Kun je als je te weinig frisse lucht krijgt niet lekker worden?

Hallo.
Ik weet dat dit niet echt de site is om het te vragen, maar op een dokters forum en bij mijn huisarts kreeg ik ook niet echt een duidelijk antwoord op mijn vraag. Mijn probleem is dat ik in kamers kleiner dan 5 bij 5 met de kachels hoog op, of bijvoorbeeld kamers waar het benauwd is bijvoorbeeld in sauna's of terrariums niet lekker word. Ik word dan misselijk, benauwd, duizelig, hartkloppingen en ik ga witte vlakken zien. Een meneer op het forum zei dat het een angst is en een duidelijk antwoord krijg ik niet echt erop van de andere mensen en mijn huisarts zei dat ik een lage bloeddruk had. Ik kan ook bijvoorbeeld niet lang in een warm bad, dan krijg ik precies dezelfde klachten. Maar mijn vraag is eigenlijk of dit zou komen omdat ik te weinig CO2 binnen krijg of te weinig frisse lucht? Wat gebeurt er in je lichaam waardoor dit wordt veroorzaakt? Wat zou ik hier verder mee moeten doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (2)

Jazeker. Die verschijnselen herken ik heel goed, en ik begrijp het verband met de lage bloeddruk. Namelijk door de warme omgeving waarin je je bevindt zetten je bloedvaten uit en dat zorgt ervoor dat je bloeddruk nog verder daalt. Daar word je dan echt beroerd door. Als het warm is zweet je bovendien veel vocht en zout uit. In de zomer is een lage bloeddruk daardoor merkbaarder dan in de winter.

Met angst heeft dit niks te maken. Het is puur een lichamelijke reactie. Direct met je hoofd naar beneden gaan zitten zodra je merkt dat het niet-lekker worden opkomt helpt al. Ook meteen iets zouts eten kan helpen (maar dat werkt niet bij iedereen). Als je daarna weer opstaat moet je dat heel rustig doen.

Door te zorgen dat je wat meer zout en vocht binnenkrijgt en ook door bijvoorbeeld zoethoutthee te drinken kan je de bloeddruk wat omhoog krijgen, en daardoor minder last hebben van hittestuwingen.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Amadea Hartelijk bedankt voor uw antwoord!
Amadea
9 jaar geleden
De laatste keer dat ik er last van had was toen ik opgepropt in het halletje van een stampvolle trein stond. Vreselijk, ik had de ruimte niet om m'n jas uit te trekken. Maar gelukkig hielp het inderdaad om op de hurken te gaan zitten.
Beste cv1994,

Je zegt zelf dat je je vraag eigenlijk beter aan een arts zou stellen en niet hier. Het is zo zoals je zelf zegt. De huisarts heeft een juiste diagnose gesteld, je had hem moeten vragen hoe dit kon als je het niet begreep. Amadea geeft je nu goede tips om het te verhelpen op voorwaarde dat er geen andere onderliggende oorzaken zijn van je lage bloeddruk of hypotensie. Stel dat de oorzaak bijvoorbeeld een minder functioneren van je nieren en/of bijnieren zou zijn dan zal je vlug een schadelijk effect van meer zout en meer water drinken ondervinden. Daarom adviseer ik je om terug contact op te nemen met een huisarts of eventueel een 'second opinion' te vragen bij een andere arts als je niet tevreden bent met de eerste. Een kleine moeite kan groot leed voorkomen is een wijs gezegde.