mijn opa ligt in het ziekenhuis, en is heel erg christelijk! wil hem graag een e-mail sturen met een mooi plaatje van' god van gezondheid' wie is dat?

Toegevoegd na 11 minuten:
oke er is dus maar 1 god! wist ik ook wel :)
is er bv wel een heilige of iemand anders in de christelijke kringen die over gezondheid gaat?

Weet jij het antwoord?

/2500

Als je christelijk bent ken je maar 1 god. Er zijn dan geen goden van gezondheid. Verder wil je geen beelden of plaatjes zien van god of goden. Stuur een mooie natuurkaart, dat is altijd goed! Toegevoegd na 33 minuten: Tuurlijk twee ongmotiveerde minnen! Als het om de natuurkaart gaat: ik ben van mening dat als je zelf niet gelovig bent je geen christelijke kaarten met christelijke teksten moet sturen naar gelovigen. Dat is echt hypocriet.

Er is maar één God, en die kan niet als plaatje worden afgebeeld. Alleen zijn Zoon is in menselijke gedaante op aarde geweest. Je kunt je opa het beste een bemoedigende tekst uit de bijbel sturen. Bijvoorbeeld Jesaja 41 vers 13: "Want Ik, de HEERE, uw God, grijp uw rechterhand aan, Die tot u zeg: Vrees niet, Ik help u". En daar dan een afbeelding bij zoeken waarvan je denkt dat je grootvader die wel mooi vindt. Toegevoegd na 25 minuten: Als je opa katholiek is, maar dat moet je dan wel eerst zeker weten, dan zou je wat kunnen doen met deze namen: http://www.heiligen.net/patronaten_zoek.php?TW=zieken Johannes de Deo lijkt mij dan de meest gepaste.

Asclepius is in de Griekse mythologie de god van de geneeskunst. Hygieia is de dochter van Asclepius en is de godin van de gezondheid.

Is dit misschien iets voor je? Het ligt natuurlijk allemaal in Gods handen. En Jezus heeft met zijn handen mensen geheeld. Ik denk niet dat iemand van een christelijk, protestants of katholiek geloof hier op tegen zou zijn.

Is je Opa katholiek of protestants? Wellicht weet je naar welke kerk hij gaat, of weet een ander familielid dit wel. Of misschien weet je dit: protestanten hebben een dominee of een voorganger, katholieken hebben een pastoor. Als je Opa katholiek is, zou je hem een kaartje kunnen sturen van een patroonheilige die zich bezig houdt met zieken. Johannes de Deo is een hele bekende, die is patroonheilige van o.a. zieken en het verplegend personeel. O.a. hier (http://www.cubra.nl/gerarddecroon/devotieprentjes/gerarddecroondevotieprentjes82.htm) kun je uitleg vinden en een afbeelding, je kunt natuurlijk ook via google afbeeldingen zoeken op Johannes de Deo, of "St. Jan van God". Andere patroonheiligen kun je bijvoorbeeld vinden via deze site: http://www.heiligen.net/patronaten_allepat.php?L=Z , daar zie je dat er ook meer specifieke patronaten te vinden zijn dan alleen "zieken". Ik weet natuurlijk niet wat je opa heeft, wellicht kun je een patroonheilige vinden die meer speciaal is voor het type ziekte dat hij heeft. Je kunt op die site zoeken op alfabet. Als je Opa protestants is, zal hij St. Jan niet kennen, en niet zoveel kunnen met een plaatje van een heilige. Maar katholiek of protestants, je zou hem ook altijd een kaartje kunnen sturen met een mooie bijbeltekst erop, bijvoorbeeld een bemoedigende psalm. Zomaar een voorbeeld, maar als ik me beroerd voel, lees ik vaak psalmen. Je zou bijvoorbeeld een deel van Psalm 121 op de kaart kunnen zetten: "De HEER is je wachter, de HEER is de schaduw aan je rechterhand: overdag kan de zon je niet steken, bij nacht de maan je niet schaden. De HEER behoedt je voor alle kwaad, hij waakt over je leven, de HEER houdt de wacht over je gaan en je komen van nu tot in eeuwigheid." (http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Psalmen+121&id18=1&l=nl&set=10 ; je kunt ook zoeken op trefwoorden) Ik denk dat je Opa zo'n tekst zeker wel zou waarderen. Je zou ook naar een evangelische boekwinkel kunnen gaan bij jou in de buurt, en daar een mooie kaart met tekst uitzoeken. Eventueel kun je advies vragen aan iemand van het personeel. Maar elke kaart is goed hoor, als je iemand wilt bemoedigen die in het ziekenhuis ligt. En als jij zelf niet christelijk bent, neem ik aan dat je Opa dat ook weet en geen religieuze kaart van jou verwacht. Al zal hij het dan wellicht juist extra waarderen als je een kaartje of een tekst voor hem uitzoekt die echt bij hem past, ik vind het in elk geval een lief gebaar dat je dit wilt doen.

Aartsengel rafaël is de engel van gezondheid. Mijn vader is 3 maanden geleden overleden, en die had een heel mooi schilderij van een engel boven zijn bed. Het gaf hem veel troost. Wij zijn katholiek, ik weet niet wat jouw opa is, maar een engel biedt zowiezo troost volgens mij...gewoon al, omdat het vaak mooie plaatjes zijn.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100