Hoe moet je 's ochtends je stofwisseling bootsen ?

Hee, hoe kan je 's morgens je stofwisseling oppeppen zodat je de hele dag eigenlijk een 'super vetverbrander monster' bent?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (4)

Een stevig ontbijt gevolgd door een stevige wandeling.
Je wordt wakker en blijft de hele dag actief.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een eetlepel appelazijn in een glas water oplossen en voor het ontbijt opdrinken.
Goed ontbijt met genoeg eiwitten, groene thee erbij.
Beweging (bv. snelle wandeling/fietsen/een stukje hardlopen).

Daarnaast kun je je stofwisseling ook met hete chili pepers oppeppen.

Toegevoegd na 1 minuut:
'super vetverbrander monster' word je ook, als je regelmatig en vaak kleine porties eet. Niets is zo erg voor je stofwisseling als onregelmatig en minder dan vier keer per dag eten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vetverbranden doen de meeste lichamen alleen als er een (tijdelijk) tekort is. Het 'gevaar' van vele kleine maaltijden in combinatie met bewegen is dat je een mooi evenwicht bereikt, maar juist geen vet verbrandt. Het enige vet dat dan verbrandt is het vet uit je voedsel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, hoor. Vetverbranden doen de meeste lichamen als ze meer energie uitgeven dan ze binnenkrijgen. Het is een hardnekkig mythe dat je tijdelijk tekort (=honger) moet hebben om vet te verbranden. Bij een juist dieëet eet je vaak kleine porties en hoor je NOOIT honger te hebben.
Als je maaltijden overslaat of lange pauzes tussen de maaltijden maakt, betekent dat stress voor je lichaam, wordt de stofwisseling trager en sla je bij de volgende maaltijd alle voedingsstoffen (ja, ook vetten) op, uit angst voor volgende 'uithongering'.
Ik zou het willen doortrekken naar een groter geheel. Het gaat er om je bloedsuiker spiegel zo constant mogelijk te te houden door de gehele dag.

Hiervoor moet je geraffineerde suikers laten staan, maar ook verborgen hoge GI 's zoals, hoe raar dat ook klinkt, volkoren brood. In volkoren zit tarwe en tarwe bevat lecithine. Lecithine doet iets met je insuline werking, die wordt namelijk verhoogd. Hoe hoger je insuline hoe meer vetopslag in je vetcellen.

Je zou dus een eetpatroon kunnen ontwikkelen die een zo constant mogelijke bloedsuiker geeft. Voedsel daarvoor zijn groente, fruit ( niet te veel ), vis, vlees, brood gemaakt van spelt ) , zuivel producten ( niet te veel ), eieren. Een belangrijk is ook eet VERS

NIET doen: bijna alle verpakkingen in de supermarkt. Pas ook op de frisdranken zoals cola, fanta, maar ook multi vitamine drankjes..

Hier een mooie link (ik hoop dat je Engels begrijpt ) Deel 5
maar je zou ook bij deel 1 kunnen beginnen :-)

Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Drie grote maaltijden op een dag zorgen ervoor dat je tussen de maaltijden door je stofwisseling vertraagt. Het is daarom beter om verdeeld over de dag meerdere kleine porties te eten. Met 5 tot 7 kleine maaltijden houd je je metabolisme constant. Vergeet vooral niet te ontbijten. Niet alleen jij, maar ook je stofwisseling moet wakker worden.

Met peper breng je niet alleen je maaltijd op smaak, maar kun je ook nog eens je stofwisseling een beetje versnellen. Groene en rode chilipepers verhogen het metabolisme met 20 procent gedurende een half uur na de maaltijd. Geen spectaculair effect, maar alle beetjes helpen

Het lichaam heeft vocht nodig voor het aan- en afvoeren van afvalstoffen en bij onvoldoende vocht vertraagt de stofwisseling. Daarnaast zorgt water ervoor dat de organen optimaal functioneren. Drinken, en dan vooral water, is dus ontzettend belangrijk. Er wordt gezegd dat je door ijskoud water te drinken je stofwisseling nog extra stimuleert

Een koffiedrinker ervaart 's ochtends na zijn eerste kopje koffie vaak een kleine energieboost en dit klopt wel. Als je koffie met mate drinkt kan het een licht stimulerend effect hebben op je stofwisseling. Zwarte koffie wel te verstaan, want melk en suiker doen dit effect weer te niet.

Groene thee staat ook bekend als middel om je stofwisseling te verhogen. Zowel de cafeïne als de catechine in de thee geven je metabolisme gedurende enkele uren een boost. Verwacht geen wonderen van de groene thee of producten met groene thee-extract. Ze vormen vooral een goede ondersteuning

Te weinig slaap kan je stofwisseling flink verstoren. Het tast vooral de koolhydraatverwerking aan met mogelijk glucose-intolerantie, honger en een vertraagde stofwisseling tot gevolg. Daarbij kan vermoeidheid er ook voor zorgen dat je meer gaat eten.

Warmteproductie is een belangrijke energieverbrander van het lichaam. Als je het lichaam dwingt om meer warme te produceren zal het lichaam dus harder moeten werken en zal de stofwisseling versnellen. De verwarming wat lager zetten of een trui minder aan trekken, is dus helemaal nog niet zo'n slecht idee