Kan je een mammografie laten doen als je siliconen borsten hebt?

De borsten worden zo geplet dat het wel moet gaan lekken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Volgens mij is het lekken niet het probleem, maar eerder dat siliconen geen röntgenstralen doorlaten. Zo kan het zijn dat niet al het borstweefsel zichtbaar is op de foto. Vaak zal dan eerder dan bij andere vrouwen aanvullend onderzoek nodig zijn, zoals een echo of een MRI.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh ja, en je moet inderdaad wel voorzichtig zijn geloof ik. Het onderzoek kan moeilijker gaan door de implantaten.

Het zou dus wél mogelijk zijn, maar dan lastiger zijn en een deel van z'n waarde verliezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ha Lies
Weet je zeker dat siliconen röntgenstraling tegen houdt...? Ik dacht het niet, maar heb je een bron? In ieder geval lekken is geen enkel probleem. Een prothese is bestand tegen veel meel geweld en druk dan die van een mammografie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"veel meeR geweld"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Diverse bronnen op internet geven dat aan, inclusief sites die tekst plaatsen onder redactie van plastisch chirurgen of radiologen, dus ik ga er vanuit dat het zo is. Maar ik heb zelf geen verstand van röntgenstraling en heb geen zuiver wetenschappelijke bronnen geraadpleegd, dus zeker weten doe ik het niet. "Onderzoek met behulp van de mammografie is lastiger bij een siliconenprothese. Het bevolkingsonderzoek zoals we dat in Nederland kennen, is minder geschikt voor vrouwen met borstprotheses. De mammografie kan bij hen een pijnlijk onderzoek zijn. Hoewel er géén kans is op scheuren van de prothese, zijn er soms verschillende opnames nodig voor een goede afbeelding." (bron: http://www.timmenga.com/nl/behandelingen/borstvergroting/) "Borstprotheses gebruikt voor borstvergroting hebben als nadeel dat men de borstklier niet meer zo volledig en betrouwbaar kan beoordelen op het klassieke mammogram (borstfoto) omdat een gedeelte van de klier schuil gaat achter de prothese." (bron: http://www.chirurgenoperatie.nl/pagina/borstkanker/mammogram.php) "De echoscopie (echografie) blijft een waardevol onderzoek na een borstvergroting. De mammografie verliest veel van haar waarde bij siliconengelgevulde prothesen: de gel houdt X-stralen tegen. Bij de meeste patiënten mag deze procedure nog wel. Echter de rand van de borst staat niet op het beeld, omdat de prothese in de weg zit. Ten tweede zorgt de prothese voor verstrooiing van de X-stralen, waardoor de rest van het beeld waziger wordt." (bron: http://www.informatieborstvergroting.nl/2110/1/borstonderzoek.html) "Op een bepaald moment zullen er mammografische onderzoeken moeten worden uitgevoerd op periodieke basis. Het is van belang om de radioloog of radiologisch laborant op de hoogte te stellen van uw borstvergroting. Dr. Van der Weij kan in sommige gevallen andere soorten onderzoeken aanbevelen zoals echografie of MRI. Het is mogelijk dat de aanwezigheid van borstimplantaten de vroegtijdige opsporing van borstkanker kunnen vertragen of belemmeren." (bron: http://www.esthegi.nl/nl/behandelingen/borstvergroting/) "Bij het maken van een röntgenfoto van de borsten (mammogram) is het vaak nodig extra foto's te maken omdat de prothese de röntgenstralen niet goed doorlaat." (bron: http://www.medicinfo.nl/%7B83b6ca85-1a99-4615-9306-db121867954b%7D) Nou ja, etc. Ik kom het op zoveel plekken tegen, dat ik er vanuit ga dat het in elk geval zo is dat implantaten de kwaliteit van de foto kúnnen verminderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooie aanvulling. plus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weer wat geleerd Lies12!
Uitstekende antwoord en reactie. Plus dik verdiend.
Ik wist wel dat prothesen een duidelijk effect hadden bij onderzoek van borsten, maar ik dacht altijd dat het een mechanisch effect was (door de extra dode volume die 'in de weg' zit, zeg maar), ik wist niet dat siliconen een verstorend effect hadden op röntgenstraling.