mijn opa ligt in het ziekenhuis, en is heel erg christelijk! wil hem graag een e-mail sturen met een mooi plaatje van' god van gezondheid' wie is dat?

Toegevoegd na 11 minuten:
oke er is dus maar 1 god! wist ik ook wel :)
is er bv wel een heilige of iemand anders in de christelijke kringen die over gezondheid gaat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K
ronron1212
11 jaar geleden
Christelijke mensen hebben maar een god en dat is god. een god van de gezondheid bestaat niet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
eeh, als je opa heel erg Christelijk is, dan is er slechts één God en niet een god per onderwerp.
Amadea
11 jaar geleden
Is je opa protestant of katholiek? Meestal als van iemand wordt gezegd dat die heel christelijk is, dan is dat een protestants persoon. Alleen katholieken hebben beschermheiligen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb geen idee, ik weet er zelf vrij weinig van af
Amadea
11 jaar geleden
Vraag dat dan eerst maar even aan een van je ouders...
paulus811
11 jaar geleden
Gns stuur een leuke kaart van jezelf met een mooi stukje tekst. Dat is veel persoonlijker dan moeten zoeken naar een plaatje van een man/vrouw waarvan niemand weet hoe hij of zij eruit ziet. Van jou weet opa dat wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea schreef: "Is je opa protestant of katholiek? Meestal als van iemand wordt gezegd dat die heel christelijk is, dan is dat een protestants persoon." Je hebt gelijk ja, nooit bij stil gestaan eigenlijk. Maar ik geloof niet dat ik ooit iemand over een katholiek heb horen zeggen dat ie "heel christelijk" is. Overigens: iemand die zegt christelijk te zijn is meestal protestant. Een katholiek zal eerder aangeven katholiek te zijn dan christelijk, terwijl een protestant eigenlijk nooit zal zeggen dat hij protestant is, maar zegt dat hij christen is (of eventueel evangelisch, gereformeerd, hervormd, etc.). Toch apart, als je daar bij stil staat. Maar ik gok inderdaad dat opa protestants is. En wat nu precies de definitie is van "heel erg christelijk", is weer een hele andere vraag :-). Gns: weet je of zijn voorganger een dominee is of een pastoor? Slaat je opa een kruis als hij bijvoorbeeld bidt voor het eten, of juist niet? Dat zou je het antwoord kunnen geven op de vraag of hij protestants of katholiek is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Probeer deze site eens... http://www.spiritcards.nl/c-341100/wenskaarten/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je opa inderdaad protestant is doe je hem waarschijnlijk geen plezier met een plaatje van een heilige. Die plaatjes zijn nou net de reden waarom de protestanten 400 jaar geleden uit de (R.K.) kerk zijn gestapt. Stuur maar gewoon een kaartje of een bloemetje met een lieve tekst. Als hij echt in God gelooft gelooft hij in de liefde en die kun jij hem geven.

Antwoorden (6)

Als je christelijk bent ken je maar 1 god. Er zijn dan geen goden van gezondheid.

Verder wil je geen beelden of plaatjes zien van god of goden. Stuur een mooie natuurkaart, dat is altijd goed!

Toegevoegd na 33 minuten:
Tuurlijk twee ongmotiveerde minnen!

Als het om de natuurkaart gaat: ik ben van mening dat als je zelf niet gelovig bent je geen christelijke kaarten met christelijke teksten moet sturen naar gelovigen. Dat is echt hypocriet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie beide standpunten wel. Is eigenlijk wat ik ook zeg in mijn antwoord: Opa weet vást dat VS zelf niet christelijk is, dus verwacht echt geen religieuze teksten van hem. En een natuurkaart IS ook altijd goed, daarbij kan een christen daar weer vanuit een christelijk perspectief het mooie van Gods schepping in zien. Niets mis mee. Alleen als VS graag iets wil uitzoeken waarvan hij weet dat zijn opa het waardeert omdat het gaat om iets wat a) belangrijk is voor opa en b) waarvan opa waarschijnlijk weet dat VS er moeite voor heeft moeten doen om dat uit te zoeken, denk ik dat die moeite ook zeker wel gewaardeerd zal worden. Ik vind 4 minnen echt onzin, ik geef een compensatie-plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je Lies! Mijn schoonmoeder had het echt vreemd gevonden en verwarrend als ze van haar niet gelovige zoon opeens een gelovige kaart zou krijgen. Je moet een kaart sturen die ook bij jou past als afzender. Je stuurt ook geen hele rare kaarten met dubbelzinnige teksten als gelovige naar iemand die niet gelooft omdat je weet dat die persoon graag schuine grappen maakt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ ben ik het wel mee eens dat je als niet gelovige geen christelijke tekst zou moeten geven.
Het is niet jouw beleving hierin.
Dan is b.v. de mooie natuurkaart van Pelle, met een liefdevolle tekst van jezelf veel meer inhoudelijke waarde. Als je iemand iets geeft dan laat je ook iets zien van jezelf, en het geloof is niet jouw ding en heeft daarom inhoudelijk ook geen waarde voor de ander, omdat jij er juist nix mee hebt. En andere goden zijn een verdoemenis in het christelijk geloof: Gij zult geen andere goden aanbidden... Niet voor niets luidt het eerste van de Tien Geboden: "Vereer naast mij geen andere goden. Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hier boven is of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde. Toch zal je opa blij zijn met wat hij van je krijgt, jij bent zijn kleinkind. :)
Er is maar één God, en die kan niet als plaatje worden afgebeeld. Alleen zijn Zoon is in menselijke gedaante op aarde geweest.
Je kunt je opa het beste een bemoedigende tekst uit de bijbel sturen. Bijvoorbeeld Jesaja 41 vers 13: "Want Ik, de HEERE, uw God, grijp uw rechterhand aan, Die tot u zeg: Vrees niet, Ik help u". En daar dan een afbeelding bij zoeken waarvan je denkt dat je grootvader die wel mooi vindt.

Toegevoegd na 25 minuten:
Als je opa katholiek is, maar dat moet je dan wel eerst zeker weten, dan zou je wat kunnen doen met deze namen: http://www.heiligen.net/patronaten_zoek.php?TW=zieken
Johannes de Deo lijkt mij dan de meest gepaste.
Amadea
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Johannes de Deo??? Johannes de Rexona...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, díe is nog niet heilig verklaard, Heer Voldemort. Maar hij zal naar alle waarschijnlijkheid patroonheilige van "zij die stinken" worden, wanneer dat gebeurt :-). Maar even serieus: "de Deo" betekent letterlijk: "van God". In Nederland wordt deze heilige dan ook wel St. "Jan van God" genoemd.
Amadea
11 jaar geleden
Zo zie je maar weer welke gevolgen jongerentaal kunnen geven. Deodorant wordt afgekort tot deo, abonnement wordt afgekort tot abbo. En vervolgens weten ze niet waar het originele woord vandaan komt...
HeerVoldemort
11 jaar geleden
hehe ik had het kunnen opzoeken Amadea, maar ik vond dit leuker :-D
Asclepius is in de Griekse mythologie de god van de geneeskunst. Hygieia is de dochter van Asclepius en is de godin van de gezondheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is dit misschien iets voor je?
Het ligt natuurlijk allemaal in Gods handen. En Jezus heeft met zijn handen mensen geheeld.

Ik denk niet dat iemand van een christelijk, protestants of katholiek geloof hier op tegen zou zijn.
Plaatje bij antwoord
11 jaar geleden
Is je Opa katholiek of protestants? Wellicht weet je naar welke kerk hij gaat, of weet een ander familielid dit wel. Of misschien weet je dit: protestanten hebben een dominee of een voorganger, katholieken hebben een pastoor.

Als je Opa katholiek is, zou je hem een kaartje kunnen sturen van een patroonheilige die zich bezig houdt met zieken. Johannes de Deo is een hele bekende, die is patroonheilige van o.a. zieken en het verplegend personeel. O.a. hier (http://www.cubra.nl/gerarddecroon/devotieprentjes/gerarddecroondevotieprentjes82.htm) kun je uitleg vinden en een afbeelding, je kunt natuurlijk ook via google afbeeldingen zoeken op Johannes de Deo, of "St. Jan van God". Andere patroonheiligen kun je bijvoorbeeld vinden via deze site: http://www.heiligen.net/patronaten_allepat.php?L=Z , daar zie je dat er ook meer specifieke patronaten te vinden zijn dan alleen "zieken". Ik weet natuurlijk niet wat je opa heeft, wellicht kun je een patroonheilige vinden die meer speciaal is voor het type ziekte dat hij heeft. Je kunt op die site zoeken op alfabet.

Als je Opa protestants is, zal hij St. Jan niet kennen, en niet zoveel kunnen met een plaatje van een heilige. Maar katholiek of protestants, je zou hem ook altijd een kaartje kunnen sturen met een mooie bijbeltekst erop, bijvoorbeeld een bemoedigende psalm. Zomaar een voorbeeld, maar als ik me beroerd voel, lees ik vaak psalmen. Je zou bijvoorbeeld een deel van Psalm 121 op de kaart kunnen zetten:

"De HEER is je wachter,
de HEER is de schaduw
aan je rechterhand:
overdag kan de zon je niet steken,
bij nacht de maan je niet schaden.

De HEER behoedt je voor alle kwaad,
hij waakt over je leven,
de HEER houdt de wacht
over je gaan en je komen
van nu tot in eeuwigheid."
(http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Psalmen+121&id18=1&l=nl&set=10 ; je kunt ook zoeken op trefwoorden)

Ik denk dat je Opa zo'n tekst zeker wel zou waarderen. Je zou ook naar een evangelische boekwinkel kunnen gaan bij jou in de buurt, en daar een mooie kaart met tekst uitzoeken. Eventueel kun je advies vragen aan iemand van het personeel.

Maar elke kaart is goed hoor, als je iemand wilt bemoedigen die in het ziekenhuis ligt. En als jij zelf niet christelijk bent, neem ik aan dat je Opa dat ook weet en geen religieuze kaart van jou verwacht. Al zal hij het dan wellicht juist extra waarderen als je een kaartje of een tekst voor hem uitzoekt die echt bij hem past, ik vind het in elk geval een lief gebaar dat je dit wilt doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aartsengel rafaël is de engel van gezondheid. Mijn vader is 3 maanden geleden overleden, en die had een heel mooi schilderij van een engel boven zijn bed. Het gaf hem veel troost. Wij zijn katholiek, ik weet niet wat jouw opa is, maar een engel biedt zowiezo troost volgens mij...gewoon al, omdat het vaak mooie plaatjes zijn.