Hoe kun je het beste omgaan met mensen die n.a.v. hun recente grote zakelijke succes steeds arroganter worden?

En daarbij anderen (minder succesvolle) met een soort minachting bekritiseren.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

oh sorry: ik wist niet dat het succes en het materialisme voor jullie zo'n enorme maatstaaf is voor anderen waaraan de belangrijkheid gestaafd wordt.

excuus voor mijn achterstand op jullie gebied, maar laat me hier aub tevreden mee zijn en dit net zo belangrijk vinden als jullie het aanzien en banksaldo vinden.

----------------------------------------------------------------
of vertel spontaan over de harmonie in je relatie, de gezelligheid van het kamperen in een lekkende tent iod.
gewoon verhalen waaruit blijkt dat je verder kijkt daar waar anderen zich blindstaren op materialistische zaken.

------------------------------------------------------------------
of
blijf lekker jezelf, en als deze mensen zo neerbuigend doen ga er vooral niet op in.
vraag dan bv hoe het met de kinderen gaat, of een ander onderwerp waarmee men niet zo makkelijk over geld kan praten.

-------------------------------------------------------
heb je hier geen zin in zeg dan vriendelijk gedag en negeer ze verder.

ik las onlangs een boek 'van miljonair tot krantenjongen' sommige mensen hebben pas heel laat door dat materiële dingen een lapmiddeltje zijn als het gaat om geluk, en eigenlijk niets meer zijn dan een schone schijn.

veel mensen werken zich uit hun naad, leven langs elkaar heen, moeten altijd goed voor de dag komen, piekeren over hoe je iemand kan overtreffen met bezittingen, het aanzien wat ze willen hebben, de druk om in bepaalde kringen hogerop te komen, je pos te behouden etc.

een perfecte manier als je niet gewaardeerd wil worden om wie je werkelijk bent, maar wat je hebt, en helemaal sneu is het als mensen dit zelf ook in de hand werken en van anderen verwachten dit te doen.

door anderen wat naar beneden te trappen kom je zelf nóg een stukje hoger!

hoop voor ze dat ze er nog net zo gelukkig mee zijn als hun gezondheid ze in de steek laat, of de partner vertrekt naar iemand met nog meer bezittingen, of als fam. op het verkeerde pad raakt om maar wat te noemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als ze uit hun schoenen groeien en ik ken die man/vrouw zeer goed dan zal ik hun dat zeggen en hopen dat ze daar rekening mee houden, zo niet beginnen negeren.
Als ik ze nauwelijks ken zal ik hun negeren en ontwijken.
Als ze verstandig zijn zullen ze daar rekening mee houden, zo niet willen ze jou niet meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Hé, wat grappig: noemen ze dit in België uit hun schoenen groeien? In Nederland zeggen we dat ze naast hun schoenen gaan lopen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In België zeggen we doorgaans ook dat ze naast hun schoenen lopen ofwel dat de kraag van hun hemd te klein is geworden ;-) Toch een + voor dit antwoord hoor Liefs en Big Smile van me
Het beste uitgangspunt hierbij is het oud Nederlandse spreekwoord: hoogmoed komt voor de val. Tsja, dat kan langer duren als gehoopt wordt.

Een goed gesprek doet wonderen. Helaas ontkennen deze mensen de aantijgingen tegen hen vaak.

De wijze weet daarna te zwijgen. In Duitsland kent men het gezegde: In der Beschränkung zeigt sich der Meister. Deze mensen zijn geen Meester over zichzelf. Wees dat wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik in gesprek ben met iemand, en die persoon maakt een minachtende opmerking of gebaar naar mij, mijn vrienden of geliefden, dan spreek ik die persoon daarop aan.

Voorbeeldjes:
'Wat bedoel je met deze opmerking?'
'Ik vind het erg onprettig dat je zo over .... dus vraag ik je bij deze om na te denken voor je iets zegt'.
'Ik wordt kotsmisselijk van jouw arrogante houding, dus ga ik dit gesprek nu beeindigen.'

In- en uit principe spreek ik mensen met een snobistische houding in eerste instantie aan op hun gedrag. Wie weet zet ik ze aan het denken, en dat is dan toch wat ik wil.

Als ik merk dat dit na meerdere pogingen niet helpt, dan meld ik de snob dat ik geen contact meer met hem/haar zal opnemen vanwege het snobistische gedrag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Indien je het contact met dit soort mensen absoluut wenst te behouden dan zou ik die mensen er over aanspreken.
Misschien zijn ze er zich niet helemaal van bewust dat ze zo veranderd zijn.

Ik heb ook al vaak gemerkt dat extreem enthousiasme en arrogantie (vooral door onzekere mensen) wel eens verward worden met elkaar.
Dus hou er rekening mee dat niet iedereen het veranderde gedrag als arroganter gedrag zal ervaren of benoemen.

Indien hun gedrag jou blijft storen dan zou ik het contact gewoon verminderen of verbreken want anders ben jij degene die zichzelf onnodig ziek maakt, toch?

Maar luister nu eerst maar eens naar hun versie op hun eigen gedrag, wie weet lachen jullie straks deze situatie weg als een idioot misverstand ;-)

Liefs, Succes en Big Smile van me