Waarom mis je juist tijdens deze dagen rond Kerst en Oud op Nieuw, de dierbaren die er niet meer zijn, veel meer dan anders?

Er zijn door het hele jaar heen feestdagen of andere gelegenheden genoeg..Pasen, Pinksteren, verjaardagen, bruiloften en ga zo maar door.. Vaak momenten waarop je met familie en vrienden samen bent en dan die ene juist mist..Het gemis er dan dus ook wel maar toch is het deze dagen vaak heftiger.. Waarom

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ik geloof dat het einde van het jaar (de periode met kerst en oud en nieuw) de periode is dat we wat gemakkelijker verbinding maken met wat er ons binnenste leeft. We zijn wat meer naar binnen gericht en voelen dan intenser wie of wat voor ons belangrijk is(was).

De cyclus van naar binnen en naar buiten gericht zijn gaat als de seizoenen: In het nieuwe jaar begint het voorzichtig en richten de mensen zich meer naar buiten. In de natuur het krijgt de uiterlijk groei zijn vorm in de lente. In de zomer is de uiterlijke groei het meest uitbundig om in de herfst weer de beweging naar binnen te maken. Met het vallen van de bladeren en daarna in de winter waar de uiterlijke groei in de natuur stil lijkt te staan. Met kerst en aflopen van het jaar ervaren we het hoogtepunt van de innerlijke beweging en is de cyclus rond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel mooi verwoord.. dikke plus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Begrijp die min niet hoor!

Andere antwoorden (9)

juist op die moment zouden ze, als ze er nog wel zijn geweest, bij zijn en op die moment besef je het wat meer dat ze er dus echt niet meer zijn en dan is het wat heftiger
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het wordt je opgelegd door de media. Waaronder programma's als die van Robert ten Brink (All you need is love) versterkt het. Daarbij heb je nu natuurlijk ook de rustige nummers die uit de radio komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat heeft de muziek er mee te maken dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door rustige muziek kun je vaker letterlijk naar de tekst luisteren, uiteraard gaan ook deze nummers (zoals zo velen) over liefde. Doordat dit soort nummers vaak rond Kerst aanwezig zijn voel je je ook iets deprimerender dan met andere feestdagen.
Geen last van, mis ze het hele jaar net zoveel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het jaar ten einde loopt,de dagen korter ziin en men toch gaat terug kijken.Op mijn hyves heb ik nu ook een foto van mijn overleden ouders staan met een kaarsje erbij.Het kerstfeest is een feest van samen zijn met je dierbaren en juist daarom is het gemis in deze dagen zo groot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Bij alle feestelijkheden door het jaar heen zijn vaak meer mensen dan alleen je eigen gezin. Het is vaak lekkerder weer, waardoor er zich veel buiten afspeelt, er wordt meer 'gevierd' en 'gefeest', bij Pasen begint de natuur in volle kracht in bloei te staan, er zijn weer bloemen en bloesems in de tuin...
Met Kerst en Oud en Nieuw is het verstild en evt, zoals nu, besneeuwd buiten, en je geniet heel intens van het feit, dat je warm en veilig bij elkaar bent in een geurend, versierd huis. Meer dan ooit ben je je ervan bewust, dat je rijk bent door de aanwezigheid van de mensen waar je het meeste van houdt. Degene die daar zó bij zou horen, maar niet meer lijfelijk aanwezig is, wordt dan heel verschrikkelijk gemist.
Maar mijn zusje en ik zeggen het vaak tegen elkaar, als we samen staan te rommelen in de keuken, of in allebei onze huizen de kerstversieringen ophangen : ze zíét het, ze is hier, en ze glimlacht...onze moeder, die ook zo heel veel hield van deze tijd van het jaar, en ons voorleefde, hoe je sfeer kan creëren met kleine dingen die zo mooi zijn....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mist je dierbaren nu meer omdat dit de tijd van het jaar is waarin we jarenlang al gewend zijn die dierbaren te zien, te schrijven, te ontmoeten en te knuffelen, en lekker de kerst mee door te brengen.

En ja, dat doet pijn als ze er niet meer zijn!

Toegevoegd na 4 minuten:
juist in de winter, in donkere dagen... dat draagt bij aan het gevoel van iets willen delen met de mensen om je heen. Natuurlijk ook bij verjaardagen.. maar kerst is wat dat betreft een hele periode, waardoor je er ook vaker aan denkt :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lief antwoord. Klopt helemaal. +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dankjewel :-)
Met expliciet het Kerstfeest worden banden eens strakker aangehaald. Dat herinner je je dan ook.
Je herinnert je dan ook vaak de persoon voor het laatst toen je hem/haar tijdens het Kerstfeest hebt ontmoet.
Het is dan ook logisch dat het gemis dan extra gevoeld wordt in dezelfde setting.
Sterkte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is naar mijn mening voor velen een belangrijke tijd met belangrijke 'gebeurtenissen'. Als kind vonden we het fijn dat de familie bij elkaar kwam, alles was versierd, iedereen blij, kindeke Jezus geboren, vakantie.

Oud en nieuw, met je dierbaren voornemens delen, wat ga ik nu doen of laten, enz. Het heeft(had) iets magisch.

De gedachten, en de daarbij horende gevoelens, komen als vanzelf op. Goh, was hij/zij er nog maar ...

Wat dan ook nog erg meespeelt is natuurlijk de weersomstandigheden. De sneeuw is net het toetje op de taart
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat Kerst en Oud jaar feesten zijn die je meestal met je familie of dierbaren viert..Hier zijn meerdere feestdagen getint met een zwart randje.
Op moederdag overleed mijn vader en hij was op 31 December jarig.
Mijn moeder overleed 2e Paasdag...vergeet je ook nooit.Mijn zwager overleed op de dag dat zijn vrouw(mijn zus) jarig is...
Ik mis ze regelmatig maar inderdaad,rond deze dagen des te meer.Iedereen wens je fijne kerst en een goed nieuwjaar,maar jij blijft wel met een rugzak verdriet zitten.Want juist degene die je dit ook wil wensen zijn er niet meer...