Hoe verminder je je nodige slaap?

Ik slaap momenteel gemiddeld 12 uur per nacht, en als ik minder slaap wordt ik futloos, moe en heb ik geen concentratie. Weet iemand misschien hoe ik ervoor kan zorgen dat ik minder slaap nodig heb?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Eet je gezond?
Wat doe je op een dag? School, werk, sport?
Hoe oud ben je?
burgos
11 jaar geleden
Daar is toch niks mis mee?je moet zo veel slapen als je nodig hebt.Misschien over een paar jaar is je slaap ritme ineens weer anders,slaap maar lekker 12 uur,ben je tenminste fit als je opstaat.

Antwoorden (3)

Aan slaap kan je ook wennen. Kijk maar eens naar bejaarde mensen die hun middagdutje niet meer kunnen missen.

Als je nu een week lang iedere nacht eens een half uur verkort. Dan kan je volgende week een strak schema invoeren van 9 uur slaap. Bijvoorbeeld 11 uur naar bed en precies 8 uur opstaan. Dat is meer dan genoeg voor iemand die gezond is.

Binnen twee weken ben je aan de nieuwe hoeveelheid slaap gewend. Er zijn jonge moeders die twee maal per nacht het bed uit moeten voor een baby die niet doorslaapt. Dat went ook. Dus even doorzetten!
Ivana
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eeuh... bij oude mensen is dat niet omdat ze er aan gewend raken hoor. Maar het lichaam heeft die extra rust tijdens de dag in veel gevallen gewoon nodig.
Ivana
11 jaar geleden
Dat is een misvatting. Ik ben oud (70+). De huisdokter zegt dat bejaarden die overdag slapen, 's nachts de slaap niet kunnen vatten en raad aan overdag gewoon even te gaan zitten en een boek te lezen. Dat is veel beter.
Nou loop ik per dag nog steeds 10km met de hond, dus ga ik tussen de middag een uurtje rusten achter de computer.;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben ook oud ( bijna 70+ ) maar vind dat je helemaal gelijk hebt. +
Ivana
11 jaar geleden
Ed: oud, maar jong van geest en dat is de beste leeftijd!
Ik hoor het mijn oma nog zeggen: 'wat oud, de moeder van de duvel is oud!'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel oma. ;-)
Ivana
11 jaar geleden
Ja, het kan altijd erger.
Een nacht heeft maar 6 uur, dus kun je nooit 12 uur per nacht slapen :p (maar ik begrijp wel wat je bedoeld)

De gemiddelde mens heeft aan 8 uur per dag slaap voldoende. Bij ziekte oid kan dat afwijken.

Juist omdat je zo lang slaapt ben je de rest van de dag futloos. Door een "normaal" ritme te creëren kan je dat veranderen. Wen jezelf aan om elke morge om 7 of 8 uur op te staan en om 9 of 10 uur naar bed te gaan. Blijf bezig zodat je overdag geen middag dutje gaat doen. Eet 3x per dag zoals het hoort, dus smorgens, smiddags en savonds. Houd dit een maandje vol en je zal zien dat je savonds moe bent (zoals het hoort) en smorgens opgewekt de dag tegemoed gaat. Blijf het volhouden en verval niet terug in je huidige patroon, dan komt het zeker weer goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je moet ineens van 12 uur per nacht minderen naar maximaal 8 uur per nacht.
iedere ochtend op dezelfde tijd op staan en
iedere avond op dezelfde tijd naar bed gaan.
hou moe je ook bent, niet terug naar bed gaan.
dat houd je drie tot vier weken vol.
je zult erg moe zijn, want je bent gewend aan langer slapen.

als je dit volhoudt, dan zal je er aan wennen en zal je niet meer futloos, moe en concentratieloos zijn.

let op:
wel genoeg en gezond eten en bewegen en ook ontspannen!