je wel aanraden om voorbehoedsmiddelen te gebruiken tijdens de seks. Je zult ongetwijfeld wel weten dat het niet klaarkomen van de man tijdens de penetratie zeker geen garantie geeft, en ook al zijn je hormonen wat in de war, dat wil niet zeggen dat je zeker kunt weten dat er geen eisprong plaatsvindt. En twee keer zo kort achter elkaar zwanger worden is echt een grote lichamelijke belasting, dus ik zou als ik jou was even de controle houden (bijv. met condooms) en anticonceptie pas achterwege laten als je een nieuwe zwangerschap ook echt wilt.

Tenslotte: als je je zorgen maakt, moet je natuurlijk altijd je huisarts om advies vragen.