Kan een audicien tinnitus ook vooraf zien aankomen?

Tinnitus is een klacht waar je opeens last van kan krijgen. Er is weinig wat er echt tegen helpt. Voorkomen is dan ook beter dan genezen. Bloodstelling aan harde muziek is een van de oorzaken. Oordopjes kunnen hier tegen helpen, maar kan je het vooraf ook zien aankomen? Kan je door elk jaar je oren te laten checken meer zekerheid geven of beginnende tinnitus 'in ontwikkeling' is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Nee. Ze weten zelfs niet wat de oorzaak is. Heb hier zelf last van. Gelukkig is het dragelijk, maar er zijn ook mensen die er letterlijk gek van worden.
Z512099
9 jaar geleden
Sommigen plegen zelfmoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ze weten zelfs niet wat de oorzaak is
>
Ze weten in bepaalde gevallen zelfs niet wat de oorzaak is(zoals bij jou wellicht) ? Ga maar met een groep mensen een paar avonden voor de speakers staan met +130dB. Heeft de helft er last van, bij sommigen zal het overgaan, anderen zullen er blijvend last van houden. Oorzaken van tinnitus
De meest voorkomende oorzaken van tinnitus zijn: Afwijkingen aan het binnenoor;
Een harde prop oorsmeer in de gehoorgang;
Problemen met de buis van Eustachius;
Problemen in het middenoor;
Overgevoeligheidsreacties van zenuwen op bepaalde geneesmiddelen;
Afwijkingen aan gehoor- en evenwichtszenuw;
Afwijkingen aan andere zenuwbanen;
Een klap tegen het hoofd, hersenschudding en hersenletsel;
Afwijkingen aan gebit en kaak;
Afwijkingen aan de eerste en tweede halswervel;
Afwijkingen in de bloedvaten in het hoofd;
Hoge bloeddruk;
Samentrekkingen van spiertjes;
Erfelijke factoren en ziekten bijvoorbeeld diabetes, multipele sclerose (MS), etc.;
Ziekte van Ménière; Stress, waardoor onder andere hormonale verandering kan ontstaan;
Plotselinge harde geluiden of langdurig lawaai, ook wanneer dit in het verleden heeft plaatsgevonden. Een vriend van mij had het laatste en kwam bij een oorarts die ZELF tinnitus had gekregen na stress. Als de stress over gaat gaat de tinnitus ook over dacht ik.
Ivana
9 jaar geleden
Je hebt het over mogelijke oorzaken. In 99% van de gevallen kunnen ze de juiste oorzaak niet opsporen is mij verteld. Gehoorbeschadiging door te veel geluid hoeft niet te leiden tot tinnitus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor mij, leek je ook te zeggen dat ze de mogelijke oorzaken ook niet kennen vandaar de hele lijst (en je mist toch echt een woord als "vaak" in die zin). Ik heb zelf last van tinnitus als ik geen oordopjes meer in zou doen naar een feestje en ik ken iemand die het had van stress(ging weer weg toen de stress wegtrok), dus heb ik blijkbaar een behoorlijk vertekend beeld. (of de (KNO?)arts/specialist die het je vertelde kijkt naar zijn eigen cijfers en niet naar algemene cijfers, bijvoorbeeld van huisartsen die het probleem zelf al oplossen door een prop weg te halen/medicijnen te veranderen. Daarnaast als ik zelf tinnitus zou krijgen zou ik weten waar het van kwam, en aangezien ik ervan uitga dat er niks aan te doen is zou ik ook niet naar een specialist gaan. Dat zal voor meer mensen gelden die het hebben vanwege te hard geluid. Als je door de mogelijke oorzaken kijkt zie je er toch een paar die je zo als schuldige aan kan wijzen, door een simpele handeling of een simpel onderzoekje. Een harde prop oorsmeer in de gehoorgang;
Overgevoeligheidsreacties van zenuwen op bepaalde geneesmiddelen;
Een klap tegen het hoofd, hersenschudding en hersenletsel;
Hoge bloeddruk;
.. ziekten bijvoorbeeld diabetes, multipele sclerose (MS), etc.;
Ziekte van Ménière;
Stress, waardoor onder andere hormonale verandering kan ontstaan;
Plotselinge harde geluiden of langdurig lawaai, ook wanneer dit in het verleden heeft plaatsgevonden. "Gehoorbeschadiging door te veel geluid hoeft niet te leiden tot tinnitus." Precies,>> "Ga maar met een groep mensen een paar avonden voor de speakers staan met +130dB.>>> Heeft de helft er last van,<<<<" Ik ken mensen die nooit last van een piep in hun oor hebben, daar sta ik al jaren bijna elk feestje naast. De helft is gefingeerd.. Die 99% natuurlijk ook. Te mooie cijfers om waar te zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien handig om te weten:
http://www.ahealthylife.nl/5-natuurlijke-remedies-tegen-tinnitus/

Antwoorden (1)

Nee, maar voor het specifieke geval wat je beschrijft heb je vaak al last van tijdelijk tinnitus (disco-tinnitus). Je kan het dan zelf al goed aan horen komen als je na een feestje 1-2 dagen een vaak hoge piep hoort. Hoe vaker dat voorkomt hoe groter de kans dat het een keer blijvend is.

Van http://www.tinnitus.nl/over-tinnitus.html :

Een andere vorm van tinnitus, de 'disco-tinnitus' is bij veel mensen bekend. Deze vorm van tinnitus ontstaat als het oor een tijd is blootgesteld aan veel lawaai. Dit heeft tot gevolg dat een ruis of fluittoon te horen is na het lawaai, vooral in een rustige omgeving. Na een dergelijke sterke stimulatie komt het gehoorsysteem moeilijk tot rust. Deze geluiden verdwijnen meestal na rust. Wie zich blijvend aan te veel lawaai blootstelt, loopt het risico dat de tinnitusklachten niet verdwijnen.