Kun je allergisch zijn voor bestanddelen in hypoallergene verzorgingsproducten?

Kun je allergisch zijn voor hypoallergene verzorgingsproducten? Hoe kan het dat neutrale producten toch irritatie geven -soms zelfs meer t.o.v. 'gewone' producten- en daarbij ook nog eens een beetje muf ruiken (crème/deodorant)?

Antwoorden (2)

Ja, dat kan heel goed. Hypoallergeen betekent minder dan normaal of weinig allergeen.
De term wordt vooral in de cosmetica-industrie gebruikt voor producten die geen of WEINIG allergische reacties oproepen.
Daarnaast: ruim 80% van de moisturizers (= vochtinbrengende verzorgingsproducten) die als hypoallergeen worden gepromoot, blijkt ten minste 1 allergeen op de ingrediëntenlijst te hebben staan.
Controleer de ingrediëntenlijst in ieder geval op bestanddelen uit de zogeheten ‘fragrance mix’:
https://www.huidarts.com/nieuws/is-hypoallergeen-echt-hypoallergeen/
Toegevoegd op 02 februari 2021 08:58: tekst
SimonV
3 jaar geleden
Op de meeste etiketten van cosmetica-en huidverzorgingsproducten staan onwaarheden. Een Amerikaans onderzoek bekeek de 174 bestverkopende huidverzorgingsproducten eens kritisch en wat bleek: “dermatologisch getest”, “hypoallergeen” of “parfumvrij” betekende in de meeste gevallen niet wat je ervan zou verwachten. Ze blijken stiekem volgepropt te zijn met allergenen.
De volgende allergenen (naar frequentie van vóórkomen) kunnen verantwoordelijk zijn voor cosmetica allergie:
– Parfumgrondstoffen
– Conserveringsmiddelen , waaronder formaldehyde, parabenen, Kathon CG, Euxyl K400
– Paraphenyleendiamine (zit in o.a. haarverf)
– Formaldehyde hars (zit in o.a. nagellak en nagelverstevigers)
– Lanoline ( als zalfbestanddeel)
– UV-filters (bijv. de stoffen dibenzoylmethanen en benzophenonen)
– Cocamidopropyl betaine (in shampoos en badproducten)

Andere (minder frequent) voorkomende allergenen:
– glycerylthioglycolaat (in permanent), propyleen glycol, antioxydantia, colofonium, phenylsalicylaat, propolis en kleurstoffen.
fremar