Er is een gezegde:" Verstand komt met de jaren". Kan dit ook gelden voor zelfvertrouwen, dat je dit in de loop der jaren (verder) ontwikkelt?

Ben nu 30 jaar en dacht dat ik nu eindelijk weleens (helemaal) over mijn onzekere momenten heen was, en soms is dat ook zo maar ik heb ook heftige aanvallen van onzekerheid, om het zo te noemen. Ik vind het ontzettend kinderachtig van mezelf, heb alles wat m'n hartje begeert en toch mopper ik regelmatig op mezelf. Ik trek het me ontzettend aan als ik DENK dat iemand (zelfs vreemden?!?!) boos op me is, of boos naar me kijkt of ik denk dat iemand naar me kijkt omdat ze mij raar vinden.. Ik kan het rationeel goed uitleggen aan mezelf, dat vind ik het vreemde (bijv. waarom zou iemand die mij niet kent, boos op me zijn?!).
Eerder heb ik hier weleens een vraag gestelt over aanstaren van mensen naar mij. Ik weet dat ik dan w.s ook naar die mensen kijk, en sommigen vinden het wellicht niet erg als men kijkt, maar ik voel me er zooo ongemakkelijk bij, terwijl ik weet dat ik er best leuk uitzie. Ik word soms zo moe van mezelf. Wat kan ik nu doen om eindelijk eens mijn gedachten te veranderen, en niet persoonlijk nemen mocht er iemand kijken of naar mijn idee bozig doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
iedereen blijft onzekere momenten hebben hoor, ook de mensen waarvan je het niet zou denken hebben eens een slechte dag
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eén ding is zeker: Leeftijd komt met de jaren... :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit kan zeker met de jaren komen. Maar het kan ook zomaar voor altijd uitblijven. Het lijkt dan ook puur een mentale kwestie te zijn. Schijt hebben aan de rest is erg moeilijk om te kweken. Veel mensen waarvan je al snel zou zeggen dat ze schijt hebben aan alles en iedereen hebben dit stiekem juist helemaal niet maar proberen het in hun gedrag te compenseren. Zo voelen ze zichzelf zekerder terwijl ze het in feite niet zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geloof me: als je 40 bent denk je weer: wat was ik toen ik 30 was onzeker/onwetend/etc. En vermoedelijk denk je dat op je 50e weer over jezelf op je 40e.
Alleen maar een teken dat je je blijft ontwikkelen, en 'perfect' ben je nooit ;-)

Het beste antwoord

Vast wel!! Gewoon je eigen ding doen en denken 'ik ben uniek!' dat is iets wat niemand je af kan nemen!! Onthoudt dat goed! Heb jij ooit wel is een normaal iemand gezien?? Of iemand die geen fouten maakt? En waarom zou iemand die jij niet kent en die persoon jou niet kent boos op jou zijn?! Jij maakt ook foutjes even goed als zij. En zelf vertrouwen moet je opbouwen! Je kan het!! Just make fun!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat dertigers over het algemeen goed weten wat ze willen, maar zich vaak onzeker voelen. Ik ben ook een dertiger geweest dus ik spreek uit ervaring ;-)

Dat je denkt dat iemand boos op je is/kijkt en dat je daar gevoelig voor bent, etc etc dat dat wel een beetje in past. Aan de andere kant ben je misschien een iets onzekere type. Het feit dat je het benoemt kan ik alleen maar waarderen (wie ben ik om dit te waarderen, maar toch he) ;-).

Misschien is het toch een idee langs de huisarts te gaan. Ligt wel een beetje of je huisarts hierin mee gaat en het niet wegwuift. Daar moet je een beetje mazzel mee hebben. Misschien weet je huisarts wel raad of kan hij/zij doorvragen.

Verstand komt inderdaad met de jaren.... volgens mij heb je daar je hele leven voor nodig :)

Succes (en waar van toepassing: sterkte)!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, het kan ontwikkelen in de loop der jaren. Zelfvertrouwen betekent dat je jezelfvertrouwd en iets van zekerheiduitstraalt. Onzekere mensen moeten zelfvertrouwen ontwikkelen. De omgeving kan aan mensen zien of ze zekerheid uitstralen of een assertieve houding laten horen/merken. Vaak zijn er methodieken en trainingen waar je leert zelfvertrouwen op te bouwen.