waarom is teveel slapen slecht?

ik heb op verschillende sites die zelf uit onderzoek spreken dat teveel slapen slecht voor je is. Namelijk 8 of meer uren.
Volgens mij is dit een fabeltje, maar kan gerust zijn!
En telt het mee als je ligt maar nog niet 'ingeslapen' bent?
Want ik slaap pas na een uur in. Ik kan nooit meteen in diepe slaap tenzij ik te moe ben.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
1.4K

Antwoorden (5)

Omdat je ook voeding nodig hebt. Als je te lang slaapt, heb je op een moment geen voedingsstoffen meer in je lichaam, waardoor je ook moe wordt e.d.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een gezond lichaam, moet er een evenwicht zijn tussen actief zijn en rusten.( slapen)
Ons lichaam is ' gemaakt' om te werken.
Ons voedsel geeft ons energie en die energie moet weer opgebruikt worden.
Als ons lichaam te weinig werkt, dan gaat het een deel van het voedsel opslaan en worden we dikker.
Als we ook nog meer zouden gaan slapen dan het lichaam nodig heeft, verbranden we ook minder energie en worden nog dikker.
Door minder bewegen, gaat ons lichaam steeds slechter functioneren, we gaan ons trager bewegen, minder doen, waardoor ons lichaam nog meer energie gaat opslaan.
En zo komen we in een neerwaartse spiraal terecht.
Te lang slapen, verstoort ons biologische rhitme.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat je in slaap minder zou verbruiken, schijnt dus niet zo te zijn. Ik heb begrepen dat je in slaap slechts een fractie minder verbruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee Ed, uit onderzoek ik gebleken dat je door minder slaap juist dikker wordt, ook al zou je het tegendeel denken volgens de door jouw genoemde logica. Door het langer wakker zijn wordt er meer gesnaaid en (waarschijnlijk) wordt de hormoonhuishouding verstoord. Zelfs obesitas wordt hiermee in verband gebracht. Zie van onze zuiderburen:
http://www.e-gezondheid.be/minder-slapen-maakt-je-dik/actueel/840
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan is het niet het minder slapen dat je dik maakt, maar het meer eten (zoals altijd).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elk pondje gaat door het mondje...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lichaam moet in elk geval wel het evenwicht waarover gesproken wordt vinden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is wat ik bedoel te zeggen, Daan. Er moet een evenwicht zijn tussen gebruik en verbruik (eten en bewegen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet alleen het meer eten dat dik maakt bij te weinig slaap, maar ook het volgende: Doordat je te weinig slaapt ben je sneller moe en heb je minder energie en zin in bewegen. Je beweegt dus minder als je te weinig slaapt en daardoor wordt je dikker.
Dit is trouwens een onderzoek dat voornamelijk onder kinderen is gedaan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klinkt aardig logisch!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Dounja: Ook in dat geval geldt: het dikker worden komt niet omdat je minder slaap krijgt, maar omdat je meer eet dan je nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Biologisch gezien, maar praktisch gezien is het brein de meester over de situatie, en die doet het lichaam naar het voedsel bewegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan komt de toename nog steeds door een onbalans in gebruik en verbruik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het een heeft natuurlijk met het ander te maken.
Maar met meer slapen, is je lichaam nauwelijks actief, dus verbrandt het minder energie.
En raken ook andere zaken ontregeld.
Dus wordt je dikker. Indien je door minder te slapen meer gaat eten en dat natuurlijk ook nog meestal ongezond eten is en ook dan gaat je algemene conditie achteruit, dus wordt je ook dikker. Of begrijp ik jullie nu verkeerd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt mij in elk geval verkeerd begrepen. Ik heb nl. gezegd dat je in slaap niet veel minder verbruikt. Je lichaam is immers wel degelijk actief, je bent niet dood of zo. Je eten wordt verteerd, je moet adem halen, je hersenen werken door (en die maken een aardig deel van de totale energieconsumptie uit), etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zit 'm in hoe je het 'probleem' benaderd. De hypothetische en puur biologische kijk op te lang slapen als effect op het lichaam, het mentale aspect dus buiten beschouwing houdende, of het lichaam plus het mentale als geheel zien.
Omdat het mentale altijd meedoet is het mijns inziens niet zinnig om dat buiten beschouwing te houden, maar het kan natuurlijk wel, omdat dit leuk om te weten zou kunnen zijn. Echter praktisch is het dan weer niet. Zo, weer een paar kcal wegwerken nu met een fietstochtje naar de binnenstad.. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, als je er iets aan wilt doen, dan kun je het mentale zeker niet buiten beschouwing laten. Het ging mij er tot dusver puur om dat slapen niet rechtstreeks leidt tot gewichtstoename, maar dat daar altijd een verschil tussen gebruik en verbruik bij komt kijken. Je hebt echter wel gelijk als je zegt dat je het mentale niet buiten beeschouwing kunt laten, als je het probleem wilt oplossen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik slaap heel lang en zit heel veel en weeg nog steeds nooit meer dan 53 kilo. Hoe kan dat dan?
Wel heb ik altijd drukke dromen; ik ben zeer actief in mijn dromen. Misschien heeft dat er iets mee te maken? Als ik laat opsta, zoals vandaag, dan eet ik maar twee keer per dag moet ik eerlijk zeggen. Mijn laatste eten is dan meestal wat fruit. Nu ik dit tik lijkt me dit een prima crisis ritme: meer slapen kost minder energie (gas/elektra) en minder voeding en je blijft slank! :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echter, als iedereen dat voorbeeld opvolgt zou de crisis wel eens nog groter kunnen worden. Wel lekker rustig op de weg 's ochtends! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
basmeyer: sorry, sorry! Ik heb een chronische ziekte die CDLE Lupus heet. Meestal is dat niet zo leuk, zacht gezegd Ik sta ook liever in de file. En je weet wie nu extra gepakt worden hè? Hoop ik? Ach, af en toe moet ik ff een lolletje maken anders houd ik het echt niet vol......
Maar ik ben altijd al een slechte slaper geweest. Vanaf kinds af aan.Vond slapen zowat tijdverspilling. Leefde ook gezond enz. Het heeft niet mogen baten helaas. En toen werd het steeds meer willen slapen opeens m'n lust en m'n leven....helaas...al die theorieen zijn prachtig hoor maar eigenlijk is het maar afwachten hoe het met je afloopt: tot dan: leef met lol en vooral bij de dag. Ook in de file ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, joh! Dat vind ik naar om te horen. Mijn ex-vrouw had vroeger ook een huidziekte (zonne-alergie), die eerst een paar jaar chronisch leek maar op een gegeven moment is ze daar wel van genezen. Zij is fytotherapeut en heeft eigenlijk zichzelf genezen, met kruiden dus. Ik wens je daar veel beterschap mee.
En ja, humor hoor er echt bij, overal! Voor mij is het zelfs van vitaal belang dat het er is.
Slaap je al? :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry basmeyer; zucht....ik schrijf het steeds verkeerd het is SLE Lupus. Overigens dacht ik eerst ook dat ik een 'zonneallergie' had echter CDLE en zonneallergie zijn niet hetzelfde. Hetgeen eerst gedacht werd alhoewel men nog eerder van Sclerodermie sprak. En wijzelf al aan Lupus dachten door veel ge-google. Je moet zowat medicijnen gestudeerd hebben want artsen hebben geen tijd meer voor vragen laat staan voor antwoorden.
Veel dank voor je vriendelijke woorden. :) Met excuses aan Goeierik dat ik afdwaalde van de vraag overigens. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor het ophelderen, Jossy! En nogmaals sterkte met je chronische ziekte, en dat hij op een dag als sneeuw voor de zon verdwenen mag zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank basmeyer :)
Maar die ziekte is pas "als sneeuw voor de zon verdwenen" als ik dood ben. Of ze moeten er alsnog een medicijn voor vinden. Ach, je kan er 90 mee worden of je sterft jong(er). Dus dan slaap je voor eeuwig. Zijn we ook weer terug bij de topic. En heb ik wat 'awareness' die er niet of nauwelijks is gebracht? Hoop ik?
Omdat door teveel slapen je interne klok ontregeld kan raken. Daardoor kan je slaapproblemen krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat dit inderdaad het grootste probleem van teveel slapen is. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Widar.
naar mijn idee kan je niet teveel slapen, je wordt namelijk wakker als je geheel uitgerust bent, tenzij je natuurlijk veel slaappillen neemt, maar dat is sowieso niet goed. je lichaam gaat op en soort ruststand met het slapen, dus je verbrand minder dan dat je gewoon echt bezig bent, maar slecht? nee dat betwijfel ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze bedoelen eigenlijk: veel slapen is een symptoom van een ziekte.
Maar als je het gewoon heerlijk vind om lang in bed te liggen dan is dat oke.