Medicijn gebruik is afhankelijk van de matte waarin de stoornis optreed. De behandelaar (over het algemeen zijn hiervoor organisaties zoals de stichting 40 45 die hier de juiste mensen voor hebben) zal de medicatie inzetten die opdat moment noodzakelijk geacht wordt. De vaststelling van de stoornis is niet zo eenvoudig. Een borderliner geeft niet zomaar toe dat hij of zij een borderliner is. Hierdoor is het aantal borderline patienten dat onder behandeling is maar gering. De meeste worden niet behandeld omdat ze zich hiervoor niet aanmelden. Ze ontkennen de stoornis en geven iedereen de schuld als hun leven niet goed loopt.
Dit maakt het ook zo moeilijk voor familie en partners om mee om te gaan
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik ben het hier niet echt mee eens. "Ze ontkennen .. goed loopt" ik denk dat je borderline en narcisme door elkaar haalt. Narcisten zullen hun probleem ontkennen en op anderen afschuiven, mensen met borderline zijn bang om mensen te verliezen en doen alles om dit te voorkomen. Er zijn meerdere vormen van borderline, maar ik persoonlijk geef mezelf de schuld van alles en schaam me diep voor mn heftige emoties. Ik persoonlijk vind t lastig om in behandeling te zijn omdat ik vaak dissocieer en ook veel delen van mn leven niet herinner (wegstoppen van trauma ofz). Ook vergeet ik vaak de slechte dingen als het goed gaat en andersom. Hierdoor is het lastig om over nare gebeurtenissen te praten als ik me goed voel, want t is net alsof t niet is gebeurd. Daarnaast doet iedereen net alsof je je heel de tijd aanstelt en doet alsof het normaal is om verlatingsangst te hebben, terwijl ik heel goed weet dat mijn emoties niet normaal zijn.

Andere antwoorden (8)

een 2e opinie ........
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
Dit is niet aardig. Borderline is een ernstige stoornis. Die veel leed en verdriet bij de borderline maar ook bij naaste geeft
Borderline is een persoonlijkheidsstoornis. Een persoonlijkheidsstoornis is een diepgewortelde, langdurig aanwezige stoornis, die als het ware in iemand is ingebakken. Mensen met een persoonlijkheidsstoornis hebben hardnekkige problemen met zichzelf of met anderen en kunnen in andermans ogen vreemd gedrag vertonen.

De naam borderline is in het begin van de vorige eeuw ontstaan. Het is een complexe stoornis, met veel verschillende aspecten/symptomen. Psychiaters en psychologen wisten toen niet goed hoe ze deze psychische verschijnselen moesten indelen en noemden het borderline --> op de grens van een psychose en een neurose. Tegenwoordig is borderline dus ingedeeld bij de persoonlijkheidsstoornissen.

Zelf denk ik dat sporten in elk geval goed kan zijn om de lichaam en geest 'in vorm' te houden, vooral in tijden dat het slecht gaat.
Er schijnen 10tallen medicijnen te zijn die gebruikt worden bij borderline.
Ik denk dat het een kwestie is van overleggen met de huisarts hoe en wat je gaat uitproberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
serotonineregulerende medicijnen (serotonine is een neurotransmittende aminestof die iemand ontspannen doet raken).

Verder antipsychotica en antidepressiva.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben 38 medicijnen geselecteerd die veel gebruikt worden als hulpmiddel bij Borderline patienten.
Als het medicijn dat jij slikt er niet bij staat kun je aan Coortje vragen of er informatie over is.

Let bij al deze middelen goed op of je er grapefruit bij kunt eten of drinken, vraag dit ALTIJD na aan de arts die je het middel voorschrijft.

Let ook op dat elk medicijn bij ieder mens weer anders werkt, wat bij een ander goed werkt kan bij jou averechts werken. Het is in het begin zoeken naar het juiste medicijn, doe dit ALTIJD in samenwerking met je arts of psychiater.

Als je iets vragen wilt over deze middelen of je ervaring wilt delen, schrijf dan onder 'Over Medicijnen' een nieuwe topic. Hiervoor moet je wel zijn ingelogd, dus een account hebben.

• serotonineregulerende medicatie : alle anti-depressiva en anti-psychotica

• antidepressiva : meest bekende en gebruikte voor borderline zijn efexor, lithium, prozac, remeron, seroxat en zoloft.

• antipsychotica : meest bekende en gebruikte voor borderline zijn haldol, orap, risperdal, seroquel en zyprexa.

• kalmeringsmiddelen, benzodiazepinen worden ze genoemd. Het werkt rustgevend, spierontspannend en vermindert angstgevoelens. Artsen schrijven het voor bij angstgevoelens en gespannenheid, slapeloosheid en alcoholontwenning. Het zijn alle middelen die op pam eindigen + xanax, seresta, tranxene en oxazepam. Laatste is een pam, maar apart vermeld omdat dit de meest voorgeschreven benzo is. Benzo's zijn helaas verslavend dus niet geschikt voor blijvend gebruik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Kun je die combinatie met grapefruit uitleggen?
Wellbutrin. Ik heb een psychiater horen zeggen dat het de "Porsche onder de anti-depressiva" is.

Slechts een mogelijk medicijn echter... Iedereen reageert weer anders op medicijnen, dus een echt antwoord op deze vraag is niet mogelijk.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb bij de persoon die dit gebruikte vrij snel een behoorlijke, positieve verandering gezien. Actiever, positiever, minder extreme reacties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stofnaam is bupropion, ook wel bekend als Zyban als het als hulpmiddel om te stoppen met roken wordt gebruikt. Ik heb er meer vertrouwen in dan in de onterecht de hemel ingeprezen SSRI's, die in de meeste gevallen nul komma niets doen maar wel bijwerkingen veroorzaken.
* antipsychotica:
Deze medicijnen kunnen de impulsiviteit, heftige emoties zoals angst en depressiviteit en de psychotische verschijnselen zoals verwardheid en stemmen horen wat verminderen.Hierin wordt een tweedeling gemaakt in de klassieke antipsychotica en de modernere antipsychotica. Het laatste heeft de voorkeur omdat deze medicijnen over het algemeen minder (heftige) bijwerkingen hebben dan de klassieke middelen.
* antidepressiva:
Deze medicijnen helpen niet alleen tegen een sombere en depressieve stemming, maar kunnen soms ook woede-uitbarstingen, impulsiviteit, eetbuien en dwangklachten verminderen.
Deze medicijnen hebben pas na enkele weken effect, bijwerkingen kunnen echter meteen aanwezig zijn. ook binnen deze groep is er een tweedeling aan te brengen. Zo zijn er de klassieke (tricyclische) antidepressiva en de modernere antidepressiva, de zogenaamde SSRI's (selectieve serotonine heropname remmers). Deze laatste genieten de voorkeur omdat ze minder (vervelende) bijwerkingen veroorzaken.
* Kalmeringsmiddelen:
Deze middelen worden gebruikt om angst en onrust te verminderen.
* slaapmiddelen:
Deze middelen kunnen helpen om de slapeloosheid te doorbreken en kunnen het vinden van een goed dag/nacht ritme ondersteunen.

Daarnaast kan de juiste voeding een gunstige invloed hebben. Dagelijks 1 g EPA (eicosapantaenoisch zuur) verminderde agressie en depressie bij vrouwen met een gematigd ernstige borderline persoonlijkheidsstoornis aanzienlijk. (Am J Psychiatry, 2003; 160: 167-9)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is aan de psychiater om je te vertellen. Die heeft ervoor geleerd!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Medicatie is niet de oplossing voor Borderline persoonlijkheidsproblematiek. Borderline is een karakter, een persoonlijkheid, en niet een chemische disbalans.
Dialectische gedragstherapie kan baten, dit kan helpen om de persoon beter te leren omgaan met stress, emoties, schadelijk gedrag en zijn/haar omgeving, maar een echte borderliner komt nooit helemaal van zijn of haar aandoening af.