Hoe komt het dat je zenuwachtig bent?

Hoe komt het dat je zenuwachtig bent voor, bijvoorbeeld, zeilkamp? En kun je dat eigenlijk tegenhouden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Omdat je niet van te voren kunt bedenken wat er zal gaan gebeuren, en met wat voor personen je daar te maken gaat krijgen. Daar kan je onzeker door worden, en dat brengt die zenuwen. Door je zo goed mogelijk voor te bereiden op bijvoorbeeld dat kamp, dat je voor jezelf gewoon weet dat er voor alles een oplossing is, breng je dat gevoel omlaag. Jij kunt je dan altijd redden. En bedenk: er zijn altijd mensen net als jij bij zo'n gelegenheid, dus dat schept vaak meteen al een band.
Amadea
11 jaar geleden
Volgens mij is het uiteindelijk terug te voeren op een oer-gevoel, namelijk wat ze 'flight or fight' noemen. In een bedreigende situatie, bijvoorbeeld wanneer je door een wild dier aangevallen wordt, kun je twee dingen doen: het gevecht aangaan of hard wegrennen.

Als wij in spannende situaties terecht komen (of daar van tevoren op anticiperen), zitten we volgens mij ook in dat gevoel. We weten niet wat we moeten verwachten, dus ons lichaam maakt zich klaar om ofwel op de vlucht te slaan, ofwel het gevecht aan te gaan. Dat gaat gepaard met hartkloppingen enz., dat trillerige hyperige gevoel dat bij 'zenuwachtigheid' hoort.

Wat je ertegen kunt doen, is de situatie niet meer beschouwen als iets dat spannend en mogelijk bedreigend is. In plaats daarvan kun je rustig nadenken over hoe het waarschijnlijk zal gaan lopen (hoeft helemaal niet zo precies te kloppen), en te bedenken hoe jij daarin zult staan. Benader het positief en denk niet "Zal ik wel in de groep passen?", "Zou ik wel goed kunnen meekomen met het zeilen?", maar bekijk het positief:

De anderen komen er ook om te leren zeilen, dus je mag goede instructies verwachten. Het wordt vast heel leuk om dat te gaan leren! En de meeste mensen kennen er niemand of hebben hooguit één bekende, dus iedereen is erbij gebaat om nieuwe contacten te maken. Je zult er vast heel leuke mensen leren kennen. Blijf stilstaan bij dat fijne gevoel, dat je leuke mensen zult ontmoeten en lekker actief bezig zult zijn op het water, in plaats van je zorgen te maken over dingen die misschien helemaal nooit zullen gebeuren. Helpt vast.