Als iemand elke nacht wakker wordt gemaakt, is dat dan slecht voor de gezondheid?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Als kind werden wij trouwens elke nacht even zo half uit de slaap gehaald om te gaan plassen. Daarna sliepen we gewoon verder. Geen enkel probleem, geen nadelige gevolgen van ondervonden!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat moet die persoon dan doen 's nachts? Hoelang heeft die al geslapen, hoe lang moet die wakker blijven en hoe lang kan die daarna nog slapen en moet die persoon dan nog met een wekker gewekt worden of kan die persoon uitslapen? Kortom: zo is de vraag niet te beantwoorden.

Het beste antwoord

Het is erg vermoeiend. Kijk maar naar jonge ouders, die elke nacht wakker worden omdat de baby huilt of gevoed moet worden. Langer dan tijdelijk moet een mens dat niet vol willen houden. Daar raak je op den duur oververmoeid van. Maar of je dat nou ongezond kunt noemen? Het is nadelig voor je alertheid en frisheid overdag.
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

ja dat is slecht voor de gezondheid. Het dag/nacht ritme is om veel verschillende reden belangrijk. En binnen het dag/nachtritme hebben wij mensen een minimale hoeveelheid aaneengesloten tijd nodig om te recupereren. Deze minimale tijd is algemeen aangenomen 5 uur. Voor jongeren is dat langer, voor ouderen kan dat korter zijn. Als we gedurende langere tijd minder dan 5 uur aaneengesloten slapen dan gaat onze lichamelijke en geestelijke gesteldheid rap achteruit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar wat doet dit dan precies met je lichaam?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet direct met het lichaam. De hersenen hebben de slaap nodig. Als die onvoldoende slaap krijgen dan zal het lichaam aangestuurd worden om de slaap te veroorzaken. Denk maar eens aan algehele zwakte, onachtzaamheid, onnadenkendheid, ogen niet open kunnen houden, trillen, slappe benen, spierverslapping, duizeligheid, snelle irritatie, uitputtingsverschijnselen.